Ons Humpje doet overdag 3 slaapjes van ongeveer drie kwartier. 'S avonds slaapt ze rond 8 uur tot 7 uur de volgende ochtend. Ik weet dat alle kindjes anders zijn, dus ook qua slaapritme, maar ik vraag me af of het mogelijk is haar van 3 naar 2 slaapjes te brengen. Ik merk namelijk dat de 3 slaapjes die ze overdag doet steeds korter worden, maar dat ze er niet vrolijker op wordt Ik dacht dus dat het misschien een idee zo zijn haar naar 2 slaapjes te brengen, zodat ze per keer langer slaapt en meer uitgerust is. Maar hoe moet ik dat aanpakken?????
Hier hebben ze dat helemaal zelf geregeld. Ik weet niet of ze die slaapjes op vaste tijden doet, maar misschien kun je haar even een tijdje 'loslaten' zodat ze overdag op behoefte gaat slapen. Dan gaat ze zelf haar ritme zoeken. Hier zijn ze zo vanzelf van 3 naar 2 slaapjes gegaan. En die 2 slaapjes duren soms 1 uur per slaapje, soms zelf 3 uur, er is eigenlijk geen pijl meer op te trekken.
Bij ons heeft de kleine man dat ook zelf geregeld. Sinds een maandje ongeveer is hij van 3 naar 2 slaapjes gegaan. Overdag slaapt hij meestal een uur of 2,5 (2 slaapjes samen). Soms korter, langer meestal niet. Het heeft bij ons geen zin om hem langer wakker te houden, dan raakt hij oververmoeid en wil dan helemaal niet meer slapen. Eerder op bed leggen werkt ook niet, dan gaat hij toch niet slapen.
Hier ging vanzelf het 2e slaapje eraf. Die was van 14.30 tot 15.30/16.00. Hij heeft nu een slaapje van 11.00-13.00 en van 17.00-18.00. Hij kon gewoon steeds langer wakker blijven na 13.00. Nu is hij de morgen aan het opschuiven. Eerst ging hij om 10.00 naar bed tot 13.00 en nu sinds 2 weken om 11.00.
Julia regelt het ook zelf. Ze sliep altijd 3 keer per dag, ook 45 minuten per keer. Steeds vaker slaapt ze maar 2 keer per dag, haar slaapje om 1 uur is ook langer geworden ong. 1 1/2 uur, hierdoor hoeft ze om 5 uur niet nog eens te slapen.
Ymke heeft het ook zelf geregeld. Rond 7 uur wakker. Rond 9.15 uur fruit. Dan slapen, ze slaapt dan 2-2½ uur. Brood eten en melk drinken. Rond 15.00 uur weer naar bed en dan ca. 1½-2 uur slapen. Warm eten en om 19.00 uur fruit (zuivel mag niet ivm KMA). Meestal rond 20.00 uur weer naar bed tot de volgende ochtend 7 uur (tussendoor nog wel een late fles maar die krijgt ze slapend, ze krijgt deze fles nog omdat ze veel te weinig drinkt in een etmaal). Het overstappen van 3 naar 2 slaapjes ging van de ene op de andere dag. Je kindje geeft het wel aan als het er aan toe is.
Op welke tijden slaapt je kindje? Hier was het zo dat mijn zoontje in de avond niet wilde gaan slapen. Daarom hebben we het derde slaapje (rond 17.00 uur) laten vallen. Dat ging dus niet helemaal vanzelf, maar dat hebben we een beetje gestuurd.
Mijn zoontje wilde niet meer zo goed slapen na de ochtendfles, dus zijn slaapje werd later en langer, dus toen naar 2 slaapjes gegaan. Zeg maar eerst; 8u-half 10/ 12-14/1630-1800 en dan vanaf 2000 nu; half 10- 12/ half 3-1600 a 1630 en dan vanaf 2000 Maar hij slaapt dus wel langer als jouw meisje, maar wie weet als ze twee keer slaapt, slaapt ze ook beter? Je kunt het eens proberen?!