van 5 naar 3 dagen werken....

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door keetjek, 14 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. keetjek

keetjek Nieuw lid

14 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    van 5 naar 3dagen werken Hallo,

Ik ben nu bijna 3maanden zwanger en ben al aan het nadenken over na de bevalling haha.

Ik heb nu een baan van 38uur maar zou graag na de bevalling 3 dagen willen en ook maar kunnen werken.
    Wat is nu slim?
    contract laten aanpassen naar 24uur
    of contract laten aanpassen naar 30uur en 1dag ouderschapsverlof opnemen, en zodat ik daarna evt 30uur kan werken mocht dat lukken.

Weet iemand wat nu het slimst is om te doen en waar het van afhangt? Bijvoorbeeld heeft je werkgever daar ook iets over te zeggen? en zo ja, in hoeverre?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het eerste waar je in jouw situatie naar moet kijken is hoe de regelgeving in de CAO is mbt Ouderschapsverlof (OV) Er zijn nl CAO's waarin het verplicht is dat je na het opnemen van OV eerst nog weer een periode je contracturen moet gaan werken. In dat geval zou het idd verstandig zijn eerst je contract terug te brengen naar 30-32 uur en verder 1 dag OV op te nemen.

Hoef je niet persé eerst weer je contracturen te gaan werken. Dan is het evt een idee om direct 2 dagen OV op te nemen, contract nog niet te wijzigen en na afloop van je OV bij je baas aan te geven dat je je contract wilt aanpassen naar 30-32 uur.
    Voordeel in deze situatie is: wanneer je in de ZW raakt of je raakt tussendoor weer zwanger, dat er dan naar je "oude" uren wordt gekeken, dus krijg je voor 38 uur betaald.

Je werkgever heeft hier wel in een bepaalde mate "inspraak" in, maar hij mag het alleen maar in zwaarwegende gevallen weigeren. Dus wanneer het bedrijfsbelang ernstig wordt geschaadt.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Aanvullend: let op dat je je evt. contractswijziging pas laat ingaan NA je bevallingsverlof! Stel dat er onverhoopt iets gebeurt met je kindje (wat uiteraard niet is te hopen!) dan zou je evt fulltime kunnen blijven werken.

4. keetjek

keetjek Nieuw lid

14 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    wauw bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

ik ga er meteen mee aan de slag om mn cao en contract goed door te nemen.

Deel Deze Pagina