Voeding en eetgedrag peuter bijna 2 jaar

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nadja7, 15 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadja7

Nadja7 Niet meer actief

Hoi!

Ik heb een vraag over het eetgedrag van mijn dochtertje van bijna 2 jaar.
    Ik krijg wel eens ongevraagde adviezen en mensen geven hun mening over hoe ze vinden dat ik met het eetgedrag van mijn dochtertje om moet gaan.

Mij vraag is:
    Wat begrijpt een peuter van bijna 2 wat eten betreft?
    Ze eet geen kaas of vlees, dus krijgt ze zoet beleg. Voelt dat voor haar als 'haar zin krijgen'? Als ze haar avondeten niet of nauwelijks eet, krijgt ze toch een toetje. Dit doe ik omdat ik het van belang vind dat ze toch iets eet.
    Zou ze dit ook voelen als het krijgen van haar zin? Ik heb zelf het idee dat ze dit niet begrijpt. Volgens mij hebben peuters van deze leeftijd nog moeite met 'oorzaak- gevolg' denken en tijdsbesef van ' nu en straks' of 'eerst dit en dan dat eten'.
    Klopt dat?

Ik hoef geen advies in gezonde voeding, maar wil gewoon weten wat ik cognitief van haar kan verwachten.
    Mensen in mijn omgeving zeggen dat ze het zeker al doorheeft dat ze het avondeten niet hoeft op te eten om toch een toetje te krijgen.
    Ik hoor graag jullie reactie.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Nadja,

Ik kan je vraag denk ik niet goed genoeg beantwoorden.
    Kan je CB je hier misschien mee helpen? Het enige dat ik weet, is dat het belangrijk is om niet te veel aan te dringen wanneer het op eten aankomt.

Groetjes eveline

Deel Deze Pagina