Buik- en zijligging baby 8wk

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 13 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter heeft forse verborgen reflux. Ten gevolge hiervan heeft ze zich een paar keer fors verslikt terwijl ze op dr rug lag. Zodanig dat ze ook een nachtje opgenomen is geweest.
    Sindsdien laten we haar niet meer op dr rug slapen, maar op dr zij of buik. Op dr zij ligt ze in een delta baby kussen, we hebben een aerosleep matras topper, en ze kan goed haar hoofd ( een cm of 8) van het matras tillen als ze op haar buik ligt. Ze slaapt in een co sleeper, en slaapt nooit alleen ( ook overdag altijd toezicht).

Ik las net een stuk waarin een poll stond hier op zp, daaruit bleek dat heel veel mensen hun kindje op de buik laten slapen. Wat dus de relatie met wiegendood en buik- en zijslapen op de tocht zet lijkt me.

Ben benieuwd wie z'n kindje ook anders laat slapen dan op de rug, vanaf hoeveel weken, en wat doen jullie als extra veiligheidsmaatregelen?

2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Hier beide kinderen vanaf de kraamweek op de zij laten slapen, ook in zo'n kussen. De oudste tot een maand of 5 en de jongste zit er nu met 4 maand nog steeds in. Onze dochter is langzaam aan vanzelf een buik slaper geworden. Onze zoon weet ik nog niet wat die gaat doen straks, maar kans zit er in dat hij ook op zijn buik gaat slapen. Dat doen wij ook.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Hier vanaf de kraamweek overdag op de buik en 's nachts vanaf een week of 2-3.
    Onze dochter is heel onrustig (zonder aanwijsbare reden) en slaapt echt niet op haar rug. Inbakeren werd ze helemaal lijp van.
    Wij hebben ook een aeorsleep, we zorgen voor een goed geventileerd en fris kamertje, ze heeft bij ons geslapen tot 8 weken en voor overdag heb ik een babyfoon met camera aangeschaft.
    Wij vonden een (nog meer) gestresste en oververmoeide baby een groter risico.
    Onze dochter legde meteen haar hoofd netjes naar de zijkant en draaide het hoofdje zelf naar de andere kant.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Hier iets later, vanaf 4 maanden op haar buik, omdat ze toen zelf heen en terug kon draaien. Alleen in slaapzak, behalve haar knuffel niks in bed en ze sliep naast ons in haar ledikant tot en met 8 maanden. Vooral dat laatste is iets waar ik wat veiligheid betreft wel in geloof. Als ze ziek is gaat ze ook altijd weer bij ons slapen

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Vanaf de kraamweek op zn zij (zonder kussen) en buik. Hij kon uitstekend zn hoofd optillen. En hij wilde absoluut niet op zn rug slapen.

6. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Vanaf 4 weken op zijn buik. De wijkverpleegkundige van het CB zei voorzichtig dat het misschien uitkomst zou bieden. Hij kon toen zijn hoofdje al goed optillen en draaien. Hij slaapt nog altijd op zijn buik en heeft heel lang gehad dat hij wakker werd wanneer hij in zijn slaap op zijn rug draaide.

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Draaien jullie kindjes ook op de rug in het delta kussen?

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Hier ook vanaf de kraamweek op zijn zij in een zijligkussen. Hij spuugt heel veel en heeft zich inderdaad een keer verslikt op zijn rug. Doodeng!

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier vanaf 2-3 weken overdag op z'n buik. Voor de nacht heb ik toen nog inbakeren geprobeerd, maar meestal legde ik hem ergens in de nacht toch maar op z'n buik doordat hij zo lag te woelen, zelfs met inbakerdoek.
    Vanaf 8 weken de inbakerdoek weggedaan en hem gewoon altijd op z'n buik gelegd.
    Zoon hield vanaf de kraamweek z'n hoofd al goed omhoog.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Je schrikt je rot idd...

Kleine van ons draait idd ook zelfstandig dr hoofd van links naar rechts op dr buik.

11. Boommm

Boommm Niet meer actief

Na een week op d'r buik overdag en afgelopen nacht voor het eerst snachts.

12. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik neem aan dat daar wel iets grootschaliger onderzoek voor nodig is dan een poll op zwangerschapspagina :D
    Ik vind het wel altijd verwarrend dat ik het idee heb dat er heel vaak over wiegendood wordt gesproken terwijl er eigenlijk dood door verstikking wordt bedoeld, zelfs op de website van veilig slapen volgens mij.

Dat gezegd hebbende, bij onze tweede hebben we een delta baby gebruikt, vanaf een week of 6, ik weet niet meer tot hoe oud. Een paar maanden. Hij schoof alleen gewoon weer op zijn rug, of lag nog wel op zijn zij, maar toch met zijn hoofd gewoon wel plat op zijn achterhoofd. Terwijl we 'm juist gebruikten voor zijn afplatting. Hij slaapt nu trouwens wel altijd op zijn zij.

Buikslapen heb ik nooit aangedurfd voor ze zelf konden draaien. Bij reflux snap ik de keuze zeker wel hoor, daar niet van. Maar dat speelde bij onze kinderen niet, dus daarom heb ik er nooit voor gekozen.

Verder zorgden wij voor een goed geventileerde kamer. Passende slaapzak, waarvan we dus niet de onderkant instoppen bij het matras. Geen dekbedden tot ze oud genoeg zijn om in een groot bed te liggen. Geen synthetisch beddengoed. Wij roken niet. Onze kinderen slapen in hun eigen bed (ik weet dat een co-sleeper ook veilig is, maar in het wiegje naast ons bed ging ook prima).

Deel Deze Pagina