Hi dames, Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Mijn zoontje is ruim 10 weken oud, zo'n 5,5 kilo en 58 cm lang. Hij krijgt nu 5x 165 ml op een dag en dat gaat op zich prima. Helaas blijft hij zich 's nachts melden. Soms kan ik dit rekken tot een uurtje of 6 zodat het gelijk zijn ' ochtendvoeding' is. Helaas kwam hij vannacht bijvoorbeeld al om half 4 en heeft dan echt honger, ik kan dan niet meer rekken. Hierdoor krijg ik absoluut geen ritme en komen we soms ook niet uit met de 5 flessen. 's Avonds na de eenerlaatste fles moeten we hem wakker maken voor de laatste fles. Hebben jullie tips om mijn zoontje door te laten slapen 's nachts zodat er wat ritme komt, voor zowel hem als zijn ouders? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Groetjes Teun
Met 10 weken een nachtvoeding is echt heel normaal. En met 10 weken geen ritme hebben is ook heel normaal. Gewoon een beetje geduld hebben en je zoontje zijn tijd geven. Meestal ontdek je een ritme rond 3,5 maand, dat was hier zo, maar ze gooien dat nog heel vaak om dat eerste jaar. Rekken zou ik absoluut niet doen. Behalve dat je steeds bezig bent hem te troosten en dit ten koste gaat van je nachtrust, is het veel makkelijker hem gewoon lekker een nachtflesje te geven en dan weer te gaan slapen. Hij heeft het echt nodig, geef er dus aan toe. Nachtvoedingen zijn echt zo erg niet. Mijn dochter is nu 9 maanden en komt sinds 6,5 maand weer 2 tot 3 keer 's nachts (geef wel bv, maar ze sliep ook door vanaf 3 maanden). En ik moet ook gewoon vroeg op. Dat hoort erbij. Als je kind honger heeft, moet je daar gewoon aan beantwoorden. Een andere oplossing is er niet. En hij is nog geeneens drie maanden! Geef het even de tijd, volg je kindje en je gaat zien dat er opeens een ritme te ontdekken is. Dat hij helemaal zelf heeft bepaald.
Dankjewel voor je reactie. Het is af en toe wat zoeken en wat vermoeiend als je inderdaad moet werken. Het s nachts door kunnen slapen zou dan mooi zijn meegenomen, maar we volgen zijn ritme. Als hij dan in de nacht komt, mag ik dan wel een extra fles geven? Dan kan het zo zijn dat ik dus op 6x165 cc uitkom ipv 5. Hoe streng moet ik me aan het advies van 150 cc per kilo lichaamsgewicht houden?
En zouden jullie je baby wakker maken voor de laatste fles, ondanks hij dan nog in een diepe slaap is?
Wakker maken hoeft echt niet meer met 10 weken. Ik zou hem dus 's avonds lekker laten slapen en dan afwachten wanneer hij komt in de nacht. Dan heb je ook geen late avondfles meer en geeft het dus niet als hij nog komt in de nacht. Bovendien kan het best zijn dat hij dan al om 3 uur komt, dan ben je misschien 20 min. bezig met hem voeden en dan kunnen jullie weer heerlijk doorslapen. Is minder vermoeiend dan om 5 uur wakker worden. Hoe het precies zit met de hoeveelheid kv per keer weet ik niet goed (heb geen ervaring ermee), maar ik geloof dat ze op een dag 1 liter mogen hebben. Daar ga je niet zomaar overheen.
1 liter water (zonder schepjes dus) en een max van 30 schepjes. Het is schadelijk voor de nieren om er langere tijd meer schepjes in te doen.
Ik zou hem wel wakker maken voor de laatste fles. De kans is er dan dat hij de nachten sneller zal doorslapen. Als je wacht tot hij wakker wordt is dit in de nacht en niet dat dat erg is, maar het slaappatroon wil je het liefst van 11 tot 7 ongeveer en niet van 18 tot 4. Om er regelmaat in te krijgen wat heel gewoon is bij flesvoeding zou ik dus de laatste fles blijven geven. Ze mogen niet meer als een liter vocht binnen krijgen per dag.
Je kan snchts evt ook een kleiner flesje Anbieden als ie daar genoegen mee neemt En anders geef je 6x150/5.. Dat is 30 schepjes dus dat kAn gewoon
Ik zou trouwens nooit aan de max gaan zitten. Ze hebben soms periodes dat ze wat meer willen en die ruimte is fijn om te hebben.
