Ik vroeg me af tot wanneer jullie de fles hebben gebruikt? En was het alleen nog maar voor de melk of ook voor sap enz? En hoevaak per dag? En wat was je overweging om wel / niet de fles meer te gebruiken? Hier namelijk een twijfelgevalletje. Onze zoon ( 13 maanden) drinkt nog steeds melk uit zijn fles ( gewone halfvolle melk) Voorheen dus op 3 momenten op de dag. Bij ontbijt, lunch en voor het slapen gaan. Nu wilden we de fles langzaam afbouwen omdat het niet goed voor de tandjes en mondmotoriek is. Dus stopten we met de fles bij het ontbijt en de lunch. De avond fles geven we nog wel, omdat dat echt een rust moment is aan het einde van de dag. Maar nu hetvolgende punt. Hij drinkt heel goed uit open beker of met een rietje....maar......geen melk, alleen diksap ofzo. Onze zoon is zo slim dat fles > melk is en beker > sap is. En zo wenst hij het ook aangeboden te krijgen Maar wat doe ik nu? De fles toch achterwege laten en het feit dat hij te weinig melk binnen krijgt voor lief te nemen? Of wel melk in de fles blijven geven, maar dan is het weer slecht voor tanden en mondmotoriek? Is het gewoon nog even een fase? moeten we doorzetten? Wie heeft tips, advies? Rietjes beker en tuitbeker wilt hij niet. dus die optie valt af.
Mijn kinderen hebben tot rond anderhalf de fles nog regelmatig gebruikt. Ik zou me niet zo druk maken om de mondmotoriek hoor, ik heb er 7 met allemaal een normale taalontwikkeling en voor de "nieuwe moderne" maatstaven vrij lang een fles gehad. Ik persoonlijk zou hem de fles met melk nog gunnen, als hij dat fijn vindt zo. Maar goed, ik ben niet zo'n trendvolger hoor, het schijnt dat je baby's van 10 maand al van de fles af moet krijgen (absurd vind ik). Mijn zoon van 4 drinkt nog savonds pap uit een fles, nou raad ik dat totaaaaal niet aan hoor! Hij vindt dat zo fijn die fles nog voor het slapen gaan. Gelukkig wel de enige van de kids die dat wilde haha.
Thanks, dat is een duidelijk antwoord en visie. Maar eh.... "ik heb er 7 "? wauw. Wat een rijkdom. Ik ben benieuwd naar andere reacties.
Hier af en toe nog een flesje...alleen voor het slapen gaan. Finn vind het nog steeds heerlijk. We doen het alleen als hij niet kan slapen...hij weet ook dat er dan melk in zit...
Wij zijn met 17-18 maand gestopt. Maar hij dronk echt alles uit de fles. Hij weigerde een beker/tuitbeker stug, of hoogstens ene paar slokjes. Met 17,5 maand hebben we de fles weggelaten. Toen dronk hij binnen 3 dagen wel uit de (tuit)beker. Vorige week nog voorlichting gehad over tanden, en eigenlijk hoeven ze na de 9 maand geen fles meer. Maar als ze anders niks drinken. Ze raden ook alles van flessen/spenen en tuitbekers af op die leeftijd. Maar dat lijkt me toch lastig als je kind er nog niet helemaal aan toe is.. Wat je ook kunt doen, is water aanbieden in de fles, en het lekkers uit de beker. Dan is het misschien wat aanlokkelijker. Ik zou niet direct stressen om 1 fles, maar hier werkte minderen met de fles niet, daarom hebben we het zo gedaan. Een speen is veel "erger" omdat ze die veel langer in hun mond hebben vaak. Mijn jochie heeft tot 9 maand de speen gehad, en tot 18 maand de fles. En hij heeft/had wel een probleem met zijn klankontwikkeling, maar dat probleem is juist het tegenovergestelde als het effect van een speen
Mijn dochter (bijna 14 maanden) krijgt nog 3 x per dag een klein flesje (100 ml). De rest van haar drinken krijgt ze in tuitbekers en gewone bekers. Ik kan niet zo zitten met die flesjes, zolang ze maar niet de hele dag zit te 'lurken'. Wel gaan we deze week de fles voor het slapengaan afschaffen.. dan houden we er nog twee over. Dan gaan we daarna de lunch in een (tuit)beker doen en houden we de papfles over in de ochtend. Die zal ook nog wel even blijven. En dat vind ik prima.
