Onze kleine man van 2 jaar en 5 mnd kan erg goed praten. Maar sinds deze week blijft hij vaak "hangen"als hij iets wil zeggen. Hij wil dan ook wel heel graag iets vertellen. Nu vraag ik mn eigen dus af of dit stotteren is of dat het komt omdat hij snel iets wil vertellen? Hij heeft het hiervoor eigenlijk nooit gedaan en doet het nu ook niet iedere keer. Alleen vaak aan het begin van de zin dus " Mag, mag, mag, mag ik dit of dat" Wat moet ik hiermee? Hebben meer kindjes hier last van rond deze leeftijd of moet ik het CB oid inschakelen?
Hai, ons zoontje heeft dit ook elke paar maanden. Ik heb het aan de logopedist gevraagd omdat hij sowieso iets achter loopt met spraak en het hier opeens begon met 3 jaar en 3/4 maanden. Het komt door een sprong in de spraakontwikkeling. Waarschijnlijk heeft je zoontje het een en ander aan woorden opgeslagen de laatste tijd en moet het nu grammatisch geformuleerd gaan worden om goede zinnen te maken en daar is hij nu dan mee bezig. Zijn mond gaat dus sneller dan zijn hoofd. Vaak duurt het een paar weken en dan opeens merk je dat het over is en dat de zinnen weer langer zijn en hij nog beter praat. Hier stottert hij momenteel ook weer iets maar als het voornamelijk alleen aan het begin van de zin is is het dus niet iets om over in te zitten.
Mijn dochter heeft ook een paar maanden wat minder vloeiend gesproken. Ze wilde te snel praten en had veel in haar hoofd om te vertellen. Dit is vanzelf weer over gegaan. Blijft het dan kun je contact opnemen met een logopedist.
Een logopedist zou je dit zo kunnen vertellen. In beiden gevallen kan die er dan ook gelijk mee aan de slag/tips geven. Dat snel praten herken ik van mijzelf (als kind), bij mij heeft logopedie toen iig goed geholpen. Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller hij er vanaf is.
Zoontje praatte eerder dan dat hij liep maar heeft ook stotterfases, ik zeg soms 'rustig maar' en verder niks...
Ik merk het bij onze zoon ook, maar aan stotteren nog nooit gedacht. Hij wil dan te snel iets vertellen en denkt ondertussen nog na over HOE hij het moet zeggen met welke woorden en zinsopbouw waardoor hij 3x zegt: ik heb.... ik heb.... ik heb...(en dan komt het verhaal)
Volgens mij heeft elk kind zo'n fase. Dan willen ze iets sneller vertellen dan ze het kunnen verwoorden. Gaat vanzelf weer over!
Heel normaal hoor! Z'n hersenenen gaan dan sneller dan dat hij z'n spieren kan aansturen. Nog even en het gaat weer vloeiender!
Dank jullie wel voor de snelle en duidelijke antwoorden!! Het klinkt idd logisch dat zijn hersens sneller zijn dan zijn spraak. Ik hoop dat het met een paar weken weer minder/over is zo niet kan ik altijd even contact opnemen met een logopedist
Home Misschien interessant om te lezen... Bijna alle jonge kinderen maken een fase waarin ze stotteren. Dat is ontwikkelingsstotteren. Dat gaat bijna altijd vanzelf over. Dit kan trouwens wel iets langer duren dan een paar weken.
Niks aan de hand, dat is heel normaal. Niet te veel aandacht aan besteden en rustig uitluisteren. Het gaat weer over, maar kan soms weer terugkomen.