Hoi Teddy, Ik hoop dat je me kunt helpen. Onze dochter krijgt vanaf de geboorte volledig borstvoeding, vanwege wat problemen in het begin kolf ik fulltime en krijgt ze alles per fles. De laatste tijd ben ik erg moe, misselijk, veel afgevallen (zit onder het gewicht van vóór de zwangerschap),etc. etc. Ben bij de huisarts geweest en er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan (schildklier, hb, suiker, etc.) maar daar is niets geks uitgekomen. De huisarts denkt dat het door de bv komt, dat dit mij 'opvreet'. Ik wil heel graag door blijven gaan met de borstvoeding, maar dan moet er wel iets veranderen. Ik ben echt op... Vroeg me af of je wellicht tips hebt, of een idee waar het dan aan zou kunnen liggen vooral wat ik daar dan aan kan doen.
Lieve Ago, Jammer dat de huisarts denkt dat het door de BV komt. Borstvoeding geven is een natuurlijk fysiologisch proces en daar wordt een mens niet moe van. Het is natuurlijk wel zo dat het moederschap het 1e jaar extreem vermoeiend is. Je baby vraagt enorm veel zorg en aandacht en dat vraagt een enorme omslag. Het is dan ook heel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Eet gezond en gevarieerd, meerdere maaltijden per dag. Probeer zoveel mogelijk te rusten/slapen als de baby slaapt. Dan hou je het het beste vol. Je zegt dat er iets moet veranderen. De baby kun je helaas niet veranderen en eten moet je kindje ook. Het enige wat je zelf kunt veranderen is wat ik hierboven heb geschreven. Goed voor jezelf zorgen door goed te eten/drinken en te zorgen voor voldoende rust/slaap. Het huishouden heeft voorlopig geen prioriteit. Dit is mijn advies, maar jij moet de keuzes maken die bij jou passen. Kijk maar of mijn advies aansluit bij jouw wensen.
Hoi Teddy, Bedankt voor je snelle reactie. Wat je adviseert doe ik eigenlijk al... Zorg dat ik veel en goed/gezond eet. Drie maaltijden, veel fruit en verder eet ik veel mueslirepen, etc. Daarnaast drink ik minimaal 2 liter per dag. Het rusten probeer ik zoveel mogelijk/waar het kan. Maar het is blijkbaar nog niet genoeg. We hebben daarbij een heel tevreden kindje, dus daar ligt het zeker niet aan. Mocht je nog andere ideeen hebben, hoor ik die graag.
Wanneer ben je misselijk? Sommige vrouwen reageren heel sterk op de oxytocine tijdens de tsr en worden daar misselijk en soms zelfs depressief van. Het zou jammer zijn als je stopt met kolven en het blijkt niet de oorzaak van je probleem te zijn (wat ik zelf denk). Zou je zwanger kunnen zijn?
Hoi Teddy, Nee, zwanger ben ik niet. Heb voor alle zekerheid laatst al een test gedaan omdat ik dezelfde misselijkheid ook had in het begin van de zwangerschap, enige verschil is dat het toen gepaard ging met braken. Misselijkheid is heel wisselend. Het komt met vlagen de hele dag door eigenlijk. Laatste paar dagen lijkt de misselijkheid wel minder. Heb zelf niet de indruk dat het samenhangt met kolven/tsr. Huisarts dacht dat de misselijkheid evt ook kon komen door de vermoeidheid. Misschien dat het een combinatie is van alles, we hebben in het begin heel veel zorgen om ons kindje gehad (ziekenhuisopname, etc.) wat de start wel moeilijk heeft gemaakt, misschien dat nu het beter met haar gaat de zorgen van toen er bij mij nu allemaal uitkomen of zo. Daarbij nog een portie onzekerheid, etc. Misschien dat dat het gewoon is... Ik hoop ook echt nog wel even door te kunnen gaan met kolven. Hoop alleen dat m'n productie niet achteruit gaat lopen door de moeheid etc. Groetjes Ago