Ik hoop dat jullie even willen meedenken, ik heb vrijdag een afspraak op het CB, maar ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben: Mijn dochter is nu ruim zeven maanden en heeft sinds een aantal weken flink last van eczeem. Bij de huisarts geweest, zalfje gekregen en advies om met het CB ook naar de voeding te kijken. Rond de tijd dat het eczeem begon zijn we begonnen met brood en yoghurt. Omdat ze al vanaf het begin flesvoeding krijgt, vond het CB het zeer onwaarschijnlijk dat ze hier allergisch op reageert. Dus hebben we ons gericht op het brood. Dat krijgt ze nu twee weken niet, maar er is geen verandering te zien. Daardoor begin ik nu te twijfelen... Is het mogelijk dat ze misschien toch allergisch op de yoghurt reageert? Ze heeft ook verborgen reflux, die redelijk goed onder controle is met medicijnen. Hoewel ik de laatste tijd weer zie dat ze zich overstrekt, veel slikt en hikt en huilt wanneer er voeding omhoog komt. Maar misschien dat dat wel komt omdat yoghurt zuur is?
Yoghurt laten staan en kijken of het beter gaat. Hier oudste met KMA en duurde hier ongeveer 2 weken voor de eczeem weer weg was.
Ben het met Red88 eens. Yoghurt laten staan, misschien wel iets langer dan 2 weken. goed smeren met een vette vaselinezalf, 4x per dag. Met dit weer kan dat zowiezo geen kwaad en het zal het herstel van de plekken bevorderen. welke flesvoeding heeft je uk gehad tot 6maanden? yoghurt is natuurlijk van koemelk gemaakt en de eiwitten hierin zijn absoluut niet verknipt. het kan goed dat je baby hierop reageert; het kan ook zijn dat je baby TE veel melkproducten binnenkrijgt op een dag door de toevoeging van yoghurt. overgevoeligheid voor koemelkeiwit gaat vaak samen met reflux/verborgenreflux. Het overstrekken kan met de reflux te maken hebben, maar ook met iets anders. Ik zou evt. een bezoek aan een manueel therapeut overwegen en ook de medicati emogelijk verhogen voor de reflux. Succes.
In yoghurt zijn de eiwitten door het aanzuringsproces wel degelijk verknipt! Alleen, niet voor elk persoon verknipt genoeg om er niet op te reageren.
We zijn voorlopig maar even gestopt met yoghurt. Ik ben benieuwd of het nu beter gaat met haar eczeem. Waarschijnlijk sowieso want het weer wordt volgens mij ook beter. We smeren haar nu twee keer per dag in met Lipikar Baume ap van la roche. Dat lijkt goed te werken.