Wat is de max aan melkproducten vanaf 1 jaar?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by MamavanJordy, Oct 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi hoi,

Mijn dochtertje is gisteren 1 jaar geworden en krijgt al zo'n 3 weken halfvolle melk. Dit gaat prima.

Nu hoor ik verschillende verhalen over de totale hoeveelheid die ze mogen hebben aan melkproducten vanaf 1 jaar. Meer zou slecht zijn voor de niertjes?

Nu krijgt mijn dochtertje dit over de gehele dag:

S'morgens 180 cc halfvolle melk met 3,5 schep pyjamapapje erin

11.15 uur: idem

Bij de warme hap krijgt ze daarna nog een half schaaltje yoghurt (is een redelijk ruime tupperware schaaltje)

En dan voor het slapen gaan nog een fles borstvoeding van 200 cc

Dit gaat meestal allemaal prima op.

De borstvoeding ben ik aan het afbouwen (kolf nog 1x per dag) en als ik helemaal gestopt ben dan krijgt ze rond die tijd s'avonds voor het slapen gaan ook 180 cc halfvolle melk met 3,5 schep pyjamapapje erin.

Ze eet op dit moment geen boterhammen omdat ze een oorontsteking heeft en ik het idee had dat ze pijn had met kauwen. Ze speelde of gooide er alleen maar mee.

Dus mijn vraag is: krijgt ze teveel aan melkproducten?
    En zo ja, hoe kan ik het verminderen dan? Want ik heb echt het idee dat ze het nodig heeft.

Ze weegt nu 7,5 kilo ongeveer en zit in maat 74 wat redelijk past (hoe lang ze is weet ik nu niet precies).
    Ze zit altijd behoorlijk laag in de curve.

Alvast bedankt.

2. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Oeps, ik zie nu net dat dit iemand is van Friso. Dus ik weet niet of hij hier goed staat. Anders moeten jullie hem maar even op de goede plek neerzetten a.u.b.

Bedankt.

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Je kunt bij ons terecht voor al je voedingsvragen hoor. Als ik het goed bereken, komt je kindje op dit moment uit op 600-700 ml aan melkproducten per dag. Wanneer dat een keertje zo is omdat je kindje slecht eet vanwege de oren, is dat geen probleem. Op andere dagen is dat wel vrij veel. Het advies per dag is maximaal 400 ml melkproducten per dag, ook omdat de bijvoeding een steeds grotere rol gaat spelen en kindjes minder honger krijgen door de melk. Het is ook belangrijk om 10 microgram vitamine D bij te geven.

Groeten eveline

4. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Dank je wel.

Maar ze eet op dit moment geen boterhammen dus. Ze speelt er alleen maar mee. Heb al vanalles geprobeerd. Met brood beleg, zonder, in stukjes, of juist heel, ander brood. Maar ze gooit het alleen maar weg.

Ze zal idd aan de 600 cc per dag zitten denk ik. Misschien iets minder.

Ze eet over het algemeen wel goed. Alleen het brood dus niet. Ook het warme eten gaat er goed in. Maak ik vers en de hoeveelheid zal tussen de 250 en de 300 gram per dag liggen ongeveer.

De flessen gaan er ook goed in en ze valt er echt op aan. Ze heeft hem gemiddeld tussen de 5 a 10 minuten leeg.

Ben nog niet echt begonnen met een bekertje om te drinken of tuit (zonder de antilek want die vind ik verschrikkelijk) maar dat is meer omdat ik vrij weinig tijd ervoor heb. Moet s'morgens 3 kinderen eten geven, aankleden (hoewel de oudste zichzelf al redelijk doet) en zelf ook nog kolven en eten, aankleden enz. Ik sta al ruim 2 uur eerder op haha.

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Graag gedaan.

Het is goed om te kijken om minder melk en wat meer brood in de voeding te geven. Dit zal niet gelijk gaan, maar misschien stapsgewijs.
    Meer dan 400 ml aan melk- en melkproducten is niet nodig. En ook brood bevat belangrijk voedingsstoffen die je kindje nodig heeft.
    Misschien door andere beleg (ei met tomaat, pindakaas met komkommer, kwark met jam), broodje dopen in soep, maaltijdcracker, geroosterd broodje.
    In ieder geval blijven proberen, zonder dat het een strijd wordt.
    Succes, groetjes Angelique

Share This Page