Hoi, mijn zoontje is nu 6 maanden en eet sinds een maand heel flink smiddags een groentenhapje, welke groenten je ook geeft hij eet hier zonder moeite zo een 300 gram van op... nu zijn we een week geleden begonnen met ook fruit te introduceren....met het idee dat dit wrs wel vlot zou gaan maar nee hoor...ofwel huilt hij, of hij steekt zijn tong uit zodat er niks in zijn mond kan, of alles wat er in gaat komt er gewoon terug uit.... Ik heb al verschillende fruitjes geprobeerd maar maak alles altijd wel in combinatie met appel...heb het al warm proberen geven, met appelsiensap, zonder appelsiensap, met appelsap... nog tips of gewoon blijven proberen??
Hoi! Ik zou met fruit beginnen dat iets zachter van smaak is. Vooral appel van een wat zuurdere soort en sinaasappel zijn soorten waar ik nog even mee zou wachten, best heftige smaken voor een baby! Wij zijn hier begonnen met peer, als peer nog niet rijp genoeg is, dan even kort koken. Daarna klein beetje banaan (pas op, kan bij sommige babies tot verstopping leiden), en in de zomer perzik en nectarine. Succes!
Ten eerste: je kindje heeft nu nog geen fruit NODIG, dus het is niet noodzakelijk dat hij op deze leeftijd al iets daadwerkelijk eet van zijn fruit. Daarnaast ben ik heel basaal qua bijvoeding: als ik mijn kind wil leren om banaan te eten, geef ik de banaan in de vorm zoals die gegeten wordt, of bijv een beetje geprakt met een vork. Een banaan met appelsap, warm gemaakte banaan (ieoew?), banaan met appelsientje enz helpt een kind m.i. niet om te leren hoe nou een banaan smaakt.. Hij is 6 mnd, probeer gewoon eens om hem een stukje banaan in de hand te geven en te kijken hoe hij geniet. Die hoeveelheden hoeven nog helemaal niet. 300gram groente is echt heel veel op die leeftid, mijn kind van 3 jaar eet denk ik net iets meer dan 300gram avondeten.
Zoals al gezegd, lekker zachte fruitsoorten. Zelf kookte ik alles een minuutje of 5-10 (gewoon tot het lekker zacht was) en dan pureren. Mango is ook heerlijk voor die kleintjes. Ik ben geloof ik begonnen met peer en dan peer en mango en dan peer mango en banaan en toen een keertje peer appel en zo telkens een stapje verder. Je kan voor inspiratie van de combinatie's ook altijd even spieken op de olvarit potjes.
Begin inderdaad met zachte fruitsoorten en probeer niks te gaan mengen of zo... (Overrijpe) banaan, peer, meloen, mango oid. Citrusvruchten (sinaasappel etc) worden pas vanaf 9 maanden geadviseerd. Hier ook een slechte fruiteter vanaf het begin. Heb me er in het begin wel eens druk om gemaakt, maar inmiddels niet meer en het gaat een stuk beter. Als ie niet wil, dan niet... Uit groenten halen ze over het algemeen veel meer voedingsstoffen dan uit fruit!
Hier in België is het niet meer dan normaal dat je rond 6 maanden 2 melkvoedingen laat vallen en vervangt door groente+aardappelen en door fruit....dus ik volg gewoon de richtlijnen die ik krijg.. die 300 gram geef ik dus niet omdat ik wil dat hij een dikkerd wordt maar ook omdat dit een richtlijn is van kind en gezin... Maar hij is dus echt fan van groenten... Fruit lukt echt niet, net banaan en peer klaargemaakt....eet 10 happen vlot op en dan denk ik Yes hij gaat het op eten en dan begint hij te zeuren en te huilen dusja dan stop ik maar...
Maar 10 happen fruit is voor zo'n uk toch al heel knap? Groente is so wie so belangrijker qua voeding, dus mooi dat dt goed gaat. Ik heb trouwens nooit groente of fruit gewogen. Ze aten gewoon wat ze lustten, dan is de kans op overvoerd raken toch veel kleiner? Ik vind 300 gram ook echt veel hoor.
Maar word je dan opgedragen om de voeding van je kind af te wegen of zo? Lijkt me heel raar, en totaal niet passen in een normaal voedingspatroon van een mens. Wie weegt nou zijn bord voordat ie begint te eten. Babypotjes bevatten wel zoveel gram, maar veel daarvan is water. In een potje van 200gram (die van 6mnd), zit meestal 30-40% water. Dus je hebt dan ong 130gram groente wat erin zit. En was het de bedoeling dat hij een hele banaan en een hele peer op eet? Of zoveel gram ervan? 10 happen fruit met 6 maanden zijn echt al heel wat hoor! Als jij zelf 10 happen fruit eet, ben je toch ook al een heel eind met je vrucht? (en ja, wij nemen grotere happen, maar wij zijn ook groter)
Hoi Sammy! Ik sluit me aan bij Adi: ik vind 10 happen van fruit voor een baby van 6 maanden echt heel goed! Rustig opbouwen en inderdaad niet blindstaren op hoeveelheden in grammen. Succes!
Mijn tips zijn al genoemd: - Niet afwegen maar gewoon laten eten wat hij wil. De max is 2 a 3 stuks fruit, duurt wel even voor hij daar aan komt - Geen combinaties maken maar eerst maar 's de pure smaak van banaan, peer, mango oid leren kennen - Niet koken ( Wij koken ons fruit ook niet ) en niet pureren maar hem gewoon zelf stukjes zacht fruit laten pakken en eten. Hij is 6 maanden dus groot genoeg om zelf stukjes te eten. En: Laat die hoeveelheden los! Hij eet geweldig goed groenten ( Mijn bijna 2 jarige eet al een half jaar GEEN groenten, geen hap. 5 sperziebonen sinds februari, je doet er toch niets tegen! ) dat fruit komt wel. 10 Happen is toch al heel netjes?!
Inderdaad wat hier al is gezegd! Mijn dochter eet nu 1 stuk fruit en dat ga ik binnenkort proberen uit te breiden. Ik maak me er echt totaal niet druk om, als ze trek heeft dan laat ze het wel horen! 10 happen vind ik ook super goed! dat kreeg mijn dochter toen echt nog niet binnen hoor! Het koken van fruit heb ik ook nooit zo begrepen, lijkt me nogal smerig. Het wegen van eten lijkt me ook nogal veel van het goede! Het is nog BIJvoeding he! dus volgens mij hoort het nog maar weinig te vervanging.
Wat hierboven gezegd is, daar sluit ik me bij aan. En verder: meloen!! Dat is hier echt een hit! Twan eet stukken meloen uit het vuistje, heerlijk!