Zoon (ruim 2wkn) drinkt zijn flessen niet leeg (geen ritme)

Discussion in 'Flesvoeding' started by Linda1975, Feb 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda1975

Linda1975 Actief lid

Mar 1, 2008
    156
    0
    0
    Onze zoon die nu ruim 2wkn oud is, weegt nu richting de ruim 4,5kg (hij had een geboortegewicht van 4170 gram en na 4 dagen zat hij al boven z'n geboortegewicht).

Hij krijgt flesvoeding en gaat nu sinds een dag of 4 echt blokjes van 3,5 tot (meestal) 4 uur tussen z'n voedingen maken.
    Qua hoeveelheid zit hij nu op 130cc voeding (120cc water + 4 scheppen Friso). Hij komt 1 x 's nachts.

Toch drinkt hij z'n flessen vaak genoeg niet leeg, dan blijft er nog zeker 20cc in zitten. Als we 'm minder geven (dus een fles van 90cc + 3 scheppen klaarmaken) drinkt hij deze wel leeg (met gemak), maar heeft hij na 2,5 uur alweer honger, dus vandaar dat we gingen ophogen.
    's Middags gaan z'n 130cc flessen vaak wel leeg, maar 's ochtends en 's avonds en meestal ook de nachtvoeding gaat niet leeg op.
    Op zich geeft dat niks, maar hij blijft op die manier wel met z'n tijden stoeien en krijgt eerder honger (logisch).

Wat wij ook ervaren; dan drinkt hij meestal in 1 ruk zo'n 100cc leeg en valt dan in slaap. Dan pauzeren we even, gaan 'm ondertussen verschonen (dan wordt hij weer even goed wakker) en als we geluk hebben drinkt hij de rest wel leeg, maar vaak genoeg ook niet. Dan slaapt hij niet, maar dan gaat hij lekker rond zitten kijken ;).

's Avonds komt hij trouwens veel vaker, dan wil hij (als het ff kan) elke 2 uur wel wat eten.

Ik vind het best lastig (voor ons allemaal) om met flesvoeding in een goed ritme te komen. We doen het toch goed zo?

Edit moderator: verplaatst naar Voeding -> Flesvoeding

2. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Ja natuurlijk doen jullie het goed zo!
    Hij is pas (ruim) twee weken, dat ritme duurt nog wel eventjes hoor! Ons meisje drinkt trouwens nu nog niet altijd haar flesjes van 180 leeg, en wordt dan ook wel eens eerder wakker. Als ze dan wil spelen mag ze dat, maar als ze honger heeft (na minimaal 2 uur) krijgt ze ook de rest van het flesje dat ze eerder niet leeg had, en meestal nog iets extra's na.

Komt vanzelf wel, zo lang hij goed groeit is dat geen probleem hoor! ;)

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    ik ben altijd zo geweest met borstvoeding krijgt een kind ook op verzoek dus van mij een fles ook net dat ik na een uur al een fles geef maar alsde kleine na 3 uur alweer honger heeft dan ga ik echt geen uur wachten drink je je fles niet leeg oke dan hoor ik wel wanneer je komt. is hier altijd goed gegaan en ik voelde me er goed bij.
    ik zou gewoon ingeven wat je gevoel zegt en dan komt hethelemaal goed

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat veel voeden op de avond hadden wij ook. Het geeft soms onrust, maar het kindje gaat zich dan voltanken voor de nacht. En zoekt nog wat comfort bij mama (&papa) om de dag te verwerken (dat heet clusteren). Dat is vaker bij BV kindjes, maar ook bij FV kindjes kan dat gebeuren. Wij gaven dan zijn 2 avondflesjes (19-23) in 3 keer. Of gewoon een beetje van 60 cc extra tussendoor.

En voor de rest is het gewoon op gevoel. Ik ben zelf ook van het voeden op verzoek. Zo'n kleintje kan nog niet op de klok kijken om te zien of het etenstijd is. En ze hebben ook niet altijd evenveel honger (wij ook niet toch?).
    Dat voeden op verzoek is soms wat chaotisch, en een ritme dat komt echt pas later. Hier begin dat pas vanaf de 6 weken te ontwikkelen, en met 12 weken pas richting vaste tijden (op zijn verzoek)

Share This Page