Hallo Heidi, Ik heb mijn zoontje ruim 15 maanden borstvoeding gegeven, maar ben hier sinds afgelopen woensdag mee gestopt ivm een nieuwe zwangerschap. Mijn zoontje dronk tot 2 maanden geleden nog 3 voedingen per dag (was trouwens meer mama honger dan echt drinken); s ochtends, einde van de middag en voor het slapen gaan. Wanneer ik niet thuis was taalde hij niet naar een voeding, hij kreeg dus al heel lang geen fles meer als ik er niet was. Eerst heb ik de avondvoeding afgebouwd, dit ging eigenlijk heel erg goed! 3 weken later ben ik begonnen met het weglaten van de middag voeding, ook dit werd behoorlijk goed geaccepteerd door mijn zoontje! Zo goed zelfs, dat hij na 4 dagen geen middagvoeding, zelf de ochtendvoeding liet vallen. Eigenlijk heb ik de laatste 2 voedingen dus snel achter elkaar afgebouwd. Ik merk dat er nu dus wat spanning aanwezig is in mijn borst (vooral in mijn rechterborst). Ik probeer dit zoveel mogelijk weg te masseren en gelukkig doet het me geen pijn. Maar, moet ik nog gaan kolven om de spanning te verlagen of is masseren voldoende? Bedankt voor het antwoord! Liza Okken
Tja, dat ligt er een beetje aan: is het alleen rechts? Is het inderdaad spanning van melk of omdat je borsten door de zwangerschap weer veranderen? Dan voelen ze vaak gevoeliger aan. Wanneer de spanning niet te veel is (heel strak) zou ik het aankijken. Door stuwing snapt je lichaam dat je geen melk meer hoeft te maken nu. Krijg je te veel spanning, voelt het niet meer prettig, dan kolf je enkel de spanning af, dus tot het weer prettig voelt. Veel succes, en gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet er van!
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad gewoon doorgegaan met het masseren en onder de douche kleine beetjes melk wegmasseren. Ik merk dat ik vandaag eigenlijk geen spanning meer op mijn borsten heb! Nog wel gevoelige tepels, maar dat zou met de zwangerschap te maken hebben denk ik Liza
prima, kijk het gewoon aan, kijk dagelijks even in de spiegel om uit te sluiten dat je rode vlekken hebt die je van boven af gezien niet ziet. Geniet van je kindjes: in je buik en op je schoot!