Baby 5 maanden slaapt ineens slecht overdag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MirjamGoossens, 24 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Zoals de titel al aangeeft, slaapt onze dochter van 5 maanden ineens heel slecht overdag... We hebben de eerste 3 maanden met een oververmoeide baby gezeten en ik ben bang dat we nu weer die kant op gaan.. Waar ze eerder zeker wel meer dan een uur kon slapen per dutje, wordt ze nu na 30-45 minuten lachend wakker en is dan met geen mogelijkheid meer in slaap te krijgen. Vaak geef ik er dan aan toe en haal ik haar er uit, maar dan is het vermaken vaak niet goed genoeg en wordt ze vervelend... Ook 's morgens wordt ze ineens vroeger wakker, eerder werd ze pas rond 7 uur wakker, nu vaak rond 6 uur. Ik probeer de wakkertijd van 2 uur aan te houden, maar soms is ze na 1.5 uur al echt moe. 's Avonds en 's nachts slaapt ze wel door, het is overdag echt drama.. Is dit dan de slaapregressie of...?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat gebeurd er als je haar na die 30-45 minuten gewoon laat liggen? Dochter had dat hier ook, maar ik ging er dan nooit heen, pas als ze ging jengelen/huilen. Dan was ze meestal weer moe na een poosje 'kletsen'. Stopte ik de speen er weer in en ging ze uiteindelijk weer verder slapen. Na dat een poos structureel te hebben gedaan leerde ze zelf de slaapcyclussen aan elkaar te plakken en sliep ze weer langere dutjes.
    Zoon heeft trouwens altijd maar 3 kwartiertjes geslapen. Dat werd even beter toen hij overging op 2 slaapjes, maar als snel weer 2x 3 kwartier, pas met 1 slaapje ging hij zo'n 2 uurtjes slapen als ik geluk had.

3. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Ik laat haar altijd een poosje kletsen/mopperen in bed, probeer de speen er in te doen, maar ze valt 9 vd 10 keer nooit meer in slaap...

4. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Denk een sprongetje. Moet je even doorheen helaas.. ik zou haar gewoon op bed leggen als ze weer moe is, ook al is de wakkertijd dan wat korter. Hier tot 6 maanden bijna altijd 45 min slaapjes, daarna werd het beter. Als ze echt oververmoeid was deden we een langer slaapje in de draagdoek.

Vero0504 vindt dit leuk.
  5. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Het maakt me gewoon zo onzeker, omdat het eerst zo goed ging qua ritme en regelmaat. En voor mn gevoel loop ik nu elke dag achter de feiten aan qua slaapjes. Voelt echt alsof ik iets fout doe...

6. WWJD

WWJD Niet meer actief

Lastig he...en zo herkenbaar.

Heeft ze toevallig ook iets nieuws geleerd wat ze kan (qua omrollen, tijgeren? Oid) dan kunnen ze vaak ook dat uiten in moeilijker/onrustiger slapen.
    Of bv het krijgen van tandjes.

7. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Ze kan bijnaaaaa omrollen, ze ligt vaak al op haar zij maar het laatste stukje lukt dan niet.
    Zelf zit ik ook niet zo lekker in mn vel, het werk loopt niet helemaal lekker, dus denk dat ze daar ook veel van meekrijgt..

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Super herkenbaar. De 4 maanden slaapregressie. Hier begon het bij 3,5 maand. Ineens maar 3 x 30 minuten slapen. Tot op heden is het daar bij gebleven (ruim 7 maanden, duurt dus al 3,5 maand hier), toevallig de laatste 2 dagen wat meer slaap overdag maar durf me niet rijk te rekenen.

Geloof me, ik heb alles geprobeerd om de dutjes te rekken. Helaas niets geholpen.
    We hebben het eerste en het 3e dutje geaccepteerd dat die 30 min duren. Tijdens de middagdut zetten we alles op alles om te verlengen, tegenwoordig met redelijk resultaat.
    Hij slaapt altijd in z'n eigen bedje, super donkere kamer, witte ruis, goede temperatuur. Dan wordt hij na 30 min wakker en is klaarwakker. Laten liggen heeft ook hier geen zin, hij valt echt niet meer in slaap. Maar wel als wij hem oppakken en in de stoel gaan zitten met hem. In het donker, slaapzak aanhouden, niets zeggen, doodse stilte. Duurt ongeveer 15 min voordat hij dan weer kan toegeven aan zijn moeheid. Eerst 10 minuten lachen en proberen reactie van ons te krijgen. Als hij dan eenmaal weer slaapt in onze armen, in bed leggen en soms slaapt hij dan nog een uurtje zelf. Soms is dit ook weer 30 min.

Bedtijd is sowieso 18u/uiterlijk 18.30u.

Ik geloof er dus in dat je 'er niet in moet trappen' in de middag. Baby is nog gewoon moe maar lijkt klaarwakker. Hier ook een hele tijd op mij geslapen in de middag. Moet je natuurlijk wel tijd voor hebben.

Op woensdag gaat hij naar oma en oma doet gelukkig hetzelfde als wat wij doen.
    Op maandag gaat hij naar de opvang en daar kunnen ze dit dus niet. Geen tijd, hij houdt andere kindjes wakker etc. Gevolg is dus dat ze hem uit bed halen en geen kans meer bieden om langer te slapen. Ik vind dat zo enorm sneu. Ben er ook mee bezig as we speak om dat aan te pakken.

Hopelijk lukt het je om een workaround te vinden. Het is frustrerend, je hebt maar 3 x 30 min voor jezelf op een dag waarin je zoveel moet doen... dat is gewoon niet genoeg. Accepteren lukte hier pas na een maand of 3 ellende hoor. Dus begrijpelijk als frustratie de boventoon voert.

9. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Jammer om te lezen dat t nog steeds zo gaat bij jullie en zo lang al! Er komt ooit verbetering in, maar kan me voorstellen dat als je er middenin zit dat niet zoveel helpt. Pittig hoor! Is hij dan ook tussen z’n slaapjes door vermoeid/chagrijnig?

10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Als het niet meer lukt om hem te laten slapen in de middag is hij de rest van de dag inderdaad wat chagrijnig en zeker moe. Daar aan merk ik dus dat hij in de middag echt minimaal anderhalf uur nodig heeft. Als hij bijvoorbeeld 2 uur slaapt in de middag (bij elkaar opgeteld, zeldzaamheid hoor), dan is hij wel een stuk vrolijker maar ook dan kakt hij wel vrij vroeg in. Bedtijd was eerst 19u, maar hebben we al teruggebracht naar 18u als de middagdut mislukt. En uiterlijk 18u30 als het redelijk lukt haha.

Tussen 19 en 22 nog regelmatig wakker, keer of 5 moeten we wel naar boven. Dan is het oppakken, valt direct in armen weer in slaap (hij huilt in slaap dus is ook niet echt wakker geweest) en kunnen we hem na 2 minuten weer terugleggen. Daarna slaapt hij gelukkig de hele nacht door. Dat is al echt ons geluk nu!

DR87 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Hier volgen we de kleintjes gewoon, na 1,5 uur versleten dan gewoon naar bed. Gemopper is hier "hooooonger". Tis wat dat betreft net een kat die een stukje bodem door zn brokjes ziet. Je zou op t kamertje een flesje kunnen geven en dan weer in bed kunnen leggen. Met een groeispurt zijn t net bunkeraars en allicht dat t helpt.

Plekkie in zn buik, gaat R echt niet slapen. Dan kan die prak 2 uur geleden zijn geweest, er is nog een stukkie ruimte over.

Groeispurt op komst was t helemaal feest. En soms was t na een fles nog niet oke, dan maar er weer uit.

12. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Pffff die fases waar ze doorheen gaan, ik vind het maar lastig. Sinds maandag kan ze echt omrollen van de rug naar de buik en tijdens het spelen doet ze niks anders dan elke keer rollen. Maar de dutjes overdag zijn zooooo'n strijd op het moment. Ze kon eerst zo goed zelf in slaap vallen, maar nu heeft ze er zo veel hulp bij nodig. Ze zit ook constant met haar handen in haar gezicht waardoor ze de speen er elke keer uit haalt en dan weer moet huilen. Ik moet haar haast in de houtgreep houden voordat ze in slaap valt... ik zit op het moment huilend op de bank omdat ik zo aan mezelf twijfel...

13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Och wat verdrietig, niet aan jezelf twijfelen hoor! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier is het ook één dikke ellende overdag. Maar inmiddels wel wat gewend. En ik kan het beter loslaten nu we hem gewoon om 18u in bed leggen savonds. Dan maar weinig slaap overdag. Het is niet anders... ik wacht ook nog op de dag dat het ooit beter wordt!
    Hoe slaapt ze savonds en snachts? Wel goed?

14. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    's Nachts slaapt ze gelukkig heel goed, ze gaat tussen 18.30 uur en 19.00 uur naar bed en meestal wordt ze de volgende ochtend tussen 6 uur en 7 uur wakker. Er zitten wel eens wat nachten tussen dat ze wakker wordt, maar over het algemeen slaapt ze door

15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Dat is super fijn! Precies zoals hier. Ik knijp echt in m'n handjes hoor, met die nachten. Dan kan ik de ellende overdag veel beter aan.

16. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Toch fijn dat ik niet de enige ben met zo'n onrustige slaper overdag haha! Er is ook soms geen peil op te trekken, soms kan ze wel ineens dutjes van langer dan een uur doen. Alles is een fase zullen we maar zeggen Maar als first time mom twijfel je wel overal aan zeg, ik tenminste wel.. als ik soms zie hoe anderen er zo relaxt in staan, dat moet ik echt nog leren... iets met perfectionisme haha!

17. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Heb ik ook hoor. Ik kon er ook compleet doorheen zitten. Zeker icm slechte nachten en man die er een hele maand weinig was. Maar het went, en die nachten zijn nu zo fijn! Maar heb er nog altijd een soort trauma van. Ik durf gewoon weinig te doen als hij in bed ligt omdat ik er 9 vd 10 keer toch weer snel heen moet. Of in de avond naar bed gaan met de angst dat ie wakker wordt etc. Het valt gewoon niet mee om zo'n slechte slaper te hebben.

18. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Zo herkenbaar idd! Gelukkig is ze over het algemeen een heel vrolijk meisje dus dat maakt het ook wel dragelijker

19. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Wow herkenbaar dit! Toch wel fijn om te lezen dat wij niet de enigen zijn;) Hier 6 maanden oud en ook al sinds de regressie nog niet helemaal meer goedgekomen.

20. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Behalve dan de nachten, ik lees dat die bij jullie wel goed gaan. Fijn zeg! Hier nog elke nacht minimaal 5x eruit:roflmao: Wat wel helpt voor mezelf is gewoon geen verwachtingen meer hebben. Voorheen keek ik constant uit naar de tijd van beter slapen. Nu heb ik maar gewoon geaccepteerd dat dat toch niet gaat gebeuren en zo wel, dan zien we het wel weer en zal ik heel blij zijn met elke nacht/dag die wel goed gaat haha

Deel Deze Pagina