Ik snap het even niet meer! Mijn dochtertje heeft reflux, dit is dinsdag bevestigd door de kinderarts. Huisarts had dat vermoeden vorige week ook al en we zijn daarom vorige week maandag gestart met nexium. Tot zover zie ik nog niet echt verbetering. De kinderarts raadde mij aan om de voeding toch weer te gaan verdikken. Ik had dit vorige week met pure jhbm geprobeerd maar dacht dat ze daar heel erg kramp van kreeg dus was daar snel mee gestopt. De KA zei dat ik gewoon nutriton moest gebruiken dus dat ben ik sinds dinsdag aan het doen (icm difrax fles en 123 speen). Nou komt het, sinds ik nutriton toevoeg drinkt ze ineens alle flessen leeg (120/4) en komt ze weer om de 2 a 3 uur! Het is echt honger want ze krijst alles bij elkaar tot dat er een fles in haar mond zit! Gisteren heb ik zelfs 2x 150/5 gegeven en ook die gingen op. Dat was o.a de laatste avond fles en toen wilde ze dus niet slapen en ging er daarna nog eens 30 in!! Nu krijgt ze toch veel te veel? Ze is bijna 6 weken en weegt 4,5 kilo.. En de KA stelde nog voor om een stapje terug te doen en 90 te gaan geven omdat ze nogal onrustig drinkt.... Daarnaast wil ze na de avondfles ineens niet meer gaan slapen ze huilt iedere x, ik ga er dan naartoe om tutje te geven en te troosten en dat moet ik dan blijven doen tot ong 1 uur half 2! dit is ook sinds ik de voeding verdik. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ik nu iets fout aan het doen? En moet ik haar nu gewoon op verzoek blijven geven?
Ik heb er even een paar dingen uitgepikt... Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij juist dat ze sinds de nutriton meer krampjes heeft! Kinderen met krampjes willen heel veel drinken om de pijn te verzachten, waardoor ze helaas juist weer meer krampjes krijgen... Persoonlijk zou ik echt terug gaan naar de pure jbpm (gebruik deze zelf al maanden, 1x weer nutriton geprobeerd en alleen maar krampen!), deze is veel zuiverder en hier hoef je minder van te gebruiken om hetzelfde resultaat te krijgen! Daarnaast zou ik idd niet te grote flessen aanbieden, maar meerdere keren op een dag kleinere flessen, dus je zou 7 flessen van 90+3 aan kunnen bieden of 6 flessen 120+4 die je af kan gieten tot 120cc... Die grote hoeveelheden die ze nu wegdrinkt lijken me nog niet verstandig, dat kan haar maagje nog niet aan, waardoor ze inderdaad eerder hongerig lijkt, maar dit zijn dan wrs krampen... Daarnaast kan het ook zo zijn dat ze nu dankzij de nexium eindelijk geen pijn meer in haar keeltje / slokdarm heeft waardoor ze nu gretiger drinkt... Vraagje: Hoeveel nutriton / jbpm gebruik je trouwens in een fles van 120+4? En hoe lang doet ze over de fles icm de 123-speen? Hopelijk gaat het snel beter!
Dus ze heeft gisterenavond 1 grote fles gehad en daarna nog extra? Ik denk dat ze daarom ook niet wilde slapen, dit is een hoeveelheid voor een kindje van 3 / 4 maanden, ze heeft wrs echt buikpijn gehad... Lastig he, al die adviezen! Soms weet je niet waar je goed aan doet, maar het zal vanzelf beter gaan... Goed uitzoeken wat bij jouw kleintje past, maar probeer de hoeveelheden te beperken!
Dank je voor je reactie!! Zo als jij het zegt heb ik het eerlijk gezegd nog niet bekeken! En er zit idd wat in! Over de hele dag meer kleine flesjes aanbieden vind ik een super tip, dat ga ik doen. Het was idd ook teveel wat ze binnen kreeg. Ik deed in 120 cc 1 schepje met een klein kopje er op. Ze deed er dan zeker 25/30 minuten over. Ze heeft altijd al lang gedaan over haar fles, dat hebben we inmiddels ook gewoon door, ze is gewoon een langzame drinker. Dat de nexium nu begint te werken en de pijn in haar keeltje minder wordt dat dacht ik ook al! Misschien vind ze het nu fijner om te drinken. Nou moet ik wel zeggen dat ze bij de laatste fles op het eind weer onrustig werd en huilde terwijl ze duidelijk wel nog wilde drinken.. Zo lastig vind ik dat, kon ze maar zeggen wat er is Hoe doseer jij de pure jbpm? Denk dat ik toch maar weer dat ga gebruiken! Pff ben ook zo onzeker dan.. vond ook dat die kinderarts er een beetje raar over deed, zo van wat een onzin dat je van nutriton meer krampen krijgt want dat is hetzelfde..
