Van 5 naar 4?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Baco, 23 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik merk dat ik, na het advies van het CB, steeds begin te twijfelen over hun advies. Heel irritant omdat ik ook weet dat hun er niet voor niets zijn....

Toch kom ik nog even met mijn vraag bij jullie. Gewoon voor mijn eigen gevoel al is het misschien dubbel.

Mijn zoontje is nu inmiddels 17 weken (de tijd vliegt!) en hij doet het super! Vrolijk, brabbelend, gezond en ontzettend lief ;)

Ik merk aan mijn zoon dat hij na elke fles het bijzonder jammer vind dat de fles weer leeg is. Vaak begint hij te huilen en moet zich even flink verzetten. Daarna is het ok en kruipt hij lekker tegen mij aan en na dit keuvel-moment speelt hij lekker in de box.
    Het CB gaf als advies dat Sem van 5 voedingen naar 4 wil. Zo krijgt hij meer binnen per keer en mag zelfs 4x 200/250 cc.
    Hij krijgt nu 5 x 180 cc.
    Sem heeft een vast schema die hij zelf bedacht heeft (voeden op verzoek)
    9:00
    13:00
    16:00
    19:00
    22:00

Je ziet dat hij alleen bij de ochtend door slaapt en de 4 uur tussen de voedingen kan halen. De rest is moeilijk en komt hij nog om de 3 uur.
    Ik zelf vind dit een super schema. Sem slaapt goed door en ook overdag is hij in opperbeste stemming (behalve dan kort na de fles). Er zit volgens mij weer een sprongetje aan te komen maar dat is niet erg. Dat hoort erbij!

Ik begrijp dat ik ooit wel over moet naar die 4 flessen maar ik vind hem nog zo jong.
    Sem is wel een stevige boy. Hij woog 2.5 week terug 7295 gram en was toen 63.8 lang. Alles boven het gemiddelde dus.
    Sem is echt zo'n mannetje wat, als hij wakker is, wil eten. Ik heb het idee dat 4/5 uur slapen te lang is overdag en dat hij het niet red. Want eruit halen = eten.
    Dit zal echter ook een gewenning zijn en misschien moet hij (en ik :D) er even door heen maar..het gaat nu zo goed!

Wat is jullie advies?

Ik begrijp dat het steeds wat zoeken is, ook straks als hij mag beginnen met zijn hapjes.
    Toch merk ik aan mijzelf dat ik zelf ook "zoekende" ben hierin. Want als iets goed gaat waarom zou je het dan willen veranderen.
    Misschien best bekrompen bedacht zoals ik het zo weer terug lees :p

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik vind het niet bekrompen hoor. Heb je het eindelijk op de rit, moet je weer gaan veranderen. Natuurlijk met de nodige stress. Maar, aan de andere kant. Hij geeft eigenlijk zelf wel aan, dat er meer in de fles mag van he. Dus als je voedt op verzoek, dan zou je hem ook meer moeten geven.

Ik zou het uit gaan proberen. Ik zou dan om 13.00 voor de eerste keer 210 in de fles doen, en dan maar eens kijken wat hij er mee doet. Is hij er niet aan toe, dan drinkt hij het niet op, en komt dan om 16.00 weer gewoon. Als hij er wel aan toe is, dan drinkt hij hem leeg, en komt later. Of hij hoeft niet meteen te drinken als hij wakker wordt. Als hij er echt aan toe is, dan kon het wel eens heel soepel gaan. Is hij er niet aan toe, dan kun je wer terug naar het oude ritme. En dan probeer je over een paar weken nog eens.

Ik wil je gersut begeleiden hierin hoor. Laat per dag maar weten hoe hij het doet.

Succes en groetjes Adrienne

3. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Gisteren hadden we onze "van 5 flessen naar 4" dag.

Ik ben gelijk om 9:00 begonnen met de hele meut. 240 cc.
    Ik had namelijk sterk het gevoel dat 210 cc te weinig hierin was en dat hij dan toch weer gewoon op de oude tijden kwam.

Dus 240 cc....tjonge, wat veel voor hem!
    Maar het ging erin als koek, het koste hem geen enkele moeite. Na de fles tevreden en niet onrustig.
    Omdat Sem nog gewoon om 9:00 kwam (net zoals altijd) de tijden dus verschoven van:
    9:00
    14:00
    18:00
    22:00
    Dit ook omdat Sem zo later op de middag eerder toe aan voeding is dan de ochtend.
    Om 14:00 heb ik hem echt wakker moeten maken voor de voeding. Wat slapen!
    Om 16:00 had Sem een huil kwartiertje, ook niet echt doorzettend maar af en toe een huil en op zoek naar zijn duimpje.
    In de avond om 18:00 en 22:00 zijn flesje gehad. Na zijn laatste fles om 22:00 een enorme spuitluier tot aan zijn schouders. Dit ken ik niet echt van hem...misschien een reactie op de hoeveelheid voeding?

