Van 5 naar 4 flessen incl fruit/groente

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sue87, 23 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hallo,

Nogmaals een topic over de overstap van 5 naar 4 flessen. Ik heb gegoogled maar kon geen goed antwoord vinden.

Baby is nu 16 wk en zo'n 7 kilo. Volgens het CB doet hij het perfect.
    Sinds 2wk met fruit/groente begonnen, eerst een paar hapjes nu steeds meer. Hij eet nu met gemak 1/3 potje groente. De fles die erna komt is dan iets minder, omdat ik het niet nodig vind dat hij zoveel groente eet en dan ook nog een volle fles.
    Op aanraden CB eet hij excl fruit/groente nu 5 flessen 180/6 met een klein beetje jbpm. Van de groente en fruit heeft hij trouwens geen last vd darmpjes gehad.

Laatste maand is hij 9 vd 10 x bloed shaggo als we hem wakker maken voor zijn fles om 2200. Hij drinkt zijn flessen niet altijd helemaal leeg maar slaapt er wel lekker op tot 6 uur.

Nu wil ik kijken of hij naar 4 flessen kan en dan een heel potje groente of fruit per dag. Ik weet alleen niet of dit voldoende is.. hoe je dit in een ritme/schema kan gieten en of het slim is om wat rijstebloem door de laatste fles te doen.

Hoe hebben jullie die overstap gemaakt?

Ps: ben niet op zoek naar discussie vwb wel of niet bijvoeden voor 6 mnd. (K zie t al gebeuren ;))

Alvast bedankt voor je reactie:)

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Je weet dat bijvoeding tot 6 maanden nog geen melk vervangt?
    Dus ipv eerst de hapjes, kan je beter éérst de fles geven,en dan de bijvoeding.
    Waarschijnlijk gaat hij zijn flessen dan wél helemaal leeg drinken.

3. Set

Set Bekend lid

9 jul 2014
    902
    93
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou het als jou gewoon lekker proberen wat hij doet als je de fles van 22.00 eraf laat. Je kan dan idd meer bijvoeding geven en de flesjes dan iets later geven zodat je met de 4e fles iets later uitkomt anders word het de nacht een te groot gat voor zo'n kleintje. Ik volgde zelf altijd het ritme van mn kleintje en wat hij aangeeft

4. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Van 5 naar 4 heeft ie zelf geregeld, hij was toen net geen 4 maanden. We moesten hem sowieso steeds wakker maken voor de late avondfles (vond ie ook niet leuk), en in de ochtend begon hij ineens zijn fles te weigeren, en als ie toch dronk moest hij kokhalzen. Dus toen per direct de avondfles laten vallen en het ging meteen goed. Wel ben ik toen van 5x 150+5 naar 4x 180+6 gegaan, en bleef hij dus qua hoeveelheden ongeveer hetzelfde drinken. Schema werd toen ongeveer 08.00, 12.00, 16.00 en 20.00. Hapjes kreeg hij met 5 maanden, maar omdat die niet goed vielen, weer gestopt en met 6 maanden begonnen. Fruit ging tussen de eerste 2 flessen in, groente tussen de laatste 2 flessen in.

Wel wordt trouwens geadviseerd om hapjes in dit stadium niet vlak voor een fles te doen, maar erna of tussen 2 voedingen in. Dit om te voorkomen dat bijvoeding ten koste gaat van de melkvoeding, want dat is nu nog niet zinvol. Uit bijvoeding worden nu nog amper voedingsstoffen gehaald, en uit melk juist alle. Gaandeweg gaat dat langzaam omgedraaid worden, en wordt melk niet meer de hoofdvoeding.

Dus, ik zou zeker proberen om te zien wat hij doet als je de laatste fles laat vallen. Hij zit nu op de max qua hoeveelheid melk, dus zou 800 (4x 200 cc) ook zeker genoeg moeten zijn. En qua hoeveelheid hapjes zou ik hem laten bepalen. Als hij slechts een paar happen wil, prima, en als hij een heel potje wil, ook prima. Maar tis niet zo dat hij nu een heel potje 'moet', omdat hij naar 4 flessen gaat.

Oja, rijstebloem ben ik trouwens geen fan van. Ik zie de toegevoegde waarde niet (geen extra voedingsstoffen, zorgt enkel voor een tijdelijk meer verzadigd gevoel), veel kindjes, waaronder de mijne, krijgen er verstopping of kramp van. En het helpt ook niet voor doorslapen. Dus mijn mening: de rijstebloem lekker achterwege laten ;)

5. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Dank voor de reacties dames!
    Overdag drink hij wel al zijn flessen leeg, alleen die van 22:00 uur niet altijd.
    Goeie tip om het hapje erna te geven!
    Is het dan een fruitmoment EN een groentemoment per dag of 1 van de 2?

Ik denk dat we het zo gaan doen:

06:30 fles
    10:30 fles +fruit

14:30 fles
    18:30 fles + groente

Is die 12 uur tussen de 18:30 en 6:00/6:30 fles dan niet te lang? Vandaar dat ik aan rijstebloem dacht? Ik ben er ook nog niet aan begonnen omdat zoon in het begin veel last van krampen had en ik idd had gelezen dat dit terug kan komen als ik er rijstebloem bij doe.

6. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ik ben eerst gestart met groente, en toen dat een tijdje goed ging kwam fruit erbij. Dus idd uiteindelijk fruit én groente op 1 dag.

