Hoi dames, Wanneer gingen jullie van 5 naar 4 flessen over? Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en krijgt 5x 180cc + 6 schepjes. Zijn schema is ongv 0700-1100-1500-1900 en dan maken we hem wakker om 2300 voor de laatste fles (met pap). Daarbij krijgt hij een paar hapjes fruit maar dit is alleen nog om te wennen (hij vindt het overigens nog heel vies haha). Hij woog bijna 4 weken terug 6800 en toen 66 cm. Bij de 1e fles sochtends laat hij meestal wat staan maar de andere flessen drinkt hij meestal leeg en doet zn mondje daarna nog open. De laatste fles met pap drinkt hij ook niet helemaal leeg en deze drinkt hij slapend zeg maar. Wat zal ik doen, nog gewoon zo doorgaan of al een fles minder gaan geven. En dan 180 houden of 210 gaan geven? Groetjes Miracle.
Hoihoi, Ik denk dat ons zoontje ook bijna 5 maanden was toen we overstapten naar 4 flessen. Jouw kindje heeft een prima gewicht, dus zou het (volgens mij) wel met een fles minder kunnen doen. Dus in de fles van 19 uur wat pap doen en dan niet meer wakker maken. Wij zijn overgestapt in de kerstvakantie. Als hij dan vroeg wakker werd namen we hem nog even bij ons in bed en vervolgens sliep hij weer heerlijk verder. Toen kreeg hij dus zn eerste fles nogal laat, waardoor 5 flessen gewoon niet meer ging lukken. En vervolgens lukte het dus ook als hij om 7 uur al zijn eerste fles krijgt. Ons mannetje slaapt, helaas, nog niet door, maar heeft geen honger. Even een speentje en wat aaien en meestal slaapt hij dan wel door. Hij krijgt iig geen fles meer als hij wakker wordt. Hij heeft flessen van 210 gehad, ging prima. Maar van nr 2 mogen ze maar 800 cc per dag, dus we zitten nu weer op flessen van 180. Wel met fruit en groente erbij. Succes, gewoon eens proberen om hem niet wakker te maken op een dag dat je niet hoeft te werken. Mocht je er dan 's nachts uitmoeten om te troosten, scheelt het weer dat je niet hoeft te werken!
Je kunt eens proberen om hem 's avonds niet meer wakker te maken. En dan kijken wat er gebeurd. Of alleen 100cc aanbieden om 23.00, en zo afbouwen. Meestal wordt 210 (235cc) toch afgeraden, als het niet hoeft. Dat zijn namelijk wel grote porties voor een baby. Ons CB zei: als je dan je baby een portie van 235cc geeft, rekt het maagje best wel ver op. De grote van de maag geeft later de hoeveelheid honger aan, dus als ze een groot maagje hebben, hebben ze meer honger, en krijgen ze meer binnen. Terwijl ze niet perse meer nodig hebben, en dus overvoed raken. Nou ging het hier niet anders en zijn we wel op 210/7 flessen beland. Nergens last van qua grote honger
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik dacht dat het standaard was dat je dan ook overging op 210 maar dat hoeft dus niet zo te lezen! Ik ga idd vd week (denk vrijdagavond ) proberen om het savonds niet wakker te maken en kijken hoelaat hij dan weer komt! Ben benieuwd!
Het is maar wat je reden is om over te stappen naar 4 flessen. - Is je kindje tevreden met 5 flessen (zo te lezen wel)? - Wordt ie boos en wil niet drinken als je hem uit bed haalt voor de laatste fles (zo te lezen niet)? - Is de bijvoeding al goed op gang gekomen (zo te lezen moet dat nog komen)? Dus voor je kindje hoef je niet over te stappen op 4 flessen. Ik zou zelf wachten totdat ie het zelf aangeeft. Dit kun je doen door die laatste fles niet op jouw verzoek te geven, maar hem zelf laten komen. Dat kan dus ook midden in de nacht zijn, maar hij kan ook doorslapen tot de volgende ochtend. Wij zijn rond 6 maanden overgestapt op 4 flesjes, eigenlijk met de overstap op opvolgmelk nr2. Daar mag je max 800cc van geven, dus 4x 200cc. Ik zou nu met 5 maanden dus niet overstappen op 4x 230cc, want dat moet je over een maand alweer afbouwen. Ik zou persoonlijk dan 5flessen ad 200cc geven totdat je overstapt op opvolgmelk, en de bijvoeding langzaam introduceren en opbouwen. Met 6 maanden stap je over op opvolgmelk, deze vult meer. Daarnaast geef je dan ook groente en fruit, en de kans is groot dat je kindje dan die 5de fles natuurlijk zal afbouwen en niet meer nodig zal hebben.
Ik ben sinds gister ook overgestapt van 5 naar 4 flessen. Mijn oude schema was: 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00 met 180/6 Maar als ik na 4 uur weer met een fles kwam had ik niet de indruk dat ze er om stond te springen, dat had ze echt zoiets van: kom je nu alweer met een fles aan?? Nu is mijn schema: 7.00-12.00-17.00-22.00 met 210/7 Deze flessen drinkt ze niet altijd op, ze laat soms wat over. Verder geef ik dan een fruithapje tussendoor, zo'n 2,5 uur voor de volgende fles.
Hier met 4 maanden overgestapt naar 4 flessen... Ze lieten ineens weer heel veel staan van de 5 flessen en dit was destijds bij 6 flessen ook het teken dat ze er 1 teveel kregen... Dus zitten nu op 4x 180+6, ze hebben de eerste 2 weken wel 4x210+7 gehad, dit omdat de hapjes niet op gang kwamen... Aangezien de heren nu steeds een potje per persoon weg happen krijgen ze weer 180+6 waarvan de laatste fles de papfles om 20.30 en dan slapen ze tot 07.30 (langer als we ze gewoon laten liggen haha)
Hier over 3 dagen 5 maanden en we zitten nog gewoon op 5 flessen 180+6. Hier vraagt ze ook echt om, dus ik laat het lekker zo (krijgt nog geen bijvoeding). Maar je kunt altijd proberen de laatste fles weg te laten als jouw kindje er niet zelf om vraagt. En dan zien of hij doorslaapt.
Hier net 2 weken terug ofzo eindelijk naar 4 flessen. Maar ze komt soms echt supervroeg, om 3 of 4 uur 's ochtends. Dan zitten we 1 dagje weer aan de 5 flessen.