Hoi dames, Ik heb een vraag over flesvoeding. Mijn dochter is nu bijna 9 weken oud en ik ben de borstvoeding aan het afbouwen. Toen ik begon met afbouwen, had ze 7 voedingen per etmaal (op verzoek). Inmiddels zijn 4 voedingen vervangen door flesvoedingen en de andere 3 geef ik nog met de borst. Als flesvoeding geven we nu per keer 120/4. Als ik straks volledig afgebouwd heb, geven we haar dan in principe 7x 120/4. Ik vraag me af: is dat niet teveel? Op pak van Nutrilon staat dat ze 5x150 mogen hebben, dat is totaal 750 ml maar wij zouden haar dan dus 7x120=840 geven. Is het dan verstandig dat we gaan proberen om haar naar 5x150 te krijgen? Ben benieuwd hoeveel ml en hoeveel voedingen jullie baby van 9 week krijgt/kreeg. Alvast bedankt voor de adviezen! groetjes Rus05
Ons meisje zat toen op 6 flesjes van 150/5 maar zolang je kindje tevreden is is het goed. BV kindjes zijn vaak gewent om meer kleine beetjes te drinken dan ineens een plons van 165cc. Ze mogen gerust 6x 120cc hebben. 7x 120/4 lijkt mij een beetje veel. Voor fv doen ze normaal berekenen: 150 maal lichaamsgewicht / het aantal voedingen= het aantal cc per fles. Dus stel: 6000gram maal 150: 6 ( aantal voeding)= 150 cc per fles zou je dan mogen geven. Wel zal je merken als je volledig op FV zit dat het anders wordt. Vaak kunnen ze niet in een keer alle voedingen op drinken, omdat het anders verzadigd. Er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben, ik heb namelijk zelf geen BV gegeven..
Bedankt voor je reactie! Maar 1 ding begrijp ik niet: je zegt dat 7 x 120 misschien een beetje veel is en dat je meisje toen 6 x 150 dronk. Maar 6 x 150 = 900 is toch meer dan die 7 x 120 = 840? Of bedoelde je dat niet? Overigens lijkt ze er overdag wel tevreden mee - dan krijgt ze het soms nauwelijks op - maar 's ochtends en 's avonds heb ik het idee dat ze meer wil. Misschien 's ochtends en 's avonds 150/5 proberen en kijken hoe dat valt?
het was al laat denk Als je dat rekensommetje gewoon gebruikt weet je zeker dat je kindje niet teveel krijgt. Overigens dronk ons meisje niet alle flessen leeg. De ene keer wel 150 en de andere keer maar 100...
Hoeveel je mag geven ligt een beetje aan het gewicht. Ik geloof dat het advies 150cc per kg is, en de max 180cc per kg .. Tot een liter, dat is sowieso de max. Ons jochie kreeg met 9 weken 6 flessen a 165 aangeboden. Dat is de max, maar hij dronk ze niet allemaal leeg. Soms maar 100, soms schoon op. Gemiddeld 6x140. Met bijna 6 kilo op dat moment. 5 flessen gaat hij echt niet halen. Maar ik voed gewoon op verzoek, mits het binnen die grenzen blijft. Dus soms zit er ook een rommeldag tussen met 9 voedingen waarvan 5 maar 80cc. Ik voed nog net zo, zoals ik dus voedde toen ik de borst nog gaf, niks schema's en alles precies bereken. Maar gewoon op verzoek, en af en toe een dagje schrijven hoeveel hij nou eigenlijk drinkt
thanks deepfreeze. nee, ik wil ook graag op verzoek blijven voeden, ik vind dat een stuk prettiger dan op schema (dat heb ik even geprobeerd maar zat daardoor de halve dag gestressed op de klok te kijken ). ik ga gewoon door met het afbouwen en zal bijhouden hoeveel cc flesvoeding ze ongeveer drinkt, bedankt voor de tip! Gisteravond trouwens 150 cc geprobeerd, maar meer dan 120 ml krijgt ze echt niet op!
Het maximum wat een kleine mag hebben is 30 scheppen kunstvoeding per etmaal... want meer kunnen de nieren niet aan/verwerken. Verder is het aftasten en per baby verschillend. Onze dochter dronk met 9 weken 4x200 (dus 4x 180+6scheppen). Zij was ca. 5600 gram op dat moment.
Wij gaven toen hij 9 weken was ook nog 6 flesjes van 120+4 maar dat kwam omdat hij een grotere hoeveelheid niet wegkreeg. Daarom hebben we het verspreid over wat meer flesjes en dan nog dronk hij de flesje niet altijd helemaal leeg maar dat ging beter dan wanneer we 5x150+5 gaven. Het is gewoon even uitproberen wat goed werkt bij jullie dochter en als je twijfelt kan je het altijd nog even navragen bij het cb.
ik ben vd week op cb geweest en kreeg het advies, niet meer dan een liter blikvoeding per 24 uur. met blik voeding hebben kindertjes meer risico om "dik"te worden vand e vetten in de voeding. dit is bij borstvoeding niet het geval deze vetten en kinderen die borstvoeing krijgen krijgen andere babyvetten die als ze meer gaan bewegen eerder weg zijn
Dat had mijn oudste ook aardig te pakken, maar was het ook zo weer kwijt toen hij ging lopen.. Op verzoek voeden helpt ook tegen te dik zijn. Dat helpt om ze hun honger en vol gevoel te laten herkennen, en zullen ze later ook gaan eten tot ze vol zijn, ipv te proppen tot het eten op is...