Hallo, Mijn meisje Naomi is nu 4 weken en slaap meestal in de nacht door (22.00-5.00) en in de ochtend geeft ik dan 3 x bv. in de middag en begin van de avond lijk zij onverzadigbaar, en ik weet me even geen raad meer. Ik geef haar voor t slapen gaan wel een flesje in combinatie met bv, omdat ze dan beter gaat slapen. meestal drinkt zij 30 a 45 min, alleen in de middag kan t wel 2 uur duren, dan sukkel zij in slaap en als ik haar terug wil leggen begint ze te huilen... dit is trouwens niet elke dag zo hoor Hopelijk kan iemand mij advies geven want heel de dag door borstvoeden is ook geen pretje.
Beste DanielleNaomi, Als het hiervoor wel goed ging kan het zijn dat je dochtertje zit in een regelperiode waarbij ze meer behoefte heeft en vaker wil drinken. Vaker aanleggen stimuleert dan de borstvoeding. Het heeft dan een functie om meer borstvoeding aan te maken en dan is het even volhouden. Als het al een tijdje zo aan de gang is kan het zijn dat ze in de middag te moe is om te drinken. Ze heeft honger maar is eigenlijk te moe om te drinken. Soms kan het helpen om af te kolven en proberen het in een flesje aan te bieden. Je kan dan zien hoeveel je geeft en of ze nog reden heeft om honger te hebben of niet. Mocht ze na het flesje gaan huilen dan kan je een speentje aanbieden. veel jonge kindje hebben een grote zuigbehoefte. 2 uur borstvoeding geven is echt te lang en zeker niet prettig voor jou. Wanneer je zelf meer uitgerust bent en ontspannen gaat de borstvoeding meestal beter en kan je weer in het normale ritme komen. Groet, Saskia
Hoi DanielleNaomi, deze vraag kun je ook op het vraag het de lactatiekundige forum posten Het is normaal gedrag dat jonge baby's in de middag/avond vaker komen voor een voeding. We noemen dit clusteren. Of snacken, zoals ik wel eens zeg. Ze willen heel graag bij je zijn, drinken een beetje. Drinken nog eens een beetje. Na een uurtje nog eens. Dit kan zo doorgaan van 17;00 uur tot 23:00 uur. Na het snacken en opladen bij mama kan je kindje er weer tegen voor de nacht! Nogmaals: dit is normaal gedrag. Wanneer je kindje in slaap valt, extreem lang bij jou aan de borst drinkt of een afwachtende houding heeft, kan het nuttig zijn een lactatiekundige mee te laten kijken bij het voeden. Wie weet, loopt je melk heel snel, of juist niet. Blijft je toeschietreflex wat langer uit of is juist krachtig. Misschien is het geen honger en heeft je kindje jou gewoon nog heel erg nodig? Ik denk niet dat het aan de voeding ligt. Ik zie ook geen noodzaak om flesjes bij te geven: dit kan juist jullie ritme verstoren! Bedenk dat je nog in de eerste 6 weken zit, waar je lichaam en je melkproductie zich afstemmen op de behoefte van je kleintje! Kijk goed naar hoe je kindje drinkt: drinkt ze effectief aan het begin van de voeding? Prima. Zuigt ze een paar keer en stopt dan? Dan mag je haar stimuleren: praat tegen haar: aai over haar bolletje: houd haar bij de les Je kunt ook compressie proberen. Je geeft dan druk wanneer je kindje drinkt en houdt dit vast wanneer ze stopt. dan laat je weer los. Wanneer ze dan weer begint te drinken mag ze het zelf doen. Drinkt ze niet lang genoeg: dan kun je weer druk geven. De truc is vast blijven houden. Met een lactatiekundige zou je ook kunnen kijken of wisselvoeden mogelijk is om je kindje te leren dat het haar voeding effectief in 30 minuten tot zich neemt. Opvoeden start hier zeg ik wel eens gekscherend. Ik zou je dus zeker willen aanraden contact met een LK te zoeken om te zien hoe jullie dit ritme kunnen aanpassen en met plezier verder kunnen met borstvoeding geven! Veel succes! Geniet! Heidi
dank jullie wel, ik moet vrijdag naar de babyarts en dan zou ik het eens navragen en of iemand mss mee kan kijken, vandaag en de 2 dagen daarvoor wil ze alleen maar bij me zijn en drinken, al is t maar een paar slokjes maar ook vaak dat ze wel veel drink, als ik haar dan afkoppel dan zie ik wel een goeie melk rand rond haar mondje. Ze huilt dus erg veel als ze alleen in haar bedje lig. ik vind het wel moeilijk omdat ik zo nergens anders meer aan toe kom maar mss moet ik het accepteren en gewoon samen in bed gaan liggen. ik vraag me af of dat wel goed is, en wanneer het kroel/drink gedrag een negatieve werking gaat krijgen omdat ze dan mss wel erg verwend word. maar ik kan haar niet huilend laten liggen nu idg einde van de dag ben ik bek af. als ik trouwens een flesje geef (120 ml) dan is ze daarna erg zoet. ik heb wel eens met borsten getoets op melk productie en die zijn in volle werking. toch ga je dan nog twijfelen... ik woon zelf in afrika en ben erg blij dat internet bestaat er is goede zorg hoor maar in het nederlands is het toch even wat makkelijker uit te drukken. nogmaals dank.