Hé dames, Misschien kunnen jullie mij van het schuldgevoel afhelpen. Ik ben nu bijna 28 weken zwanger en werk nu 50% vanwege bekkenpijn. Op mijn werk zijn ze druk op zoek gegaan naar een vervangster en ze staan op het punt om haar aan te nemen (althans, het lijkt er op). Nu ben ik afgelopen woensdag, donderdag én vrijdag geheel ziek thuis geweest. Ik merk dat ik niet meer goed kan. Vanwege mijn bekken kan ik niet lang meer zitten, lopen of liggen. Dat ging tot vorige week wel nog redelijk met de aangepaste uren. Dan werkte ik 4 uur en de overige 4 uur wisselde ik tot thuiskomst van man met liggen en wat lopen door huis of hier en daar een wasje draaien. Ondanks de genomen rust merk ik dat een uur zitten nu al teveel aan het worden is, ook mijn nachtrust is slecht aan het worden. Van de pijn draai ik veel en blijf ik wakker. Overdag is het maar een beetje aanpappen en veel rusten. Ik ben van plan morgen contact op te nemen met de arbo arts en haar advies te vragen. Eigenlijk zou ik de vervangster in moeten werken, maar ik ben bang dat het gewoonweg niet meer lukt. Daarover voel ik mij schuldig. Maar ik voel mij ook schuldig tegenover de baby en mijn man, omdat ik thuis ook niet meer kan meedraaien. Een was strijken zit er zelfs niet meer in zonder pijn te hebben! Dus ik dub behoorlijk tussen geheel ziek melden of doorgaan. Omdat ik met werk niet thuis toekom en met thuis niet aan werk toekom. Mijn voorkeur gaat nu uit naar thuis blijven, omdat ik daar de vrijheid heb om van houding te wisselen en (kleine) activiteiten af te wisselen met rust. Alleen: wil ik er met mijn hoofd nog niet bij. Wie helpt? Man zegt ook dat ik beter thuis af ben, maar ik ben toch opgevoed met een heel andere mentaliteit...
Ik zou zeker de arbo contacten en die gaat waarschijnlijk precies zeggen wat je zelf ook al aangeeft dat eigenlijk beter is! Punt is, als je nu alsnog te lang door gaat(werkt) met je bekkenklachten, je er straks misschien alleen maar langer last van hebt!
Dit gaat heel simpel voor je besloten worden hoor. Arbo zegt direct 100 % thuis en gelijk heeft hij/zij. En schuldig voelen over het huishouden waarom?? je bent een meisje aan het maken dat duurt max nog 14 weken en daarna herstellen. Dus je man zal ze 20 weken het huishouden voor een groot gedeelte moeten doen. Jij draagt je dochter 2 x die tijd he! je bent maar aan 1 iemand verantwoording schuldg, de kleine in je buik. Ook na de bevalling zal je huishouden niet gelijk op rolletjes lopen he. Denk goed om jezelf.
Kort gezegd: denk aan je eigen gezondheid en die van je kindje! Je kunt nog de rest van je leven werken Misschien dat je in overleg met je werkgever bijv iedere dag 2 uurtjes je nieuwe collega inwerken. Zijn er evt nog anderen die vergelijkbare werkzaamheden doen, die je vervangster ook kunnen helpen? Ik was in die tijd per mail bereikbaar voor mn vervangster, zodat ze me nog vragen kon mailen. Okay ik was dan niet ziek, maar had nog twee weken "vakantie" voorafgaand aan mn verlof.
Hier met 18 weken al 100% ziek gemeld. De arbo vond dit de enige oplossing. Wel kom ik, op mijn werkdagen, nog een aantal uur. Ik doe dan administratie ipv dat ik op de groep sta (kdv) en als ik wel op de groep ben dan is het alleen om mijn vervangster te helpen door haar dingen te vertellen en om bijv een boekje voor te lezen. Hier ook last van schuldgevoel, zou graag gewoon aan het werk zijn maar het gaat gewoon niet.
ik zit in precies dezelfde situatie, alleen bij mij is het ook nog het geval dat mijn vervangster er helemaal niets van snapt, toch heb ik dit weekend besloten om morgen naar mn leidinggevende te gaan en te zeggen dat ik deze week nog werk en daarna de ziektewet in ga. Mijn verloskundige heeft dit 3 weken geleden al aangegeven maar ben nu zelf ook zover dat ik in zie dat het gewoon niet meer gaat en dat de baby belangrijker is als mijn schuldgevoel. Voor jou kan ik alleen maar hetzelfde aanraden, ik ben mega zenuwachtig om het morgen tegen me leidinggevende te moeten zeggen maar heb nu al wel een gevoel van rust over me heen dat ik nog maar een week naar mn werk hoef.
