patty: je kindje mag al 200 gram groente en 200 gram fruit. Dat is in iedergeval de hoeveelheid van een potje uit de winkel. Eventueel mogen ze nu ook al een toetje, dus een beetje yoghurt. Nathan gaat trouwens meestal na zijn ochtendfles weer naar bed en krijgt dan dus ook om een uur of 10 fruit. Dan krijgt hij pas om half 1/ 1 uur zijn tweede fles. Als je het fruit later geeft en wat meer geeft kun je de tweede fles later geven waardoor je dus nog makkelijker de middagfles kan weglaten..
moeilijk allemaal he... ik ga vandaag die fles van 15uur er af halen maar denk dat ik daar dan wel 2 tussendoortjes ga geven tussen 12 en 17 uur anders is het zo'n lange ruk zonder iets Jill eet soms ook haar brood niet op smiddags maar ik het heb idee dat dit komt omdat ze smorgens al een bord pap eet en daar erg vol van zit en dan ook nog tussendoor fruit. dus evt. fruit naar de middag en smorgens een soepstengeltje. zou zelf niet aan moeten denken om na een bord pap en fruit ook nog brood met fles te eten krijgen. dus vandaag: 7.15 pap fijne granen (vinden die van jullie dat ook zo onwijs lekker?) 9.15 soepstengel en drinken aanbieden 11.30 brood met fles 120cc 14.30 fruit dan tussen 14.30 en 17.00 uur misschien nog een broodkorstje of zo 17.00 groente (200 gram) 19.30 fles 180 en rijstebloem ben benieuwd hoe dit gaat... wat geven jullie trouwens als toetje na de groentehap?
inderdaad yoghurt.. Het geven van 3 flessen gaat heir prima trouwens. Alleen tussen de middag brood gaat neit zo goed nog. 's middags hoeft Nathan zijn fles vaak niet waardoor ik dus pap geef. maar pap en brood is natuurlijk een beetje veel van het goede. Nu geef ik tussen 3 en 4 een beetje brood. Ze moeten toch nog minimaal 500 ml melk binnen krijgen. Met 2 x 200 ml redt ik dat niet
Ik geef na de groente helemaal nog geen toetje. Nou ja, groente krijgt ie tussen 18.00 - 18.30. En dan de laatste fles om een uur of 19.00. Dat is dan eigenlijk het toetje. Hier krijgt m'n zoontje ook nu 's middags (tussen 15.00-16.00) het fruit omdat ie na 's ochtends een bord pap te hebben gegeten best al flink vol zit daar van. En 's middags duurt het langer voordat ie z'n avondeten krijgt, dus vandaar hier ook 's middags fruit.
O ja, wat ik me afvraag.... Ik lees dat sommigen tussendoortjes (fruit of iets anders) om 09.30 uur geven of om bijv. 14.30 uur (of nog eerder in de middag). Maar.... dan slaapt D. (6m2w) altijd nog. Slaapt hij dan misschien heel veel? 08:00 180/6 + Bambix Fijne Granen (pap uit bordje) 09:30-11:00 slapen (tenminste, op bed liggen, eerst poos rustig wakker zijn en dan in slaap vallen) (11:00 soms een halve liga) 11:30 een broodkorst 12:00 190/6 fles 13:00/13:30-15:00/15:30 slapen (maak em hier altijd wel om 15:30 wakker) 15:30 200 gram fruit 17:00/17:30-18:00/18:30 even slapen nog 18:30 200 gram groente 19:00 190/6 fles 20:00/20:30 naar bed en weer slapen
op zich slaapt je kindje niet super veel hoor. Nathan slaapt ook 3 x. Nathan wordt alleen eerder wakker waardoor ons schema anders ligt. Verder slaapt Nathan 's ochtends vaak maar 1 uurtje. middagslaapje is hier ongeveer hetzelfde en aan het eind van de middag slaapt nathan ook nog 1 uurtje.. slaaptijden zijn ongeveer: 7.00 wakker 7.45-9.00 12.30-14.30/15.00 16.30/17.00 - 17.30/18.00 20.00 naar bed. Als Nathan laat wakker wordt (rond 8.00) probeer ik de fruithap voor zijn slaapje te geven.