Toen mijn zoontje z'n laatste fles liet vallen was ik ook bang dat hij die lange tijd niet kon overbruggen. Dus vast de flessenwarmer op de slaapkamer klaargezet en zo... ;) maar niets was minder waar: hij werd ruim 12 uur later pas weer wakker. En omdat hij toen dus, ik geloof, rond 08.30 uur pas wakker werd, kon ik de laatste fles ook geven rond 20.00 uur, en werd hij de volgende dag pas weer wakker rond 08.00 uur etc.

Mocht je er iets aan hebben, ons schema was toen:
    08.00 fles 180+6
    10.30 fruit
    12.00 uur fles 180+6
    16.00 uur fles 180+6
    18.00 uur groente
    20.00 uur fles 180+6

7. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ah dankjewel! Goeie tips!
    We geven juist om 06:00 uur de fles, omdat mijn man hem dan kan geven.. en even een momentje samen. Maar dat zullen we straks wel omgooien als zoon naar het KDV gaat.
    Ik ga vanavond eerst een fles geven rond half 7 en dan rond half 8 nog wat fruit. Hopen dat hij daarop doorslaapt :)

8. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ah zo, ach, de starttijd maakt in principe niet zoveel uit natuurlijk, zolang hij maar een goeie nacht kan maken :)

Ben benieuwd hoe het gaat! Je hoeft trouwens niet perse een uur tussen de fles en het fruithapje te laten hoor, tenzij dat voor jou prima werkt natuurlijk ;)

Hou ons maar op de hoogte!

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Die fles is er hier al met 12 weken af gegaan. Wij was niet meer wakker te krijgen en dronk nauwelijks. Ik zou het idd gewoon eens proberen:)

Groente en fruit zou ik wel op een vaste momenten aanbieden en niet nog wat extra geven voor het slapen gaan oid. Het zijn oefenhapjes, om te leren eten, structuren te leren kennen, andere smaken enz. Ze nemen nauwelijks voedingsstoffen op uit de hapjes, daarom is het ook bijvoeding.

Ik ben ook eerst begonnen met alleen groente, om 18:00u. En een paar weken later met fruit, toen hij goed groente at. Fruit om 10u.
    Flessen om 7:30, 12, 16 en 20 uur.

Rijstebloem was hier idd geen succes vanwege krampen en obstipatie.

10. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hallo dames,

Gisternavond heb ik zoon om 17:45 toch nog fruit gegeven om te kijken of hij daarmee de fles kon rekken, maar helaas. Meneer begon te krijsen om zn fles om 18:15. Deze heeft hij netjes leeg gedronken.
    Vannacht ben ik er om 04:00 uitgegaan omdat hij lag te miepen, maar speen terug gegeven en hij sliep door tot 6 uur. Hij heeft zn eerste fles niet eens helemaal leeg gedronken (op 15cc na).
    Al met al; prima nachtje dus :D

Vandaag inderdaad eerst fruit en later groente tussendoor proberen te geven. Wat doen jullie als baby dan niet wakker is? Ik ga hem njet wakker maken voor een fruithapje, maar dan heb je kans dat het weer te dicht op de voeding zit.

11. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Goed om te horen! :D

Ik maakte hem er idd niet voor wakker, doe ik trouwens nog steeds niet (al is dat tegenwoordig ook niet aan de orde, haha). Hij kreeg het dan gewoon als ie wakker was, en dan na de fles. Het zijn vaak toch maar een paar hapjes, en ik sloeg ook wel eens over als het er niet tussen paste. Je zal zien dat het schema straks vanzelf gevormd gaat worden :).

12. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Vanmiddag rond 12 uur lekker fruit gegeven, even kijken hoever hij kwam. Na het halve potje maar gestopt, want hij bleef doorgaan. Zn fles van 1400 uur ging dus ook niet op. De groente vindt hij nog lekkerder, dus het kleine beetje ging erin als een trein. Ik hoop dat hij het tot half 7, 7 uur redt voor zn laatste fles

13. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Haha, het gaat erin als zoete koek dus ;) misschien dan toch proberen om zo dicht mogelijk na een fles te geven als hij zoveel lust. Of zou het toeval zijn dat hij de fles van 14.00 uur niet meer opdronk?
    Wel fijn trouwens dat hij er geen last van heeft hoor! Dat was hier wel anders ;)

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gaf ik de hapjes in het begin ook vlak achter zijn fles aan.
    Dan had hij zijn buikje gevuld met melk en niet met groente of fruit, want dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
    Hier was het schema toen ongeveer zo:

5.00 180/6
    9.00 180/6
    9.30-10.00 fruithapje
    13.00 180/6
    17.00 180/6
    17.30 groentehapje
    21.00 180/6

Verder hield ik hier de eerste maand dat ik begon (4 maanden) de max van een half potje aan en vanaf 5 maanden gaf ik een heel potje. Vanaf de 5 maanden ging ik ook meer zelf maken en dan maakte ik porties van ongeveer 100gram. Vers vult namelijk meer dan potjes. Vanaf 6 maanden vond ik het sowiezo makkelijker om zelf te maken, hij at toen ongeveer 3/4 potje, dus hield altijd wat over, maar vaak niet te mengen met een ander potje, dus moest ik het weg doen.
    Als ik vers maakte kon ik gewoon zelf de hoeveelheid afwegen die hij op kon.

Deel Deze Pagina