Nou, dames, helemaal duidelijk. Zeker na de lange, pijnlijke nacht die ik achter de rug heb... Mimi: ik ben gezegend met een schat van een man die aangeeft dat het allemaal geen probleem voor hem is. Hij draait er zijn hand niet voor om gelukkig en hij begrijpt het ook wel. Hij wil ook dat onze dochter en ik gezond zijn. Siepie en Wendy: bedankt voor jullie verhalen, dat sterkt dat ik niet het gevoel heb mij aan te stellen. Hopmarjanneke: dat zal even in overleg moeten. Ik ben destijds maar in twee dagen in de vakantieperiode ingewerkt. Het is geen moeilijk werk (controleren, puur administratief werk en telefoon) maar het systeem is even wennen natuurlijk. Het is even afwachten of ze dat zelf gaan opnemen of dat ze mij toch een paar uurtjes per dag daar willen hebben. Ik sta er in ieder geval voor open. Ik ben sowieso benieuwd wat leidinggevende zegt, want het werk stapelt zich nu wel op natuurlijk en dat drukt ook op mijn schouders. Uiteindelijk is dat het probleem van mijn leidinggevende natuurlijk en ik dénk dat de vervangster snel aangenomen zal worden vanwege de gehele uitval... maar toch, ben nog niet helemaal van het schuldgevoel af.
Heb gelijk een update, een uurtje later. Ik heb contact opgenomen met leidinggevende, hij heeft mij nu 100% ziek gemeld en gevraagd of ik contact op wil nemen met de arbo. Dat was ik sowieso van plan, dus de vraag was ook terecht. Ik zou normaal over 2 weken weer een oproep krijgen, maar de arbo gaat deze dan al vandaag versturen. Betekende dat ik wel pas over twee weken op gesprek kan. In de tussentijd moet ik een regeling treffen met mijn leidinggevende. Dus bijvoorbeeld 2 uurtjes per dag werken, of een halve dag en dan een dag niet werken. Ook vroeg leidinggevende of ik met mijn huisarts wilde bellen, heb ik gedaan, maar hoor pas om half 12 of ze iets voor mij kunnen doen, aangezien ik al bij de fysio loop. Tja, weet niet zo goed wat ik daar van moet denken. Natuurlijk ben ik bereid nog te komen werken, zal straks ook wat afspreken met mijn leidinggevende. Ik had niet verwacht dat ze mij direct het advies zouden geven thuis te blijven en dat door te geven aan mijn leidinggevende, maar ik zie er nu wel een beetje tegenop. Heb een dominante leidinggevende en daarnaast zit ik mentaal ook niet geheel goed in mijn vel (moeder ernstig ziek). Hoop dat ik er straks goed aan uit kom. Wie tips heeft: ik hoor ze graag.
Jouw leidinggevende mag jou sowieso niet verplichten te komen werken.. De enige die dat evt kán, is een bedrijfsarts of de arbo.. Dus als het niet gaat gaat het niet en kan hij/zij je dus ook niet voor "maar" twee uur laten komen.. Als je die twee weken moet wachten op een oproep, is dat in feite "hun probleem". Ik weet niet hoe het bij jouw werk geregeld is, maar wij kunnen tussen bepaalde tijden zelf contact opnemen met de bedrijfsarts, die dan een nieuw advies geeft en er gelijk een mail uitgooit met wat dat nieuwe advies is.. Werk heeft zich daar maar in te schikken..
Hoi Dreamer, dank je voor je antwoord. Ben intussen druk in de weer geweest qua contact. De huisarts gaf aan (zoals verwacht) niets voor mij te kunnen betekenen, hij gaf als advies contact op te nemen met de verloskundige. Ze nam niet op dus heb ik een mail gestuurd. In de tussentijd heb ik je advies opgevolgd en contact gezocht met de arbo arts die mij op 50% heeft gezet. Helaas zit ze tot 13:00u consulten af te werken en is daarna vrij voor vandaag. Heb wel haar mailadres gekregen en heb haar direct gemaild, stiekem in de hoop dat ze haar mail nog checkt voordat ze naar huis gaat. Ze gaf tijdens het consult aan dat ik haar mocht contacteren op het moment dat het slechter ging, dus heb dat ook aangegeven. Dadelijk LG maar even bellen en kijken wat hij zegt. Ik heb alles gedaan wat ik kon.
ziek is ziek he. en dan ben je gewoon thuis tot de arbo afspraak en niet andersom . Dat is jouw keus, aan de hand van wat je aankan ! en een arbo gaat jouw thuis houden dat weet ik 300% zeker. Als je griep hebt kan je leidinggevende toch ook niet zeggen nou kom toch maar werken.
Daar heb je helemaal gelijk in Mimi... Intussen heeft LG gebeld, Arbo heeft mij 100% ziek gemeld op basis van het telefoontje van vanmorgen. Wel hebben ze aangegeven dat ik in ieder geval een uur tot twee uur moet proberen op dagen dat ik denk wel te kunnen, maar daar ben ik helemaal voor, aangezien ik graag werk. Mijn vervangster blijkt 7 april beschikbaar te zijn, maar dit gaan ze proberen naar voren te halen zodat ik haar kan inwerken. Ben er heel blij mee, moet sowieso dan over 2 weken weer terug naar de Arbo en kan ik dan altijd nog aangeven of die 2 uurtjes per keer nog gaat of niet.