Hallo Voedingsdeskundige, Onderstaande vraag heb ik ook op het forum bij 'Voeding' gesteld, maar deel hem ook graag even met een voedingsdeskundige van Nutricia Mijn dochter is nu 3,5 maand oud en krijgt volledig BV. Vanaf 12 weken is ze al over op 4 voedingen per dag (ja... een 5e krijg ik echt niet er in) en hier doet ze het prima op. Ze krijgt het soms per fles en drinkt dan zo'n 160 tot wel 200 ml in één keer. Maar nu heb ik de laatste dagen het idee dat ze wel wat 'meer' wil maar dan in de vorm van ander voedsel. Ze kijkt mij het eten bijna uit mijn mond, ze heeft haar handjes ontdekt en probeert haar hele vuist naar binnen te proppen... Tevens maakt ze 'hap' bewegingen met haar mondje, óók na de BV. Maar als ik haar dan nogmaals aanleg dan wil ze niet drinken. Kortom, ik denk dat ze misschien wel toe is aan een echt hapje voeding. Ik heb het nog niet voorgelegd aan het CB, want zij en ik zitten niet echt op 1 lijn De antwoorden op mijn vragen tot nu toe waren ook echt dat je denkt.... Op hun advies zit ik dus niet echt te wachten. Als ik op internet kijk dan wordt aangeraden om echt pas met 4 mnd te starten ivm gevoeligheid van de darmen. Dus met haar 3,5 maand is dat wat vroeg, maar als ik naar haar ontwikkeling kijk is ze met bijna alles vroeger dan 'de gangbare termijn'. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen? Toch gaan starten met bijvoeding? Ik heb een babystomer dus we gaan de voedingen zelf maken, geen potjes of zakjes. Alvast bedankt!
Hi Kikiboeh, Dank voor je vraag op het forum. We willen je adviseren om echt pas met 4 maanden te starten met de hapjes! De darmen zijn dan klaar voor de hapjes. Kindjes tussen 4 en 6 maanden krijgen meestal nog 4 a 5 keer per dag borstvoeding. Wanneer je start met de hapjes kun je daar tussendoor een fruithapje en een groentehapje geven. Het fruithapje geef je meestal tussen de eerste en tweede voeding in. Het groentehapje geef je tussen de derde en vierde voeding, tegen de avond. Let er op dat je de hapjes niet te dicht op je borstvoeding geeft, anders zal je kleine daar minder van kunnen drinken. De hapjes zijn op deze leeftijd puur bedoeld als oefenhapjes en vervangen geen borstvoeding. Overleg voor je start met vaste voeding altijd eerst even met je consultatiebureau. Groetjes, Samara - Nutricia voor jou