Beste lactatiekundige, Mijn zoon is nu 5 weken oud. De eerste 3 weken heb ik fulltime gekolfd en de productie was goed. Op een dag dacht ik ik probeer hem weer aan de borst (met tepelhoedje) en het was gelukt. In de kraamweek veel geoefend maar hij pakte de borst niet. Nu na twee weken aan de borst is er geen regelmaat en wilt hij heel vaak meer dan een uur drinken. Ik vind het super handig dat hij nu aan de borst drinkt maar nu weet ik niet meer wat hij binnen krijgt en geeft een beetje onrust. Als ik kolf kan ik zo 70cc per borst afnemen. Ik probeer zo veel mogelijk te eten wat de bv bevorderd. Anijsmelk , cashewnoten als voorbeeld Nu wil ik het liefst langzaam overstappen naar een combi van fles kv en borst. 3 voedingen wil ik borst blijven geven tot hij zoiezo een half jaar is. Zou ik om en om een schema kunnen maken ? Ik geef pas 5 weken bv, ik begrijp dat het risico groot is dat de productie nog niet stabiel is maar zou er een kans zijn dat dit gaat lukken ? Ik dacht aan iets van 05/06.00 u - borst 10.00 u borst 14.00 u borst ( fles kv 1 ) 17.00 u borst 20.00u borst ( fles kv 2 ) 23.00u borst ( 02.00/03.00 u ) borst. Soms meld hij zich eerder of later. En deze laten vallen bij doorslapen Hij weegt nu 5500gr. En is 5 weken oud. Geboorte gewicht 4855 gram. Zou je kunnen adviseren, is dit haalbaar ? En hoeveel cc kunstvoeding kan ik geven ? 130cc ? Alvast heel erg bedankt !
Hoi, Het is haalbaar om te combineren. De vraag is op welk punt je productie in stand blijft. Als je het aan kunt, zou ik je willen adviseren om nog twee weken op deze manier door te gaan, en dan afbouwen. Dan zou ik hem ook laten clusteren: vaker kleine slokjes gedurende een tijdsblok. Veel kindjes clusteren einde middag, avond. Andere kindjes juist in de ochtend. Clusteren heeft als doel productie in stand houden. Ook de nachtvoeding is hier heel belangrijk in. Zou je afbouwen en de nacht laten vallen, dan is de kans groot dat productie keldert. Wanneer je gaat combineren is het handig om dit af te bouwen. Dus: vervang 1 borst door een fles. Bijvoorbeeld einde middag. Na een dag of 5-7 vervang je dan de volgende voeding. Zorg dat er een bv tussen zit voor het evenwicht. Het is mogelijk dat je kindje een keer extra komt in de nacht. Dit houdt je productie mooi in evenwicht, dus als het lukt zou ik hier aan toegeven voorlopig. Hoeveel in flesje: reken 150 x kilo's wat je kindje nu weegt. Deel dat door aantal voedingen wat het over 24 uur krijgt. Dit is bij benadering wat je kindje drinkt. Kan natuurlijk verschillen Ik zie dat je nu hebt gericht op 7 voedingen. Dit is best weinig voor een kindje van 5 weken, dus het kan daarom zijn dat het vaker komt. Hoe is ontlasting en plassen? Hoelang drinkt je kindje aan het tepelhoedje? Het kan zijn dat je 1 x extra na dient te kolven wanneer je met hoedje blijft voeden, om goede stimulatie van je productie te behouden! Heb je nog vragen, dan hoor ik het graag! Groetjes, Heidi