Jill slaapt 3/4x een uurtje overdag. ze heeft altijd maar zo kort geslapen, ze houdt meer van kleine dutjes over de dag heen verspreid ik vind het best. in totaal slaapt ze overdag ongeveer 4 uurtjes en snachts van 20-6/7 uur... ze is over het algemeen tussen de slaapjes 1 / 1,5uur wakker net zoals bij jou Hanna.... prima toch? slaap heeft je kleintje vast nodig. en ze gaan vanzelf wel minder slapen. Jill slaapt overdag: 8.30-9.30 11.00-12.00 13.30-14.30 16.00 - 17.00 4 slaapjes dus... nou die yoghurt laat ik nog even weg, tenminste ik denk dat jullie yoghurt geven zonder suiker? vind ik zelf echt super smerig!
Ach ja, het zal ook wel goed zijn. Meestal is ie na 2 uren wakker zijn al weer heel jengelig. Dus ja, dan is het dus weer bedtijd voor hem. Yoghurt doe ik ook nog niet.
Yoghurt zonder suiker uiteraard!!!!! En omdat jij het smerig vindt hoeft je kindje dat niet te vinden Mootjen, tis maar net wat je ze leert Sterre drinkt trouwens thee, diksap en water door een rietje, ik vind dat gedoe met die tuitbekers niks. Ik ben ook een fles aan het afbouwen, maar ik vind het niet meevallen, Sterre drinkt hem het liefst ook helemaal leeg.. Dus nu ben ik eerst maar begonnen om 120cc te geven, maar dan is ze wel een beetje pissig...
Wij losten dat wel op door dan i.p.v. de M-speen (difraxfles), de S-speen te gebruiken. Was ie toch nog minstens zo lang met de fles bezig...
He meiden Ook ik loop nog steeds aan te rommelen. Had ik de eerste paar dagen fruithapje in de ochtend, nu lukt het ons niet meer... Steyn krijgt om 07.00 fles 180/6, maar is om 8.30 zoo moe, dat een fruithapje dan geven echt niet meer lukt. Zat te denken om het schema als volgt te gaan doen, kijken jullie even mee? 07.00 Fles 180/6 11.30 fles 180/6 en broodkorst 15.00 fruit 125 gram en fles 150/5 17.45 groente 200 gram 19.00 fles 180/6 + 3 eetl rijstebloem Vinden jullie de tijd tussen 7.00 en 11.30 niet te lang zonder tussendoortje? Hij slaapt daartussen en vindt jammer om hem voor een tussendoortje wakker te moeten maken Kan ik fruit gaan ophogen en dan de fles eraf halen van 15.00 Dat zou betekenen dat hij nog 3 flessen krijgt van 180/6 Moet ik hem dan ander drinken gaan aanbieden ( krijgt momenteel niets anders dan zijn flessen) Hebben ze tussendoortjes nodig of is dat een extraatje? En hoe weet ik wanneer ik hem een liga of rijstewafel mag geven? en wanneer en waarom mogen ze diksap Mijn zoontje is nu 6 maanden en 3 weken oud. Alle tips en comments zijn welkom!
Volgens mij kan dat wel hoor. Van 7.00 tot 11.30. En als hij nu wel eerder wakker wordt, geef je em dan bijv. een halve liga. Zo doe ik dat hier (mijn zoontje is 6m2w1d oud). En slaapt ie door dan krijgt ie dat tussendoortje gewoon niet. En wanneer hij een liga kan eten... Gewoon doen/proberen. Ik gaf em vanuit het niets een halve liga en binnen no time was ie op!! Ik ben het fruit ook gaan ophogen rond 15.00/15.30 uur en met dat ik op 200 gram fruit zat heb ik gewoon in één keer de fles weggelaten. Ook niet afgebouwd. Want ja, dan krijgt meneer een kleinere fles en dat vindt ie nooit goed. Dus in één keer die fles eraf. Ik ga er dan maar van uit dat er in fruit veel vocht zit. Ander drinken (water) geven probeer ik wel, maar tuitbeker wil ie niet. Dus soms wat slokjes uit zo'n oefenbeker (difrax), maar vaak ook gewoon niet. Wanneer en waarom mogen ze diksap? Nou, nu al wel. En waarom? Omdat het zoeter (lekkerder?) is dan 'gewoon' water. Maar ik probeer diksap zo lang mogelijk uit te stellen. Ze zeiden hier bij het CB ook van diksap is puur sap van fruit. Dus als je voldoende fruit geeft dan krijgen ze dat ook wel binnen. Ik probeer het hier dus eerst te houden bij water en later misschien thee. Veel succes!
