mijn zoontje eet weinig bijvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nataly1972, 3 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hallo,

Wij zijn nu een maand bezig met bijvoeding en hij eet nog steeds maar heel weinig fruit,groente en yoghurt. Hij vind het nog steeds niet lekker en na een paar hapjes wil hij niet meer, gaat huilen en trekt een vies gezicht. Sinds een week sabbelt hij ook een aan broodkorstje en dat vind hij wel lekker. Zou hij na een maand proberen niet meer moeten eten. Hij is nu bijna 6,5 maand oud met 1 potje van 6 maanden kunnen wij wel een week doen. Dit is zijn schema:
    07.00 uur fles van 180 cc met 6 schepjes friso opvolgmelk
    tussen 10.30 en 11.00 een half potje fruit voor 4 maanden
    11.30 fles van 180cc met 6 schepjes friso opvolgmelk
    12.00 sabbelen aan een broodkorstje
    15.30 fles van 180cc met 6 schepjes friso opvolgmelk
    tussen 16.30 en 17.00 4 hapjes warm eten en half bakje yoghurt (denk 50 gram)
    19.00 fles van 180cc met 6 schepjes friso opvolgmelk met 3 scheppen fijne granen pap voor 6 maanden.

Ik zet hier elke keer potjes bij maar ik maak zijn eten zelf en ook het fruit pureer of kook is zelf eerst. Ik gebruik het boek opperdepop voor de recepten dus daar staat genoeg variatie is. Hij krijgt 4 dagen achter elkaar hetzelfde. Ik had gehoopt dat hij na een maand wat beter zou eten of in ieder geval zijn mondje open zou doen.

Wat kan ik doen,hebben jullie tips.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Dit komt vaker voor en is zeker met 6 maanden helemaal niet erg. Probeer 4 dagen uit te breiden tot 7 dagen en hou het bij enkele smaken. Bv alleen appel of alleen banaan. Alleen wortel of bloemkool zonder aardappel of iets dergelijks. Ieder hapje is meegenomen, laat hem zelf met het lepeltje spelen is soms ook al een hele stap. Wil hij niet meer niet erg, dan de volgende dag weer aanbieden. Succes
    groeten Femke

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Moet ik hem dan 7 dagen achter elkaar hetzelfde geven? Dat van het lepeltje is een goeie tip.

Ik heb hem vandaag eens in de gaten gehouden en hij is niet zo van het in de mond stoppen, ook niet met speeltjes en bijtringen. De meeste kinderen stoppen alles wat ze in hun handen krijgen in de mond, Lars doet dit helemaal niet. Hij houd het vast en onderzoekt het met zijn handjes en ogen.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Ja het is belangrijk om 7 dagen achter elkaar een smaak aan te bieden voor een goede smaakherkenning.
    Succes!

Groetjes Eveline

5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij het consultatiebureau zeiden ze juist dat ik variatie moest aanbieden, wel dagen achter elkaar hetzelfde maar wel juist vlees, aardappel en groente door elkaar doen met wat groentenat. Daar zat meer smaak aan dan alleen wortel zeiden ze.

Ik geef hem nu 3 dagen alleen bloemkool en dat vind hij heel erg vies, ik houd maar vol.

Bij mijn oudste zoon ging het niet zo moeilijk met dat warme eten. Hij is nu een hele slechte warme eter maar toen hij klein was at hij eigenlijk alles en ook porties van 200 gram.

Pfffffff, vind het maar lastig hoor.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Het is ook lastig, zoals je zelf al omschrijft heeft vaak ieder kindje wel zo'n periode in zijn baby-peuter-kleutertijd. Probeer vol te houden! Het is echt wel belangrijk pure smaken aan te bieden en ook vaak achter elkaar. Daarna komt pas de variatie. Succes.
    groeten Femke

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb toch maar gestopt met de bloemkool want daar moest hij erg van kokhlazen.

Heb vandaag pompoen gekookt en gepureerd en volgens mij vond hij dit wel redelijk lekker, ik denk dat hij 10 hapjes heeft gegeten, wel smaak trouwens en zonder huilen. Vandaag was een goede dag, 100 gram peer, een broodkorst, 10 hapjes pompoen en een half bakje yoghurt (75 gram ongeveer). Dit is niet slecht toch?

Oh ja, en hij heeft een paar slokjes water met een heeeeeeel klein beetje diksap gehad uit een bekertje en dat vond hij wel heel erg lekker. Hiervoor ging het mondje steeds wel open:D.

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Dat klinkt hartstikke goed! Geen zorgen hoor, want het ene kindje is nou eenmaal veel sneller met vaste voeding dan het andere. Bij jou zoontje duurt het wat langer, maar dat is ook prima. Gewoon zo doorgaan. Vaak moeten kindjes trouwens 10-15 keer iets proeven voordat ze wennen aan de smaak. Blijf gewoon verschillende smaken aanbieden, ook al vond hij het eerst niet lekker.

Groetjes Linda

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Even een update hoe het nu gaat.

Het gaat eigenijk best wel goed, we zetten hem nu met een stoelverkleiner in een kinderstoel en dat gaat veel beter met eten. Voorheen zat hij in de wipper maar dan zit je toch wel behoorlijk achterover. Hij eet nu 's morgens rond 10.30 1 stuk fruit (appel,peer, banaan) wat ik pureer, 's middags eet hij een halve boterham zonder korstjes en met boter, en 's avonds 100 gram warm eten (beetje vlees, aardappeltje en groente wat ik pureer) en een bakje yoghurt na. Daarnaast krijgt hij overdag nog 3 flessen, 2 van 180 cc om 07.00, 11.30 en 1 van 15.30 is nu 150cc en die willen we langzamerhand steeds kleiner maken. Om 19.30 krijgt hij nog een papfles van 200cc en dan gaat hij slapen.

Al is hij wel een vroege vogel de laatste 2 weken,hij wordt tussen 05.30 en 06.00 uur wakker en heeft dan ook echt honger. Soms kan ik het rekken tot 07.00 maar als dit niet lukt dan krijgt hij een klein flesje van 120cc en dan gaat hij daarna nog even weer naar bed. Ik hoop dat dit een fase is of een groeispurt want hij heeft eigenlijk de laatste maanden altijd geslapen van 20.00 tot 07.00 uur.

Met het slapen gaat het dus nu iets minder maar met het eten gaat het wel veel beter gelukkig.

10. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Wat leuk om te horen dat de vaste voeding nu een stuk beter gaat. Klinkt heel goed! Lekker zo doorgaan.

Als ik het zo lees krijgt je zoontje wel genoeg flesvoeding. Je zou de papfles misschien ietsje later kunnen geven. Of anders neemt hij misschien zo vroeg ook genoegen met een beetje lauwwarm water met evt 1 schepje voeding.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina