Hallo allemaal, Zoontje is nu 7,5 maand en krijgt nog steeds 4 flessen, fruit eet hij goed, het avondhapje gaat minder goed, potje eet hij redelijk, zelfgemaakt niet echt. nu dacht ik om hem beter van het avondhapje te laten eten ik misschien van 4 naar 3 flessen kan gaan. 4 flessen lijkt me zo veel voor een kindje van 7,5 maand. Mijn schema is als volgt: 08.00 fles 180+6 10.00 Fruit 12.00 Fles 180+6 16.00 Fles 180+6 18.00 Groente 20.00 Fles 180+6+3 el rijstebloem Hoe zouden jullie dat aanpakken? En hoe zit het met diksap, wanneer geef je dat en hoeveel? Zelfde vraag met brood, af en toe geef ik hem tussendoor een korstje of een rijstewafeltje maar dat is meer er mee spelen dan eten. Graag zou ik jullie ervaringen en meningen eens horen. Xx Juff
je kunt de 4 uur fles laten vervallen en dan om 3 uur een koekje, rijstwafeltje oid geven, met een flesje diksap. ik maakte altijd iets van 150cc. je kunt proberen of hij om 12 uur brood wil eten, eerst een paar stukjes met boter en smeerkaas of smeerworst erop en dan 180+6. als hij goed brood gaat eten, kun je 90+3 gaan geven. hij heeft nu nog 500cc opvolgmelk nodig, dat redt je dan makkelijk. hoop dat je er wat aan hebt. groetjes, Miranda
hier is het 8.30 200 pap en wat fruit 12.15 150 pap en boterham of wat fruit 16.00 warme hap en toetje 19.30 200 pap en fruit tim wil geen melk drinken vandaar de papjes ! en fruit gebruiken we om aan te vullen als hij een voeding niet wil tussendoor drinkt hij zelf uit een anti-lekbeker en dat is water soms krijgt hij tussendoor een rijstwafel of korst brood maar is eigenlijk niet nodig ... wij houden dit al aan sinds hij ruim 6 mnd is !
Hey, Wij zijn ook nog niet zo lang over gegaan van 4 naar 3 flessen. We merkten dat Nick niet al zijn flessen meer leeg dronk. Wij hebben de fles in 1x laten vervallen. De overige flessen hebben we verhoogd naar 210 + 7. Ik zou inderdaad ook de fles van 16.00 uur laten vervallen. Misschien zijn groenten vervroegen naar 17.00 uur als hij eerder honger krijgt. Dit is op het moment Nick zijn schema: 7.00 uur fles 10.00 uur fruit 12.30 fles 14.30 klein flesje diksap met liga 2e stap. 17.00 groenten 19.00 uur fles Succes, Groetjes!
Het is eigenlijk niet de bedoeling om je flessen op te hogen. Het is nu juist de tijd om langzaamaan de melk af te gaan bouwen en de bijvoeding naar hoofdvoeding te laten gaan en melk bijvoeding te laten worden.... Met 7 maanden gaf ik hier; 8 uur bordje pap (200cc + bambix) tussendoor fruit 12.00 à 12.30 broodje 3 kwartier/uurtje later fles 200cc (melk liever niet tijdens of direct na het broodje geven, melk verhindert het opnemen van vitaminen/mineralen die in de boterham en beleg zitten..) 16 uur klein flesje diksap en snackje (bijvoorbeeld rijstwafeltje, soepstengeltje oid) 17.30 warm eten + klein beetje joghurt tussen 19 en 20 uur fles 200cc
Klopt hoor Chantal, wanneer je meer bijvoeding gaat geven, worden de flessen vanzelf kleiner. Ik ben vanaf 7 maanden in de ochtend een bordje pap gaan geven. Ik maakte het lepeltjes dik. Wanneer je het bereid zoals het op de verpakking staat, is het zo dun dat alles onder zit. Ik strooide gewoon net zoveel dat de pap net zo dik was, dat het niet meer van het lepeltje drupte..In de avond heb ik nooit pap gegeven. Mijn kinderen hadden voldoende aan hun avondeten, toetje en laatste fles. Ik vind pap in de avond altijd zo machtig om ze daarmee in bed te leggen..
Dank jullie wel dames, ik ga nu proberen om de fles van 16.00 eraf te halen en om 15.00 sap met liga te geven en ook te gaan oefenen met brood. Begrijp ik het goed dat zodra brood goed gaat, de fles van 12.00 wordt vervangen door brood?
Tot een maand of negen wordt wel aanbevolen om op 3 flessen te blijven..Je kunt eventueel, wanneer je kindje goed brood eet, de tussendemiddagfles verlagen naar 165cc (150+5)..Dan geef je een broodje en een uurtje erna een flesje.. Ik weet dat ik met Misha die tussendemiddagfles er altijd in gehouden heb. Met 9 maanden heeft ze de avondfles laten vallen. Ik gaf dan warm eten+toetje en dan voor het naar bed gaan wat sap of thee. Nu nog krijgt ze voordat ze haar middagslaapje gaat doen een bekertje melk...
Dank je wel Loetje, ik ga ook is pap proberen in de ochtend. Succes Juf, dat wordt een lekkere smeerboel met zijn liga, tenminste dat is het hier wel!
Hier ons schema met 7 maanden 8.30 fles 180/6 10.00 fruit 200gr 12.30 boterham 14.00 fles 180/6 17.00 warm eten 200 gr + toetje 100 cc 20.00 fles 180/6
Ons schema met 8 maanden: 7.30 papfles 180/6 + 6 scheppen Bambix 9.30 fruithapje (hij eet dan nog niet alles op, in totaal krijgt hij 1,5 stuks fruit op een dag) 12.00 halve boterham (ik probeer een hele, maar meer dan een halve krijg ik er vooralsnog niet in, op de creche eet meneer wel een hele...) en wat water of sap (drinkt er nauwelijks van, meer spelen met de beker dan iets anders) 13:30 fles 180/6 16:00 beetje yoghurt vermengd met rest van fruithapje 18.00 groenten (soms eet hij een paar happen, soms wel 150 gram, verschilt per dag) + eventueel nog wat yoghurt met fruit (als er nog over is) als toetje 19.00 laatste fles 180/6 Ik vind het wel lastig die 3 flessen, het lijkt soms wel of hij er nog niet aan toe is. Soms wordt hij 's nachts ineens wakker (rond 1 uur of 2 uur) en dan heeft hij echt dorst/honger. Dat had hij hiervoor nooit. Dan krijgen we 'm alleen stil met een fles, meestal overigens meer gevuld met water dan met melk (vannacht 160 cc met 2 of 3 schepjes). Soms denk ik dus wel eens dat het teruggaan naar 3 flessen nog even moet wachten maar aan de andere kant is max 600 cc nu de boodschap en daar zit hij prima aan met z'n 3 flessen. Het blijft puzzelen.....