Is voeding 24uur houdbaar?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Taby, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hoi,

Britt is bijna 4 maanden.
    En ik heb geleerd van de kraamverzorgster dat je de voeding voor 12 uur lang klaar kan maken, dus dat het 12 uur houdbaar is.
    Maar nu hoorde ik van iemand vandaag dat zij haar voeding voor 24 uur klaar maakt.
    Is het zolang houdbaar???

En nog een vraagje.
    Ik kook altijd water om daar de melkpoeder doorheen te doen.
    Maar sommige gebruiken gewoon kraanwater.
    Kan dat?
    En vanaf hoeveel maanden?

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Op je eerste vraag kan ik niet zo goed antwoorden. Ik maak altijd per voeding aan. Nooit vantevoren.

Ik gebruik vanaf dag 1 kraanwater. Ik heb het water nog nooit gekookt. Onze kraamverzorgster vertelde dat je gewoon kraamwater kan pakken, maar je moet er wel voor zorgen dat het goeed koud water is, je mag geen warm water pakken uit de kraan omdat hier bacterien in kunnen zitten.

3. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    als je voeding per flesje klaar maakt, kun je gewoon kraanwater gebruiken. voor langer moet je gekookt water gebruiken. ik weet niet wat nu de richtlijnen zijn met voeding, wij mochten het alleen per flesje doen en nu hoor ik weer dat het wel voor 24 uur mag, dus daar kan ik je niet mee helpen.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Om langer te bewaren hoeft je water niet gekookt te zijn. Maximaal 12 uur buiten de koelkast, maximaal 24 uur in de koelkast maar kijk maar eens op de verpakking. Daar staat het duidelijk op.

Water hoef je niet te koken als je gewone leidingen hebt. Woon je in een echt oud huis (1800 -1945) dan is het aan te raden het water wel te koken.

Wat betreft die bacteriën in warm water... Nee, dat klopt niet. We hebben het hier over legionella. En legionella komt voor in stilstaand, lauw water. De kans dat jouw kraan (of de toevoer hiervan) stilstaand water bevat is nihiel dus kan je gewoon handwarm water uit de kraan gebruiken voor het maken van flesjes. Dit is lekker makkelijk want zo hoef je dus nooit een flesje op te warmen of te laten afkoelen.

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    dit is wel zo met opvolgmelk, maar niet met de nr1 voeding. en op mijn verpakking van de opvolgmelk stond ook dat je water moest koken als je voeding voor 24 uur klaarmaakte.

6. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze kraamhulp heeft het zo aan ons uitgelegd;
    Je kunt voeding per flesje klaarmaken. In dat geval mag je warm water uit de kraan gebruiken, of koud water opwarmen in de magnetron of flessenwater.
    Je kunt ook voeding voor 24 uur klaarmaken. In dat geval moet je het water eerst koken, en moet je de melk afgesloten in de koelkast bewaren. Je mag het dan 1 keer opwarmen in de magnetron of flessenwarmer.
    Wij hebben de eerste weken steeds voeding voor 24 uur gemaakt. Maar ons meisje vindt 'versgemaakte' melk lekkerder dan melk die al een tijd in de koelkast heeft gestaan..:)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ook met de opvolgmelk hoeft het niet. Het staat op de verpakking zodat er geen risico wordt genomen (Nutrilon kan niet zien waar jij het water vandaan haalt, vandaar dat alle fabrikanten gekookt water aanraden)
    Het geval is namelijk dat je doodt bacteriën met koken en daarna laat je het afkoelen en dan springen alle bacteriën er gewoon weer in... hihi.. het heeft dus geen zin. (mag wel hoor, als je je daar beter bij voelt) Wij drinken toch ook gewoon water uit de kraan? Water in NL is zo schoon dat je het gewoon kan gebruiken voor flesvoeding vanaf dag 1 (oude en vervuilde leidingen daar gelaten)

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    (hand)warm water uit de kraan moet je niet pakken hoor, dat is gewoon niet goed, voor niemand. Via google kun je dat op diverse plaatsen lezen, ook gewoon bij water-bedrijven: "Zo kan warm water uit de waterleiding veel meer koper, ijzer, nikkel en zink bevatten dan koud water. "
    Maar kraanwater gebruiken wij vanaf dag 1 . En tja, ook wij maken het per voeding klaar...

Deel Deze Pagina