Hier met negen maanden alleen een papfles 's ochtends en een late avondfles. verder overdag alles uit de tuitbeker, zowel melk als water. misschien toch melk blijven aanbieden uit een beker en als hij te weinig binnen krijgt, dit tijdelijk compenseren met yoghurt? Dat zou ik dan alleen voor in de middag doen. Dat je tijdens de lunch probeert melk uit een beker te geven en later de andere flessen afbouwen. En heb je al de tuitbeker van Nuby geprobeerd? Die speen lijkt heel erg op de speen van een fles en maakt de overgang makkelijker. Hier lukte tuitbekers eerst ook niet, maar die van Nuby had ze gelijk door en vond ze prima. Een maand later hebben we een tuitbeker van avent geprobeerd met zachte tuit en dat snapt ze nu ook opeens en vindt ze prima! Dus misschien is dat nog wat.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik begrijp de tips van tuitbeker wel, maar onze zoon kan uit een open beker drinken, dus waarom zou ik dan een tuitbeker geven? Dit hebben we in het verleden geprobeerd en dat wilt hij niet. Ik vind het juist geweldig dat hij uit de open beker drinkt, is alleen maar makkelijk, zo hoeven we niet naderhand dat nog eens te leren. Ik denk dat ik voorlopig `s ochtends en `s avonds de fles met melk blijf geven. Beide keren 120 cc. dan `s avonds een toetje van 100 cc, zo krijgt hij toch 340 cc melk binnen ( moet tussen de 300 en 400 cc zijn) Ik blijf dan `s middags de melk aanbieden uit open beker en wilt hij dit niet, dan maar sap bij het brood. Zijn er trouwens ook melksoorten met smaak die wel verantwoord zijn ( dus niet de fristi, want die zitten toch vol met suikers en kleurstoffen?) Kan me voorstellen dat hij dan wel uit een open beker of met een rietje de "smaakjesmelk" drinkt
Ik denk niet dat het een heel erg probleem is. Komt vanzelf. Ik zou het alleen wel eerst aanbieden in een beker en later de fles geven als het niet werkt. En als je er echt af wilt kun je natuurlijk kijken of het werkt om 3 dagen alleen maar de beker aan te bieden. Maar of dat de manier is... ? En een tuitbeker.. tja ik denk ook niet dat dat nodig is. Voor onderweg misschien wel handig, maar je kunt ook wel water/drinken op een andere manier meenemen (flesje en een bekertje). Mijn zoontje is 7 maand en vlak voor hij 6 maand werd hebben een rietjesbeker geprobeerd (met water). Gewoon om het leren water drinken en aan wat anders in zijn mond laten wennen. Eerst een paar minuutjes knabbelen en toen ik heb een beetje neerlegde, snapte hij dat hij moest zuigen! Dus snel rechtop, anders kreeg hij er natuurlijk niets uit. Nu is hij 7 maandjes en wordt helemaal wild als hij de rietbeker ziet!
Is inderdaad super dat hij al uit een open beker drinkt. dus tuitbeker hoeft idd niet. vind het zelf wel handig zodat ze zelf wat tussendoor kunnen drinken, zonder dat ik erbij hoef te waken dat ze niet alles op de grond gooit En ach, alles komt vanzelf wel met een beetje geduld
Ja het zal idd wel komen. Voor het gemak, voor onderweg heb ik zo`n pakjes houder, waar je dan een pakje drinken in kunt doen. Oke, zelf recht houden lukt hem nog niet, maar drinken wel. Misschien moet ik eens proberen een pakje melk erin te doen haha
ah slim! zo een pakjeshouder had ik nog niet aan gedacht. nou wie weet is dat de oplossing, melk uit pakjes! hihi
Hier gaat alleen melk in een flesje, andere drankjes (vooral water dus) in een gewone beker of een tuitbeker, en soms uit iets met een rietje. Pakjes hou ik voor haar vast, anders knijpt ze erin of ze houdt ze ondersteboven als ze bijna leeg zijn. Die melk in een flesje (en dan opwarmen) vind ik gewoon een heel fijn moment voor het slapen gaan bieden. Ze wordt lekker rustig (meestal dan) en weet dat ze zo naar bedje gaat. Bij haar broer heb ik het zo gedaan tot hij bijna 2 was, ik denk dat ik dit bij haar ook doe. het gaat maar om 1 of 2 keer per dag, ik zou niet weten wat daar slecht aan moet zijn. (tussen de middag drinkt ze soms melk uit een beker, maar 's avonds altijd uit een fles, vandaar 1 of 2 keer.)
heb je al eens zon tuitje voor op een gewone fles gebruikt? heb je toch een tuitbeker maar dan in flesvorm.. misschien wilt hij dat wel, is beter voor de tandjes en je hoeft hem dat flesmoment niet af te nemen @mamadeluxe: wow.. 7 en nr 8 onderweg.. succes met je zwangerschap
ik heb ook een tuitbeker in huis, maar meneer neemt dan een paar slokjes en dan schud ie met z;n hoofdje 'nee' haha.. en weigert die hem gewoon. nou dan uit z'n flesje. Hij kan ook al zeker wel uit een beker drinken. Maar gaat ook nog niet van een leien dakje.. komt vanzelf wel, net wat ik hier heb gelezen , dan willen ze ineens de fles niet meer. komt best goed. en het cb moet niet zo zeiken, daar moeten ze onderhand met 8 /9 maanden al uit een beker drinken!... word ik soms ook wel moe van..pff. ieder kind doet het zelfde, en komt vanzelf dat ie uit de beker gaat drinken.