Hallo mama's Het is niet mijn bedoeling om een discussie topic te openen maar ik wil graag advies inwinnen. Mijn dochter is geboren na langdurig gebroken vliezen en heeft hierdoor een infectie opgelopen( tot op de dag van vandaag weet ik niet wat voor infectie ) Ze is gestart met 2 antibiotica kuren tegelijk. In haar eerste levensjaar heeft ze 4 oorontstekingen gehad hier ook kuren coor gehad. De teller staat op 6 inmiddels. Vorige week hebben we prikjes gehad en hier is ze even weer goed ziek van geworden. Nu komt straks de BMR prik eraan en ik begin hem een beetje te knijpen. Yinthe heeft voor bijna alle ziektes een kuur gekregen en ben een beetje bang dat haar lichaampje zelf niet sterk genoeg is om er tegen te strijden. Zijn er moeders met ervaring?
Je kunt de prik gewoon uitstellen. BMR is een vrij heftige voor het immuunsysteem en wordt om die reden ook niet voor de 12 maanden gegeven, (tenzij er een epidemie rondgaat). Bij een kind dat heftig reageert op vaccinaties kun je er dus voor kiezen om het immuunsysteem nog wat te laten volgroeien eerst. Je hebt tot de 18e verjaardag om die prik alsnog te halen. Mazelen komt zo weinig nog voor dat de kans zeer zeer klein is dat ze de ziekte dan toch zelf krijgt, voor ze gevaccineerd is. Mochten er in NL wel gevallen van mazelen bekend worden, kun je altijd op dat moment beslissen toch snel te laten vaccineren.
Ik zou hem denk ik ook uitstellen. Ons zoontje is een gezond ventje (heeft eigenlijk nooit wat) en is heel ziek geworden van de bmr prik. Heeft zelfs een lichte vorm van de mazelen gehad door de bmr prik. In principe geven ze de bmr en de MenC tegelijk, dus dit zou ik sowieso niet doen als ik jou was! Misschien kun je eerst alleen de MenC laten doen en over een aantal maanden de bmr.
In jouw geval zou ik ook even overleggen met een arts. Je kan hem inderdaad gewoon uitstellen, al is het maar een jaar ofzo. Hier een gezond kind die 0 last heeft gehad van de bmr terwijl ze op de eerste paar prikken wel reactie had (niet ernstig verder).
Ik zou het ook even met de huisarts/cb arts bespreken. De vraag is natuurlijk ook of het in haar geval niet juist handig is om wel in te enten. Wat als ze die ziektes krijgt? Zou ze daar niet ook heel ziek van worden dan?
De bmr heeft mijn dochter ook pas gehad met 18 maanden. Toen ze de bmr zou krijgen met 14 maanden had ze koorts en had net/te gelijk de waterpokken gehad. Dus vandaar uit gesteld. Maar wel gegeven.
Wij hebben de bmr destijds een paar weken uitgesteld. Wel zou ik kijken of het misschien nog voor de winter kan. In de winter zijn er veel meer mensen ziek en is de weerstand vaak ook wat minder dan in de zomer.
Ik heb geen directe ervaring, maar zou het ook even overleggen met een arts. Ergens denk ik met mn boerenverstand dat een kind met wellicht een momenteel minder sterk immuunsysteem helemaal gebaat is bij vaccinaties voor wat potentieel (zelfs voor hele sterke en gezonde kinderen al) levensgevaarlijke ziektes zijn. Ik kan me best voorstellen dat jouw kindje misschien wel wat meer last gaat krijgen in die periode net na de prikken, maar dit zijn meestal gewoon vervelende maar relatief onschuldige griepverschijnselen, die verbleken bij de ziektes waartegen je ent. Kortom, ik zou ze in overleg sowieso geven- hoogstens niet allemaal tegelijk (als een arts dit zinvol lijkt).
Mijn zoontje heeft ook geen goede weerstand. Met de geboorte was er niets aan de hand, maar met 6 maanden heeft hij 10 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen met het RS-virus en een longontsteking. Hij heeft daar een flinke klap van gekregen. Daarvan is bekend dat ze langere tijd een verslechterde weerstand hebben en daardoor vaker zien zijn. Bovendien heeft hij de nodige allergieën waardoor hij sneller op lichaamsvreemde stoffen reageert. Resultaat hiervan is dat hij alles wat maar langs waait oppikt en er ziek van wordt. Helaas, het is niet anders, maar het is wel erg sneu. Voor hem en voor ons. Wij hebben er voor gekozen wel de BMR prik te geven, juist omdat hij zo vatbaar is voor allerlei ziektes. Van de andere vaccinaties werd hij overigens ook ziek, vaak een paar dagen. Ik was vooraf toch wel een beetje huiverig voor de reactie op de BMR, zeker gezien de verhalen die de ronde doen. Ja, hij is er ziek van geworden, flink ziek, maar het was te doen. Ik ben blij dat we de prik toch gegeven hebben en hij nu beschermd is. De eerste twee dagen was hij duidelijk niet lekker. Verhoging, huilen, moe, hangerig. Een hele snelle reactie op de prik, vergelijkbaar met een lichtere vaccinatie. Dat was na de 2e dag redelijk over. Vanaf de 5e dag kwam de echte reactie op de vaccinatie. Hij is daarvan in totaal 1,5 week ziek/niet lekker geweest, waarvan drie dagen hoge koorts en een aantal dagen lichte koorts/verhoging. Het betekende weer 1,5 week verzorgen, veel zetpillen en een zielig kindje. Maar in die zin was het niet heel veel anders dan andere keren dat hij goed ziek werd omdat er weer een virus rondgaat op de kinderopvang.
