Daar ben ik weer, opzoek naar jullie ervaring, advies/mening. Zal al mijn hersenspinsels proberen overzichtelijk te formuleren. Eerst wat achtergrond informatie hihi. Mijn allerliefste dochter wordt morgen 8 maanden, krijgt FV (3 flessen, 7,12,19) brood, tussendoortje, fruit en groente met een aardappel of rijst. Ze heeft tot aan eind juli nog een fles tussen 22:00-23:00 gekregen waar we haar altijd voor hebben wakker moeten maken. Geprobeerd deze weg te laten en dat ging goed dus besloten haar geen fles om 22:00-23:00 te geven. Sinds 8 weken wordt ze in de nacht wakker, soms ligt ze in een ongemakkelijke houding of wilt een speen en na weer recht leggen en een speen geven dan slaapt ze weer verder (geen licht aan, niks tegen haar zeggen en ook het muziekbeertje blijft uit ) De ene nacht is het 1 of twee keer dat we eruit mogen maar vannacht was het om het uur. Om me heen hoor ik mensen zeggen: laat haar maar lekker huilen. Ik vind dit zeer lastig omdat ik niet goed kan bepalen waarom ze wakker wordt. Maar krijg soms ook het gevoel dat de manier waarop ik haar dan weer wil laten slapen veroorzaakt dat ze al lange tijd wakker wordt. Of moet ik haar dan toch weer een fles rond 22:00-23:00 gaan geven? Hoe kan je het beste herleiden of het honger is? Een tuitbeker met water in haar bedje zetten zal geen optie zijn, daar drinkt ze nog niet goed uit. Kan het zijn dat ze qua eten ergens op reageert, hoe kan je herkennen of je kleintje ergens allergisch voor is of er erg aan moet wennen? Mijn meisje is al vanaf geboorte snel jengelig/huilen maar ik heb het gevoel dat dit sinds een paar dagen sneller en feller is dan normaal. Kan dit een 8 maanden sprong zijn?
Kan inderdaad een sprong zijn. Wat je doet, werkt (kindje gaat weer slapen), dus ik zou het niet direct veranderen. Dat je er momenteel vaak uit moet, is vervelend, maar tijdelijk. Ik ben tegen laten huilen, dus misschien is mijn advies wat eenzijdig. Maar ik denk dat, zelfs als je laten huilen een goede methode vindt, het niet heel zinvol is om te laten huilen als je het zo makkelijk dramavrij kunt oplossen! Of je een fles moet geven, durf ik niet te zeggen. Ik geef bv op verzoek en geef dus als ze er behoefte aan lijkt te hebben. Maar dat is dus een iets andere situatie
Dit kan zeker de 8 maanden sprong zijn. Of ze is aan het dromen. Ik zou niet weer een fles om 23.00 aanbieden. Je zou een water aan te bieden gewoon uit een flesje en kijken wat ze dan doet. Om honger uit te sluiten kun je eventueel een klein flesje aanbieden. Als dat haar niet helpt om verder te slapen dan weet je dat het geen honger is. Maar je zegt toch dat ze weer verder slaapt als je haar recht legt en/of speentje geeft? Of blijft ze wakker?
Ze gaat idd zonder problemen weer slapen, vaak binnen een aantal seconden al. Gisternacht was een uitzondering dat het 5 min duurde voordat ze weer in slaap viel en dat ze zo vaak wakker werd. Mijn schoonmoeder roept nu dat ik haar toch weer een fles om 22:00 moet geven en haar moet laten huilen. Dat ze wakker wordt omdat ik reageer zodra ze huilt. Kletsen, bewegen dat laat ik gaan maar als ze gaat huilen dan reageer ik. Zeg niks tegen haar, haal haar ook niet uit bed om bij ons in bed te nemen maar toch ging twijfelen.
Blijven doen wat je nu doet, dat werkt. Je zult zien dat het over korte tijd weer over is en ze gewoon lekker slaapt. Het feit dat ze snel inslaapt, zonder gedoe en fles, geeft wel aan dat het geen honger is. Het geven van een speen en even jouw zien geeft haar vertrouwen waardoor ze weer lekker verder slaapt. Hoe meer je dat vertrouwen geeft, hoe sneller kan ze zelf weer inslapen zonder jouw hulp.
Ik ben er rond de 7/8 maanden ook regelmatig uit geweest voor onze zoon. Ik had niet eens het idee dat hij echt wakker was 's nachts, maar hij huilde wel. Als ik hem dan zijn speentje gaf was het oké en ging hij weer slapen. Ook hij kreeg toen geen fles meer rond 22.00 uur. Een hele enkele keer bleef hij maar huilen of kon ik er echt ieder kwartier uit, dan gaf ik 's nachts nog een flesje. Ik had het idee dat D.ani huilde omdat hij z'n speen kwijt was. Uiteindelijk heeft ons ventje nu 5 spenen in z'n bedje liggen Zo vind hij er altijd wel één. Het is nu héél af en toe dat hij nog wakker wordt 's nachts. Succes, het wordt vanzelf weer beter - echt. Ik zou iig niet de fles om 22.00 weer gaan geven.
Dank je wel!! Ik heb gisteren twee speentjes extra in haar bed gelegd maar dat werd een speelfestijn. Speentjes tegen elkaar tikken Maar ik zal ze gewoon laten liggen. En idd hopen dat ze ook gauw doorheeft dat ze haar speen zelf in kan doen. Fijn te lezen dat het bij jullie alweer rustiger is.
D.ani speelt vaak ook nog wel eventjes met z'n speentjes.. Hij heeft ze allemaal wel een keer in zijn mond gehad voordat hij gaat slapen, of hij gooit ze allemaal eerst een keer op de grond en begint dan te huilen. Maar goed, ik ga altijd voordat ik naar bed ga eventjes bij hem kijken en dan leg ik alles wat op de grond ligt weer in z'n bed. (ja het is al een heel ritueel geworden ) en slaapt sindsdien echt goed door. Soms speelt ie er 's ochtend ook nog een hele tijd mee voordat ie zich echt laat horen (best makkelijk ).