Ik zie al een aantal topics van moeders die zich afvragen hoe ze van 4 naar 3 en 3 naar 2 flessen kunnen afbouwen... ik zit nog een fase eerder, van 5 naar 4. Ik weet dat het niet per se moet, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden wat hoe ik het nu doe: Timo krijgt zijn eerste flesje om 7 uur, dan de hele dag elke 3 uur een flesje, als hij nog slaapt maken we hem wakker omdat we het laatste flesje niet later dan 19.00 uur willen geven ivm zijn nachtrust (hij slaapt zo goed 's nachts dat we het heel belangrijk vinden dat hij die uren ook maakt). Nu merk ik dat ik hem eigenlijk altijd om de 3 uur zelf aan de fles zet, hij drinkt het wel 1 in teug leeg, dus trek heeft ie zeker, maar hij komt zelf nooit door te huilen of zo. Laatst hebben we geprobeerd hem niet wakker te maken en dan wordt ie zelf na 3,5 zelf wakker en dan huilt ie wel om zijn flesje, maar als we hem aan dat ritme houden dan krijgt ie pas om 21.00 h zijn laatste fles en vinden we weer dat ie 's nachts niet aan zijn uren komt. Moet ik hem nu gaan trainen om om de 4 uur te drinken zodat ie maar 4 flesjes krijgt tussen 7.00 en 19.00 h of kan ik hem gewoon om de 3 uur blijven voeden en is het niet erg dat ik dat voor heb bepaal??? Groetjes, Nadia
Hoi Nadia, mijn zoontje is praktisch even oud als jouw zoontje! Ik zit vanaf dat hij 4 maanden was aan de 4 flessen. Mijn vraag is: hoeveel cc per fles geef je? Ik gaf 5 flessen van 180 cc + 6 scheppen. Daarmee haalde hij 4 uur ertussen. Was soms wat puzzelen, want ik heb best een hongerlapje, maar met forte voeding + nutriton (officieel tegen spugen, dikt de voeding in, maar hiermee verkrijg je dus een iets langere verzadiging) lukte het goed. Jouw tijden zijn dus: 7-10-13-16-19? En hij slaapt dan 12 uur? Dat is lang! Knap hoor! Als jij er 4 uur tussen kan laten kom je beter uit en kun je de laatste fles laten vallen. Dit kan je misschien bereiken door meer voeing per fles te geven? (Weet niet hoeveel je nu geeft?) Mijn tijden waren met 4 uur ertussen: 7-11-15-19-23. Maar om 23 uur moest ik m altijd uit een coma halen. Bovendien zat er soms ook weleens 4,5 uur tussen de flesjes of 4 uur en een kwartier bv waardoor ik op het einde van de dag soms pas om 20 uur uit kwam en kort daarna dus weer wakker maken voor die laatste fles. Ik ben gewoon eens gaan kijken wat er gebeurde als ik m om 23 uur niet meer wakker maakte: en hij sliep gewoon door als anders!! Ik geef nu tussen 19-20 uur de laatste fles. Gaat prima! Succes!
O, en nog wat: ik zou m niet wakker maken voor de fles hoor. Laat hem gewoon eens zelf bepalen wanneer hij trek heeft. Grote kans dat het zichzelf dan regelt?!
O ik lees dat je dan om 21 uur uitkomt.. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat hij niet aan zn uren zou komen hoor! Mijn zoontje slaapt van ca 21 uur tot 7 uur en overdag ook nog steeds ca 1,5-2,5 uur na iedere fles. ik dacht dat dat veel was.... hij regelt t zelf wel, daar ben ik van overtuigd! ik zou het gewoon eens proberen.
Ik ga er even vanuit dat je 5 * 180/6 geeft? Je moet niet perse naar 4 flessen nu. Dat mag over een maandje ook nog wel. En anders met 6 maanden als hij overgaat naar opvolgmelk. Sommige kindjes hebben nou eenmaal die laatste 200cc ook nodig. Wij kwamen ook niet meer uit met slaapjes&eten. Hij werd te vroeg wakker omdat hij honger had. Of had honger als hij eigenlijk te moe was om te slapen. Toen zijn we de flessen op gaan hogen naar 210/7. Dat is niet altijd aan te raden. maar hier was dat een goede oplossing. Zijn slaap en eet ritme kwam daardoor weer in evenwicht. Moet wel zeggen dat we de laatste fles tot 6,5-7 maanden om 10 uur hebben gegeven. Dan maakten we hem nog even wakker. En we gaven vlak voor ons avondeten een rijstebloempapje. 90 cc water, 2 schepjes en rijstebloem totdat het mooi lepel-baar was. Daarmee konden we die laatste fles wat rekken, en dan kwam hij 's ochtends niet voor 7 uur..
Ik zou hem sowieso niet wakker maken als ie slaapt. Waarom geef je hem niet om de 4 uur een fles? Dan kom je op hetzelfde tijdstip uit en heb je er maar 4 gegeven.
Dat hebben we geprobeerd, maar na 3,5 uur wil hij echt drinken en ik vind het weer lullig om dan tijd tot 4 uur te moeten rekken, niet leuk voor hem en niet leuk voor mij . Ik geef inderdaad 5 x 180 + 6 schepjes. Zou evt. kunnen proberen om ipv dat 210 + 7 schepjes te geven, misschien dat ie het dan wel 4 uur trekt zonder flesje en dan kom ik wel uit op 4 flesjes. Ik ga hem in ieder geval niet meer wakker maken, maar kijk gewoon aan hoe laat hij wil drinken en als hij om 21.00 h zijn laatste flesje nog drinkt dan is het ook goed. Het wakker maken voelt gewoon niet zo fijn eigenlijk.
Wat voor soort voeding geef je? Mij lukte het pas om 4 uur tussen de voedingen te laten toen ik forte voeding (voor hongerige baby's) gebruikte + nutriton.
Toen ik van 5 naar 4 flessen ging heb ik dat idd gedaan dmv de flessen op te hogen naar 210/7. Maar ik gaf toen ook al een fruithapje met een beetje liga. Ik heb toen de fles van ik geloof ongeveer 13 / 13.30 uur laten vervallen. Kyano kreeg toen met 4 flessen 6.30, 11 uur, 16 uur en 20 uur. (ongeveer) en fruithapje gaf ik rond 14.30 uur. Maar als ik je een advies mag geven; laat je kindje zelf zijn voedingsmomenten bepalen. Kyano heeft best lang op 5 flessen gezeten omdat hij het gewoon niet redde met 4 eetmomenten. Ik maakte me toen best zorgen daarover en was bang dat hij teveel dronk maar van de een op andere dag liet hij ineens zelf langer tussen zijn voedingen en kon ik zonder problemen overgaan naar 4 flessen en hetzelfde is het gegaan met de overstap naar 3 flessen. Ineens had hij de fles van 16 uur niet meer nodig. Ze regelen hun ritme zelf perfect! Dat is mijn mening in elk geval