Hej Hanna, Wat fijn dat je zo snel een reactie plaatst!! Ziet jou schema er nu ongeveer ook zo uit? En hoeveel groente bied jij je kindje aan? Geef je ook al aardappelen en/ of vlees? En miss ook al een broodje? En geef je je kleintje nu wel iets van water, koude thee of diksap rond fruithap nu hij geen melk meer krijgt? Wat een vragen he? Moet toch ook maar eens een liga in huis gaan halen, hihi ben beneiwud wat meneer daar van vindt! Kauwen op een broodkorst is t nog niet echt dus zou niet weten hoe hij een liga moet gaan eten. Denk dat ik hetzelfde als jou ga doen, ophogen van fruit tot 200 gram en dan de fles weg. Steyn is echt een klikobak. Heeft in zijn ( jonge) leventje nog nooit een drup melk of eten laten staan haha! Denk dat wij niet alleen bepalen wanneer, maar op een gegeven moment toch ook hoeveel hij eet. Was 2870 gram en 43 cm bij de geboorte ( 36.6 wkn) en zat met 6 maanden al over de 9 kilo Hoop dat ik tot een schema kom, tot nu toe gooit de kleine man steeds roet in het eten en dat is voor een gestructureerd type als ik soms erg lastig hahah
Mijn schema voor m'n zoontje (6m2w1d) is hier nu als volgt: 08:00/08:30 180/6 + 7 eetlepels Bambix Fijne Granen (pap uit bordje) 09:30-11:00 slapen (tenminste, op bed liggen, eerst poos rustig wakker zijn en dan in slaap vallen) 11:30 een broodkorst (als hij eerder wakker wordt een halve liga, en anders slaan we die over) 12:00 190/6 fles 13:00/13:30-15:00/15:30 slapen (maak em hier altijd wel om 15:30 wakker) 15:30 200 gram fruit (meestal vers, soms potje) 17:00/17:30-18:00/18:30 even slapen nog 18:30 200 gram groente (meestal potje, soms vers) 19:00 190/6 fles 20:00/20:30 naar bed en weer slapen Aardappelen en vlees geef ik wel. Of het zit al in een potje, of ik pureer het met de hakmolen. 'k Probeer het niet helemaal tot moes te pureren. 'k Laat er altijd wat stukjes in. Die broodkorst van 11:30 zijn nu soms al twee broodkorsten. Dit probeer ik uit te bouwen naar een boterham. Maar daar zitten we nu nog niet op. Rond fruithap om 15:30 uur geef ik soms wat extra drinken. Dit is nu een paar slokjes water uit een oefenbeker (difrax). Thee geef ik nog niet en diksap doe ik voorlopig ook nog niet. Maar meestal geef ik hier geeneens extra vocht. Ik ga er vanuit dat er in de fruithap al voldoende vocht zit. Zeker als je meloen (vers) gaat geven. Groetjes, Hanna p.s. D. is nu wakker geworden. Het is bijna half 12, dus ik geef em zo een broodkorst. De halve liga sla ik nu over.
super hanna. ik ga je schema maar denk ik aanhouden! S heeft heerlijk geslapen van 8.30 tot 11.00. heeft kennelijk geen behoefte gehad aan een tussendoortje. miss moet ik wel pap s ochtends gaan geven ipv in laatste fles.. Nu op pad voor liga's !
Mja, mijn idee was idd. dat die pap veel 'zwaarder' is dan een gewone fles. Dus dan houd ie dat wel een ochtend vol, denk ik. O ja, en de groente geef ik ook wel om 18:00 uur. 't Is maar net hoe D. op dat moment is.
wat heerlijk toch dat er een forum is waar je lekker kan babbelen over hoe iedereen het doet! Uiteindelijk is elk kindje natuurlijk anders, maar richtlijnen van moeders heb ik gemerkt, heb je vaak meer aan dan de soms wat vage reacties van het cb, zoals je moet maar even kijken...