Na elke fles een heel tevreden mannetje....gelukkig maar!
    Zou het dan toch een goed idee zijn geweest om van 5 naar 4 te gaan?
    Ik vind namelijk de hoeveelheid enorm, flesjes formaat kunnen nog nét...

En wanneer moet je de avondfles eraf halen? Of zijn hier geen richtlijnen voor?
    Niet dat ik die avondfles erg vind hoor, integendeel. Dit is echt ons momentje.
    Ik zou de tijden uiteraard nog kunnen veranderen zodat je de laatste fles om 20:00 of 21:00 krijgt maar zo vind ik het nog te doen!

We hebben nu wel een praktisch "probleem" als ik een vroege dienst heb. (komt niet vaak voor)
    Voor zijn onrust (wakker maken, in de auto en naar de oppas) deden we altijd een extra voeding van 90 cc. Dit om hem rustig te krijgen en lekker in te kunnen slapen. Werkte super!
    Maar nu zullen we dat toch aan moeten passen want anders krijgt hij gewoon veel te veel binnen. Als hij 4x 240 cc krijgt wat mag hij dan als extra in dit soort gevallen?

Hoor het wel!

4. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is nu trouwens even behelpen.....Vanaf 12:30 onrustig tot nu....en hij moet nog tot 14:00.
    Heeft momenteel zijn speentje in en dat gaat goed.

Toch last van zijn sprongetje? want honger kan hij toch niet hebben? :(
    Verveling misschien?
    Als ik hem er nu uit haal dat weet ik zeker dat hij, totdat hij eten heeft, blijft huilen.
    Eigenlijk moe maar niet kunnen of willen slapen....

Zou het ook te saai kunnen zijn in zijn bedje? Hij heeft niets boven zich hangen. Dit bewust toen gedaan omdat Sem nogal overprikkeld kon raken.
    Nu hij wat ouders is, misschien toch meer behoefte aan kijk dingetjes?

Nog een klein vraagje (jaja, je bent er maar druk mee :D)
    Sem is eigenlijk te groot voor de verkleiner van de maxi cosi. Halen wij de verkleiner eruit dan mist hij zijn steun in zijn nekje. Nog tips hoe we dat op kunnen lossen?

5. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik denk dat hij een beetje van slag is door het veranderen van de voeding, dus dat het niet helemal zonder slag of stoot kan gaan. Misschien is het toch beter om met 210 te proberen. Een liter per dag is het maximum zo' beetje, en dan kun je dus nog die 90 geven 's morgens vroeg. Wat je ook wel ziet, is dat ze een tijdje de ene dag vier voedingen krijgen, en de dag erna vijf en dat een paar weken zo af wisselen tot ze helemaal op vijf zitten.

Ik zou niets boven het bedje hangen hoor, de box is om in te spelen, niet zijn bedje.

Eerlijk gezegd heb ik voor de maxicosi geen pasklare oplossing. Misschien dat je in een winkel eens kunt vragen??

Groetjes Adrienne

6. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je tips.

Toch ga ik nog niet helemaal over naar de 4 flessen....
    Ik merk aan Sem dat hij toch moeite heeft met 4 flessen. De hoeveelheid vind hij zelf het einde, het smaakt hem goed maar toch is de hoeveelheid nog te veel. Hij begint ook met spugen.
    Dit was voor mij eigenlijk de druppel aangezien Sem nooit spuugt!
    Gaf ik hem 210 dan kwam er nog vaker.....dus dan weer voeding teveel.

i.o.m het CB blijven we lekker op de 5 voedingen zitten. Hij mag, voor zijn tevredenheid na de fles, zelfs nog ietsje meer dan de 180cc die hij eerst kreeg met 5 flessen.
    Hihihi, dat had ze maandag ook wel mogen zeggen dan hadden we de overstap van 5 naar 4 helemaal niet genomen :D

Sem tevreden, moeke tevreden.....:)

7. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Oke, prima, je hebt het uit geprobeerd en het is niet gelukt. Fijn hoor, dat alles weer goed gaat. Ze mogen maximaal 1 liter per dag. dus inderdaad 5 x 200 mag ook nog. Over een tijdje zal het vast wel gaan hoor. Het komt wel!

Groetjes en geniet ervan.

Adrienne

Deel Deze Pagina