Van gisteren avond, ze huilde na de 150 cc en was continu aan het zoeken, zelfs dr dekentje ging haar mond in..! Ik heb toen nog eens 30 gemaakt en die dronk ze gretig op..! Ik snap er echt niks van als ik niks had gegeven, dan dnk ik dat ze toch bleef krijsen...
Dan denk ik toch dat de reflux noglang niet onder controle is. Meer en meer willen drinken, alles onder handbereik maar in de mond willen stoppen in de hoop dat het drinkbaar is is toch echt een typische uiting van reflux. Ik zou ook veel vaker veel kleinere porties gaan geven, met die pure jhpm. De hulpstoffen in nutriton kunnen kramp flink aanwakkeren. Pure jhpm en nutriton zijn gewoonweg niet hetzelfde!
@ Inge: misschien heeft jouw kindje wel een sprongetje? De mijne had dat ook met ca. 6 weken... Pure JBPM is wel beter dan Nutriton en ook nog eens vele malen zuiniger in gebruik. Ik gebruik zelf ook pure JBPM omdat ons kleintje enorme krampen en huiduitslag van de Nutriton kreeg....
Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen hoe jullie de pure jbpm doseren? Hoeveel doen jullie er in per fles?
Ik koop het inderdaad bij de natuurvoedingswinkel, het merk is natufood en het heet 'gewoon' johannesbroodpitmeel... Het is een doorzichtig glazen potje met witte draaidop. Ik gebruik op een fles van 180+6 een nutritonschepje met een kop(je) erop... Bij flessen van 120+4 deed ik ongeveer 3/4 schepje... Het is een beetje uitvogelen, want het is ook afhankelijk van de fles en speen waarmee je de voeding geeft... Hoe is het vandaag gegaan inge? Wat ik me ook nog bedacht, heeft je meisje ook niet enorme zuigbehoefte ipv honger? Ons mannetje wilde geen speen, nog steeds niet trouwens, maar vond het wel heerlijk om op mn vinger te zuigen, hij werd er rustig van en het leek hem ook wel iets te helpen bij zijn krampjes!
Oke, ik heb sinds gisterenavond in iedere fles een half schepje gedaan, maar ze spuugde nog wat dus vandaag maar wat meer gebruiken! De voeding was ook maar een heeeel klein beetje dikker. Ik heb gisteren de normale flessen gegeven (120/4) en niets meer. Ze was gisteren ook een stuk rustiger! En ze is na de avondfles lekker gaan slapen super dus! Zou het kunnen dat ze moest wennen aan de dikkere voeding? Ik maak me eerlijk gezegd wel een beetje zorgen om de ontlasting. Gisteren heeft ze in 2 luiers een heeeeel klein beetje poep gehad, die anders was ala normaal, iets harder. Normaal gesproken heeft ze iedeere dag een goede poep luier. Zou ze verstopt raken? Of is dit normaal?
Oh en wbt zuigbehoefte, op zo'n moment neemt ze maar een paar seconden genoegen met een speentje! Daarna spuugt ze m uit en zet het weer op een huilen... Kan het wel eens proberen met mijn vinger! Dat vond ze in de eerste week ook altijd fijn bedenk ik me nu, daarna hebben we haar een speentje gegeven
@ Inge: met de pure johannesbroodpitmeel (maar ook met Nutriton) kan ze ook lekker gele diarreederrie krijgen... groene vastere ontlasting is ook heel normaal hoor. Volgens de HA en het CB kunnen baby's met kunstvoeding zelfs wel maar eens per 3 dagen poepen... m.b.t. huilen: als het een hoog schel huiltje is, kunnen het wel krampjes zijn. Ze moet natuurlijk ff wennen aan andere voeding. Ook dat gaat over.
MayD: sorry voor de late reactie! We hebben vandaag een volle poepluier gehad met plakkerige mosterd gele poep! Normaal is het leger groen, maar dit is ook normaal voLgens mij? Krampjes zijn er nog, maar dat is logisch. Ze is vandaag wel ontzettend hangerig!! Echt NIETS is goed! Ze huilt alleen niet als ze eet of slaapt en soMs heeft ze even een moment dat ze vrolijk is en lacht maar dat is vandaag zeldzaam.. Hoort er allemaal bij zullen we maar zeggen ik hoop maar dat ze straks lekker slaapt!