Mijn zoontje krijgt nutrilon hypo allergeen. Op de verpakking staat 5 - 6 kg 180/6 x 5 en vervolgens > 6 kg 180/6 x 4 Hij is nu bijna 12 weken, 5 a 5,5 kilo en wil savonds eerder naar bed. De 5 flessen komen daardoor te kort op elkaar te zitten voor hem. *Waarom wordt er vanaf de 6 kilo over gegaan op 4 flessen? Is dat omdat ze rond dit gewicht langere nachten gaan maken? *Waarom blijft 180/6 hetzelfde terwijl je 1 voeding minder gaat geven? Krijgt ie dan geen honger?
Ik heb 1 keer de verpakking bekeken wat daar opstond, maar dat zijn toch maar richtlijnen en gemiddelden. Toen mijn dochter eerder naar bed wilde en langer ging doorslapen, paste ze zelf haar voedingtijden aan. Eerst kwam ze om de 4 uur voor een voeding en dat werd toen om de 3 uur en de laatste 2 voedingen zelfs met 2 1/2 uur ertussen, zodat ze om 20.30 uur naar bed kon (dit is ook haar laatste voeding). Ze kreeg toen 6 x 150/5, dit bood ik aan, ze dronk ze niet altijd leeg. Ze groeide erg hard en had dus veel trek. Ze zorgde er zelf voor dat ze toch die 6 voedingen kreeg. Vervolgens in 2 dagen tijd gooide ze de boel weer om (dat was 2 weken geleden). Ze was wat huilerig, wilde grotere flessen hebben en ging 's morgens langer doorslapen en kwam vervolgens op 5 voedingen uit van 180/6. Haar eerste voeding is 's morgens rond 8 en de laatste fles 's avonds rond 8. Ze weegt overigens nu rond de 7 kilo. Dus tja, zo'n pak kan wel van alles vermelden, maar ik zou me er niet aan vasthouden, kindjes geven toch zelf aan wat ze willen hebben. En dat kan denk ik geen kwaad, zolang je maar onder een liter blijft per dag. Ik denk dat die van 5 naar 4 met dezelfde hoeveelheid te maken heeft dat kindjes op een gegeven moment minder willen of nodig hebben en ook wel door het langer slapen. Ik denk als jouw zoontje eerder naar bed gaat 's avonds, dat hij dan ook wel zijn voedingtijden aanpast naar wat hij wil/nodig heeft.
Op het pak staan idd richtlijnen. Niks van aantrekken hoor. Gewoon geven waar je kindje behoefte aan heeft. De enige regel is dat er niet meer dan 1000 cc gegeven wordt per 24 uur (bij nr 1 voeding). Maar wat vaak het geval is na de 6 kilo dat babytjes minder hard gaan groeien en ze dus met minder voeding kunnen volstaan. Overigens is ons dochtertje nu rond de 7 kg en geeft ze nu inmiddels aan vaak maar 4 flessen te willen van 180+6 (nu krijgt ze inmiddels ook een beetje groente en fruit). Ze wil geen grotere flessen. Dus: gewoon kijken wat jouw kindje wil hebben.
Misschien heeft het te maken met het feit dat je meestal pas naar 4 flessen gaat als het kindje 6 maanden is (door de groente en fruit die er bij komt). Je gaat dan ook over op opvolgmelk en dat zou wat zwaarder vallen. Bijkomend is dat als het kindje zwaarder wordt, hij of zij minder behoefte heeft aan melk (dus aan 4 flessen genoeg heeft) Onze kleine man is echt pas met 6 maanden over gegaan op 4 flessen. Daarvoor zat zijn een na laatste fles al om 17.00 en dit vonden we te vroeg voor de laatste fles zodat we de laatste fles om 21.00 gaven. Toen we rond de 6 maanden de groente en daarna fruit gingen introduceren, verschoof deze fles naar 18.45 en werd dit dus de laatste fles...
Even reageren, want ik zat hier ook mee..... Vond het ook zo vreemd dat als ze dan zwaarder zijn geworden dan 6 kg, dat ze dan minder te eten gaan krijgen.... Maar heb nu ineens door hoe het zit! Mijn dochter is 3,5 maand en weegt ruim 6 kg. Tot anderhalve week terug dronk ze 5 flessen van 180 +6. En ineens liet ze daarvan vaak 10 tot 30 cc staan. We bleven gewoon 5 flessen aanbieden, maar ze bleef steeds maar wat laten staan. Omdat wij voeden op verzoek en ze steeds aangaf wel honger te hebben, bleef ze dus die 5 flessen krijgen, ondanks dat ze ze niet helemaal leeg dronk. Sinds maandag is mijn dochter 2 dagen naar het kdv geweest. En daar zeiden ze al direct dat ze dachten dat ze de 5e fles binnenkort zou laten staan. En wat gebeurde; ze gaf zelf aan dat ze niet meer 5 flessen hoefde, ze kwam ineens uit zichzelf veel later om de volgende fles. Vandaag is ze dus weer thuis en nu doet ze ook al vanaf 7.15 uur op 1 fles. Normaal zou ze dus rond 10.00 haar 2e fles gehad hebben.... Beetje lang verhaal misschien, maar wat ik wil zeggen is kijk niet zozeer naar de verpakking maar wel naar je kind. Die gaat vanzelf aangeven wanneer het minder hoeft te drinken! Wat ze nog wel op het kdv zeiden is dat ik misschien de ochtend- en avondfles wat groter kan maken, dus 210 + 7 en dan de 2 flessen overdag 180 + 6. Dat heb ik vanochtend gedaan en toen liet ze dus 45 cc staan.... dat is dus blijkbaar nog te veel. En wat je ook kunt gaan doen vanaf 4 maanden is wat rijstebloem aan de ochtend- en avondfles toevoegen, zodat het wat dikker wordt.