Hai meiden, Net de 20-wekenecho gehad en bij ons meisje waren geen complicaties zichtbaar dus helemaal blij!! Alleen kreeg ik wel te horen dat mijn placenta laag anterior ligt. Ze zei dat hij wel mee kan groeien met de baarmoeder zodat hij bi de bevalling niet meer voor de uitgang ligt. Wie had dit ook bi de 20-wekenecho en is daarna mee omhoog gegroeid? Ik hoop bij een hoop mensen aangezien ik waarschijnlijk geen ruggeprik mag door mijn ziekte....dus dan wordt het algehele narcose... Groetjes Guusje
Hai Guusje, Hier zijn als het goed is al wat topics over trouwens. Bij mij lag de placenta bij de 20 wk echo 1,5 cm voor de uitgang (laag anterior). Vandaag herhaal echo gehad, hij ligt nog steeds tegen de uitgang aan, en ik moet het over 4 weken weer laten controleren. (Leuk, het ene ziekenhuis wilde opnieuw controleren met 28 wk, het andere sowieso pas met 32. Straks heb ik allebei gehad dus) De verwachting is en was wel dat het helemaal goed zou komen trouwens, ook obv de verhalen hier, maar zekerheid heb je niet!
maar hij ligt tegen de uitgang aan? dus niet ervoor? dan kan je toch wel een natuurlijke bevalling krijgen?
Nou het "hangt erom" zeg maar. Hij ligt nog net voor de uitgang, maar niet meer zo meetbaar 1,5 cm zoals eerst. Ik vond de rand van de placenta nu op de echo ook wat "waziger" zeg maar, dat maakt het ook lastiger om nou te zeggen of hij er nog voor ligt of niet. Afijn, ik vind het niet erg om nog een keer terug te gaan, liever dat dan er nu maar vanuit te gaan "dat het wel goed zit". Hoewel er vandaag geen tijd was om nog eens "leuk te kijken" trouwens .
Bij mij is op de 20 weken echo geconstateerd dat de placenta tegen de uitgang aan ligt, dus er net niet voor. Ik krijg in week 31/32 een localisatie-echo. Verloskundige vertelde mij dat in 90% van de gevallen de placenta mee omhoog groeit. Als dat niet is gebeurd moet ik ook een keizersnee. Dus ook als hij er niet voor ligt maar er tegenaan. Voor een natuurlijke bevalling moet de placenta enkele centimers er vandaan liggen. Risico is nl dat de placenta tijdens de geboorte er alsnog voor schuift als hij er tegen aan ligt.
Bij mij ligt de placente ook erg laag. Ik krijg rond de 34 weken een controle echo. Ik maak me eigenlijk niet zo druk. In de meeste gevallen groeit ie wel mee met de baarmoeder. in 0,6% (als ik het goed heb), ligt ie uiteindelijk voor de uitgang en is een keizersnee noodzakelijk, omdat het kindje er anders niet door kan. De kans is dus heel klein. Mocht ie dicht bij de uitgang liggen, dan kun je alsnog op de natuurlijke manier bevallen in de meeste gevallen, maar dan wel in het ziekenhuis, vanwege een kas op veel bloedverlies.
Maak je niet druk, het komt echt Ik voelde het ook rond de 20 wk pas echt. Weet het nog goed, omdat mijn moeder had gezegd dat mijn tante had gezegd (en toen was ik al afgehaakt ) dat het pas met 4,5 mdn kon, terwijl ik rond wk 17/18 al zo "zat te wachten" en hier steeds las dat het eerder kon. Placenta aan de voorkant helpt echt niet mee voor het voelen. Maar het komt wel hoor! Je merkt dan ook dat je het aan de zijkant - en later bovenkant - dan ook veel duidelijker voelt dan aan de voorkant/onderkant.