Hoi onze zoon is 11 weken (30 novmeber) en woog bij 8 weken 5330 gram en was 59 cm, zat tot 1,5 week geleden ook op 5 x 150/165 cc. ook geen ritme. Nu langzaam aan begint hij een ritme te krijgen en slaapt door, wel zijn we omhoog gegaan met de voeding, bieden hem nu iedere voeding 180cc aan, 9 van de 10 keer drinkt hij het op, soms laat hij 10 cc staan, maar oh wee als er maar 170 cc in de fles zit en hij had nog zo'n dorst haha.... We hebben een klein hongerige mannetje overdag vandaar dat we overdag op kortere tijd tussen de voedingen zit. Zijn ritme is nu: 7 uur, 11, tussen 14-15 uur en tussen 18-19 uur, 23.30 uur. Hij gaat 's avonds tussen half 8 en 8 uur naar zijn bedje en we moeten hem dan echt wakker maken om 23.30 uur. Maar de fles fietst erin, even een boertje en meneertje slaapt snel weer verder tot de volgende ochtend. Ik snap dat je van de nachtvoedingen af wilt. Ik zou hem wel blijven wakker maken voor de laatste voeding, zoals hierboven ook al wordt genoemd je wil dat ze de nacht doorslapen. Misschien kun je hem bij de laatste fles ietsje meer geven? Suc6, nog even volhouden, voor je het weet slaapt hij door.....
Hier ook gewoon aan de max gezeten en geen problemen mee gehad hoor.. Ja soms is er een periode dat ze miss een fles meer willen en voor een paardagen/weekje is het geen enkel probleem een klein beetje over de max te zitten.. Als je dat maar niet standaard gaat doen
Ik hou me liever aan de max. Die is er niet voor niets. Daarom hield ik het altijd rond de 900 en als er dan een periode was dan kon die 100 er makkelijk bij. Een keer iets meer is niet erg, maar een paar weken een hele fles extra boven de liter is teveel.
Ik heb ook nergens een paar weken gezegd toch Voor even is het niet erg, structureel wel Maar ieder moet weten wat ie zelf doet, ik heb er nooit heen problemen mee gehad dat ik soms boven de max kam oid
Dit geeft helemaal geen garantie op doorslapen. Een baby van 10 weken heeft wel een slaapritme en als je dat onderbreekt heb je juist kans dat hij minder goed in slaap komt daarna (omdat je de diepe slaap doorbreekt), en dus NIET doorslaapt. Hij kan heel goed zelf komen om een fles. Als dat midden in de nacht is, is dat zo. Dat zal ook op den duur wel komen te vervallen. Ritme aanbrengen is wel leuk, maar heb toch het idee dat baby's dat zelf wel kunnen regelen. Ik heb altijd op verzoek gevoed (wel bv), mijn dochter is vanaf 3 maanden gaan doorslapen met haar laatste voeding om 19.30 uur. Wakker maken heeft hier nooit gewerkt. Ze geven zelf aan wanneer ze eraan toe zijn door te slapen, is mijn ervaring.
Dat is het verschil met kindjes die bv krijgen. Kindjes die de fles krijgen kun je makkelijker in een ritme brengen. Juist nu de tijd van 23 uur wakker maken heeft meer zin voor het ritme. Sam20 een periode zie ik niet als 2 dagen De max is er niet voor niets natuurlijk.
Ik heb nooit wakker gemaakt voor de laatste fles om 23.00. Hij meldt zichzelf echt wel. In het begin was dat idd om 3.00, maar dat werd al snel 4.00 en later alweer 5.00. Nu zitten we mooi op 7.00 (en om 1900 gaat hij de nacht in). Ik heb mijn zoontje altijd gevolgd in zijn honger. Honger is honger. Dus ook een tijdje aan de max gezeten en ook een tijdje eroverheen. Verder zijn ritme gevolgd, zonder hem ergens in een ritme te pushen. Gaat prima. Ik heb nl ook niet altijd op hetzelfde moment van de dag honger. En hoe de dag ook verliep qua eten, altijd weer rond 1900 ging hij de nacht in.
Baby's zijn baby's en op verzoek voeden gaat ook heel goed met de fles. Maar met 10 weken is wakker maken gewoon niet meer nodig. Je krijgt dan het gevaar dat je het natuurlijke slaapritme onderbreekt en hij dus niet goed doorslaapt.
Beide kids wakker gemaakt voor de fles van 23 uur. Sliepen goed door en nooit problemen mee gehad. Twee vriendinnen die dit niet deden zitten nu na een jaar elke morgen om 5 uur in de woonkamer.
Hier niet meer wakker gemaakt hoor eond die tijd en ik heb nog noooooooit om 5 uur in de huiskamer gezeten Mijn zoontje word tussen 7.30/8.00 wakker Het is echt niet alsof je t zelf allemaal zo in de hand heb hoor.. Het ligt voor het grootste deel gewoon aan je kind zelf
Ik alleen de eerste weken wakker gemaakt (ivm met productie van de bv) toen ik na 1, 5 maand over ging op fv niet meer wakker gemaakt. Ze is nu 3 maande en er zit Nu wel duidelijk een ritme in, ze regelt het tenminste goed zelf. We hebben Nu een mooi avond/bed ritueel en dit helpt wel. Overdag laat ze soms een beste tijd tussen de voedingen soms bijna 5, 5 u. Ik maak haar dan wel wakker . Anders zou ze Nu op 3 voedingen zitten en dat is wel erg weinig