nieuw voedingschema met groente/fruithap

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door vrouwtje80, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vrouwtje80

vrouwtje80 Actief lid

15 mrt 2008
    325
    0
    0
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn zoontje is nu 4.5 maand en krijgt 5 flessen van 180ml (laatste fles om 23.00 is papvoeding) waar hij voorheen 45 minuten of langer over een fles deed doet hij er nu 15 a 20 minuten over (laatste voeding soms maar een kwartier op stand 2) ook zit hij veel met zijn handen in zijn mond en smakt hij veel. Soms huilt hij zelfs nog na een voeding omdat hij denkt niet genoeg te hebben gehad.

Ik wil proberen te wachten tot 5 maanden dan gaan starten met bijvoeden. Ik heb gelezen dat je de bijvoeding in het begin tussen 2 voedingen in moet doen en dan gelijkdelijk moet opbouwen, maar hoe zit een schema er dan uit als hij gewend is aan zijn groente fruit, kan ik de laatste fles verplaatsen naar 19.30/20.00? en hem rond 18.00 alleen zijn groente geven? en hoe zit het met de fles van 11.00? Geef ik hem dan alleen zijn fruit of ook nog een fles?
    Alvast bedankt/

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    15-20 minuten is een mooi drinktempo hoor, dan gaat het niet te snel maar ook niet te langzaam.
    Bijvoeding zoals groente en fruit is tot 6 maanden niet perse nodig. Tussen de 4-6 maanden mag je (als je kindje geen (verhoogde kans op een) koemelkallergie heeft) beginnen met kleine hoeveelheden (lepeltjes). Dit is meer bedoeld om je kindje aan andere smaken en structuur te laten wennen. Qua voeding telt het nog niet echt mee. Tot 6 maanden mag je zoontje 5 flessen van 200 ml (180 ml water met 6 schepjes voeding). Tussen 6-8 maanden kun je terug naar 700-800 ml opvolgmelk per 24 uur, de hoeveelheid groente/fruit wordt dan steeds meer. Je kunt dan 's ochtends, tussen de middag, einde middag en's avonds een flesje geven.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina