Van fulltime naar parttime????

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Puk19854, 13 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puk19854

Puk19854 Lid

16 mei 2011
    88
    0
    0
    Hoi dames

Ik werk nu 40 uur (fulltime) in de week.
    Zou graag na mijn zwangerschap 3 dagen gaan werken.
    Ik heb een vast contract.

Kunnen ze je ontslaan als je een vaste aanstelling heb op basis van 40 urige werkweek.
    Overigens denk ik dat ze niet echt moeilijk zullen doen op mijn werk, aangezien wij maar met 2 collega fulltime werken, de rest werkt allemaal parttime.
    Maar ja je weet nooit natuurlijk.

Zijn er dames die dit hebben meegemaakt of info hebben???:(

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe bedoel je? Ontslag omdat je parttime zou willen werken ofzo?
    Nee, bij een vaste aanstelling moet een bedrijf echt grondige redenen hebben om je te kunnen ontslaan.... en de wens om parttime te willen werken hoort daar niet bij.

3. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ze kunnen je om die reden niet ontslaan, maar als het echt niet kan (heel extreem voorbeeld: bedrijf kan niet door gaan als jij er niet bent) dan kunnen ze het je wel weigeren. En dan is de keus aan jou of je weg gaat om ergens anders parttime te werken of fulltime bij hun blijven werken.

Maar zoals je zelf aangeeft werken er veel parttimers, dus de kans dat ze het weigeren is niet heel erg groot.

Bij het sollicitatie gesprek voor m'n huidige werk (2006 alweer..) werd ook aangegeven dat ze liever geen parttimers meer hebben, maar toen ik zwanger was kon ik ook gewoon terug komen voor parttime.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is je recht om minder uren te gaan werken. Dat moeten ze goedkeuren, tenzij je echt onmisbaar bent. Dat zijn er echt niet veel..

Mijn man heeft het ook gedaan, die is een dag minder gaan werken elke week. Leverde wel wat gekke gezichten op, en wat weerstand van zijn directe baas. Want eigenlijk is hij een kar-trekker op de afdeling. Maar dat is toch gebeurd, want zijn kennis is niet uniek. En gaat nu ook zonder problemen gelukkig.

5. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dit valt onder de Wat Aanpassing Arbeidsduur. Dit is landelijke wetgeving dat voor elk bedrijf geldt, behalve voor hele kleine bedrijven met maximaal 10 werknemers. Je mag, als je minimaal 1 jaar in dienst bent, vragen om een aanpassing van je uren (zowel meer als minder) en je moet dit minimaal 4 maanden voor ingang schriftelijk aanvragen. Je kan 1 keer per 2 jaar een aanpassing vragen.

Werkgever kan alleen weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. In de praktijk is dit vaak moeilijk aantoonbaar. Als er andere werknemers op jouw afdeling met een soortgelijke functie ook 3 dagen per week werken, dan kunnen ze dus eigenlijk niet weigeren. Maar heb je een leidinggevende functie die niet in 3 dagen kan en die ook erg moeilijk in duo functie kan (ivm overdragen etc) dan zouden ze op basis daarvan kunnen weigeren.

Het is in ieder geval nooit reden tot ontslag als je een contract voor onbepaalde tijd hebt.

6. Puk19854

Puk19854 Lid

16 mei 2011
    88
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Hier heb ik echt wat aan!!!

7. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom neem je geen ouderschapsverlof op ? ipv gelijk parttime te gaan werken ?

Na 1 a 2 jaar ouderschapsverlof voor aantal uren in de week kan je altijd besluiten om weer 40uur te gaan werken of iom je baas naar 24uur te gaan officieel.

wanneer je ouderschapsverlof opbeemt bv 8 a16uur per week behoud je je 40uur en krijg je geld terug van de belasting..

naja t uitzoeken waard misschien

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja bij ouderschapsverlof (OV) heb je recht op teruggave van de belastingdienst, maar dat is wel afhankelijk van je teruggang in loon. Het is maximaal € 4,11 per opgenomen uur ouderschapsverlof.
    Heb je in het jaar dat je OV opneemt loonsverhoging gehad, dan wordt dat weer in mindering gebracht op het bedrag wat je terugkrijgt.

9. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Als je CAO hebt kan het zijn dat je zelfs recht hebt op vergoeding voor ouderschapsverlof (buiten de wettelijke ouderschapsverlofkorting). Mocht je dit hebben, dan moet je wel even opletten of je nadien niet weer voor x-aantal maanden voor 40 uur aan het werk moet. Dit is namelijk vaak wel voorwaarde indien in de CAO geregeld is dat je vergoeding krijgt voor opnemen ouderschapsverlof.

Deel Deze Pagina