Vanaf 4 maanden de Groente en fruithapjes... (schema)

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama v Amira, 5 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama v Amira

18 apr 2011
    52
    1
    0
    NULL
    NULL
    #1 Mama v Amira, 5 jul 2011
    Laatst bewerkt: 5 jul 2011
    Hallo Allemaal,

mijn kleine is nu 3 en half maand en ik heb al een hele voorraad fruit en groente hapjes vanaf 4 maand gekocht.

Maar hoe zag jullie schema er toen uit..

Mijn kleine krijgt nu 5 x flesjes per dag van 160ml water + 5 schepjes.

Vandaag bij consultatieburo zeiden ze je mag nu ophogen naar 180 tot 200 en dan 6 schepjes..
    dan gaat zijn waarschijnlijk andere schema krijgen..

normaal krijgt ze 9.00 - 13.00 - 16.00 - 19.00 - 22.00

als ze na 4 x per dag gaat en tussen elke voeding 4 uurtjes dan zal ze om: 9:00 - 13.00 - 17.00 - 21.00
    (daar ga ik langzaam naar toe werken, is ongeveer een schatting, want je kan nooit weten wanneer ze honger hebben en hoelang ze het volhouden.. voor al de nacht)

En hoe zit het dan met de fruit en groente, wanneer moet je die dan geven en hoeveel. Want ik neem aan dat ze vast nog niet zon heel potje gelijk op kan.

En dan de laatste flesje voor slapen gaan, die moet dan rijstebloempap zijn?????

Liefs Mama v Amira

Romy1234 vindt dit leuk.
  2. Mama v Amira

18 apr 2011
    52
    1
    0
    NULL
    NULL
    Trouwens ik lees nu in een andere topic over de fruit en groente.. vanaf wanneer mag het nou ??? op de potjes staat 4 maanden.. en het was toch al verhoogd van 3 naar 4 maand ofzo??? maar in de topic lees ik dat sommige pas later beginnen met het proberen..

Ik begrijp er niks meer van eigenlijk ...

3. adi

adi Niet meer actief

Heeft je cb niks geadviseerd? Verhoging van 3 naar 4 mnd was al 15 jaar geleden of zo. Het huidige officiele advies om te starten met bijvoeding met 6 maanden, 4 maanden MAG, maar is niet nodig.

Je MAG bijvoeden met 4mnd, maar meestal wordt dat gedaan bij babys die niet genoeg hebben aan 1 liter melk per dag. En jouw meisje zit daar nog niet eens aan.
    Je kindje heeft iig geen bijvoeding NODIG. Ze groeit tot 6mnd alleen op melk, dus die mag absoluut niet verminderen voor bijvoeding.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het mag vanaf 4 maand, en "moet" vanaf 6 maand. Tot 6 maand moeten ze in ieder geval nog 800cc melk krijgen. Dat mag niet vervangen worden door bijvoeding, omdat de darmen de voedingsstoffen nog niet genoeg kunnen opnemen daaruit.

Rijstebloempap moet ook niet. Dat hoeft uberhaupt nooit. Het wordt regelmatig gebruikt om een kindje langer te laten slapen 'snachts, maar het kan ook zorgen voor slechter slapen (buikkramp), dus ik zou daar alleen aan beginnen als het een doel heeft. Qua voedingswaarde heb je daar verder ook niks aan.

We zijn hier later begonnen, bij 5,5 maand. Maar als je nu wil beginnen, dan zou ik dat tussen de flessen doen. Dus als je kindje na de fles naar bed gaat, dan als ze wakker wordt een hapje, en een uur of 2 later de fles. Of als ze nog 1a2 uur wakker is na de fles, voor het slaapje geven.

Maar het hoeft dus niet. Ik zou eerst proberen om een goed ritme te krijgen met de flesvoedingen, dat kunnen ook best 5x200cc zijn..