Vanwege omstandigheden in de gezondheid van mijn dochter stellen wij op dit moment ook vaccinaties uit, waaronder de BMR. Ze heeft al wel een paar vaccins gehad maar dat is al een hele tijd geleden. Ik herken je twijfels. Ik heb gekozen voor mijn gevoel, dat was even moeilijk maar ik sta er volledig achter. In mijn geval heeft de arts gezegd dat ik mijn dochter nu prima kan laten vaccineren maar ik heb er een heel naar gevoel bij. Ze gaat wel verder gevaccineerd worden maar nu even niet. Uitstellen kan geen kwaad en mocht er toch iets gaan uitbreken dan kun je het vaccin snel genoeg geven.
Precies, mijn onderbuik gevoel zegt nog niet doen. Het cb zal hier waarschijnlijk ook zeggen dat het wel kan. Ik denk dat ik het eerst een half jaartje uitstel..
Mijn dl was net herstellende van een griep en daardoor hadden wij toen ook besloten uit te stellen. Cb deed hier niet moeilijk over. Bij twijfel echt even uitstellen
Hier ben ik het mee eens! Schakel een arts in en ga niet zelf (met het cb) zitten puzzelen. Het gaat om de gezondheid van je kindje
Ik zou contact zoeken met een arts. Als je kind al zo snel ziek is, heeft ze denk ik juist een BMR-prik nodig. Maar die moet dan wel op een moment gegeven worden dat ze goed fit is. Hou er rekening mee dat de kans op koortsstuipen groter wordt als je 'm na 18 maanden voor het eerst laat geven.
Wij hebben deze prik uitgesteld omdat ze de dagen ervoor koorts had. Ben er blij om, want dit was de enige prik waar ze echt last van heeft gehad. Na 10 dagen (was voorspeld door het cb) kreeg ze twee dagen 40 graden koorts. Daarna was het over. Misschien een idee om het over de winter heen te tillen? Ik zou met het cb even overleggen.
Mijn dochtertje heeft dit vaccin 3 maanden geleden gekregen, toen ze bijna 4 maanden was. Hier is dat normaal om het zo vroeg te geven. Ze heeft er geen last van gehad, alhoewel ze wel snel ziek is. Ik had ook langdurig gebroken vliezen, gelukkig geen infectie opgelopen. Maar ze heeft wel erge bronchiolitis gekregen toen ze 15 dagen was en dan nog eens toen ze 2 maanden was. Ook buikloop, een schimmelinfectie etc. Het enige waar ze tot nu toe geen last van gehad heeft is van de prikjes die ze gekregen heeft.
mijn oudste zoon heeft na zijn eerste verjaardag 8 AB kuren gehad , ongeveer om de maand voor oorontstekingen of keel ontsteking ... de BMR heb ik toen wel laten geven met 14mnd , wist toen nog niet dat een kuur de weerstand compleet verziekt hij is er toen best ziek van geweest van de bmr ... bij de laatste kuur hoorde in dus over weerstand en AB kuur en ben ik hem pro biotica gaan geven om d weerstand een boost te geven en daarmee waren ook de ontsteking gelukkig over . de jongste 2 heb ik wel laten vaccineren maar niet op het schema van het CB , dus geen prikken in de winter of heeel koude periode vol snottebellen enzo Heb wel flinke discussie gehad met het CB hierover , ze wilden zelfs een melding bij AMK maken omdat ik mijn kinderen niet wilde vaccineren , wat niet zo was , maar niet op dat moment of waneer het hun uitkwam voor ukkie dat er aankomt heb ik alvast besproken dat ze mijn wensen respecteren en ik aangeef of een prik wel of niet gezet zal worden uiteindelijk wel gewoon vaccineren hoor maar dan anders
Wij hebben de BMR prik ook uitgesteld. Mazelen heerst nu niet meer, zoon was ook niet fit en had een ernstige kippen eiwit allergie toen hij de leeftijd voor de prik had, we hebben het voorlopig uitgesteld. Nu is hij een stuk sterker maar toch geven we hem nu ( 3 jaar ) nog even niet. Als er weer ziekten de kop op steken kan je er toch voor kiezen zsm naar het CB te bellen. Maar het zijn geen levensgevaarlijke ziekten voor een gezond kind en in mijn ogen was het prima verantwoord om het even uit te stellen.