5. mama2011

mama2011 Niet meer actief

ons zoontje had het niet echt nodig maar ben begonnen met 4,5 maand hij kreeg van groente en fruit echt maar een paar hapjes hij zat toen al wel op 4 flessen dit is zijn schema nu al een tijdje:

7:00 fles 180 c + 6 schepjes
    9:30 fruit
    11:00 fles 180 cc + 6 schepjes
    15:00 fles 180 cc + 6 schepjes
    17:30 groente
    19:00 fles 180 cc + 6 schepjes en 2 schepjes rijstebloem

6. Mama v Amira

18 apr 2011
    52
    1
    0
    NULL
    NULL
    ok bedankt voor de reacties.

Nou ze drinkt nu alle 5 flesjes 180 ml en dan 6 schepjes.. soms wat extra water er bij voor harde ontlasting..

tijden zijn dus 9.00 -13.00 16.00 19.00 en 22.00 ze slaapt best tot laat in de ochtend..

over dat 15 jaar wist ik niet, ik had het ergens een keer gelezen dat het verhoogd was..en ik was er nog niet veel mee bezig.. Nu wel, omdat ze nu naar de 4 maand gaat.. dus ben ik het een beetje aan het uitzoeken..

het is best lastig want de meningen zijn verdeeld en de 1 doet het wel en de andere begint pas later..

ze weegt nu 6620 gram.. en ze heeft nooit voedingsproblemen gehad sinds haar geboorte (4 weken te vroeg geboren)
    ze is een snelle, goede rustige drinker en laat nooit haar flesje staan en spuugt ook bijna niet, alleen bij boertjes komt er soms een beetje melk naar boven..

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Op de potjes staat wel 4 maanden, maar dat is ook een groot deel marketing denk ik... Wij zijn gestart bij 5,5 maand om met name te 'oefenen' met de lepel. Kreeg dan 2-3 hapjes waarvan er maar 1/2 binnen bleef!!
    Zolang ze het goed doet op de flessen zou ik het zo laten, maar dat mag ieder voor zich weten. In ieder geval eerst overleg met cb en advies vragen...
    Dat van 3 naar 4 maanden is volgens mij nog wel langer dan 15 jaar geleden, was in 'mijn tijd' zo, haha! Bij 3 maanden banaan met liga en sinaasappelsap (!).
    Met die potjes van 4 maanden kun je ook starten bij 6 maanden.. al moet ik zeggen: vond/vindt de potjes van fruit niet te pruimen (mijn dochter ook niet trouwens), altijd lekker vers gemaakt, net zo makkelijk en zeker zo lekker...

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is het ook. Het hangt zo van je kind af, je eigen gevoel en ideeen, of je FV of BV geeft, wat mensen om je heen zeggen (al zou dat minder hoeven), etc.

Ik heb me laten vertellen dat er 4 maanden op de potjes staan, omdat fabrikanten er niet minder op mogen zetten van de wetgever. Had de wet 3 maand toegestaan, had dat erop gestaan ;)

Maar het blijft je eigen keuze. Als ze nu tevreden is, zou ik het even laten rusten. Misschien wil ze over een week of 2 /4/6 wel een nieuw ritme, dan kun je eens kijken. Maar het hoeft dus niet. Je kindje groeit prima op flesvoeding tot 6 maand, kan daarna ook nog rustig wennen tot een jaar. Dus er zit geen haast achter ;)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik lees wel vaker dat bijvoeden "moet" vanaf 6 maanden, maar dat is niet zo. Wel heeft je kindje dan de leeftijd bereikt dat het met vaste voeding om zou kunnen gaan. Het ijzergehalte dat de baby mee heeft gekregen loopt dan langzaamaan terug, het heeft vanaf dan ook wel baat bij vaste voeding, maar "moeten" is te strikt. Als je bij 7 maanden begint is dat ook prima.

10. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    waarom probeer je niet eerst rijstebloem pap van bambix? Ik zou sowieso niet meteen een voorraad potjes aanschaffen...heb mijn kleine meid ook een fruithapje laten proeven..had ik gratis gekregen in de babybox...nou ze vond het 3 keer niks... dus ik wacht er nog wel even mee...

Deel Deze Pagina