Van angst afkomen zonder ze op te zoeken

Discussie in 'De lounge' gestart door MissBianca, 30 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik ben heel erg bang voor spinnen. Graag zou ik van die angst af willen, maar vaak zie je dan dat je je angst op moet zoeken. Heb er weinig zin in om een vogelspin over mijn hoofd te laten lopen of iets.
    Weet iemand een manier om van een angst af te komen, zonder ze op te zoeken? Of heeft iemand daar ervaring mee?
    Alvast bedankt!

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik ben nu een beetje over mijn angst heen, ik had het heel extreem. ik ben alleenstaande moeder nu en als er een spin in huis zit dan ben ik degene nu die ze pakken moet ;) Dus beetje bij beetje heb ik mij over mijn angst heen getild en pak ze nu op dus... alleen de hele dikke spinnen niet! die pakt mijn oudere buurvrouw voor mij haha. dus mijn tip: stap over je angst heen, de eerste paar keer is moeilijk maar daarna gaat het steeds beter. Als er 1 buiten zit in een web ga er eens naar toe en ga ze eens bekijken, klinkt heel gek maar dat doe ik ook... mijn zoon vind insecten nl fantastisch dus een spin vind hij ook heel intresant om naar te kijken en dan moet mama ook even meekijken en de pootjes tellen ;) en dit werkt wel bij mij haha.

3. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Nou, ik denk dat ik dan maar eens moet beginnen om naar een plaatje of op tv er naar te kijken. Zelfs dat durf ik niet eens:).
    Maar ook daar kan ik me bijna niet overheen zetten... Echt een mietje ben ik:)

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier hetzelfde.. Ik ben onwijs bang voor spinnen, maar doordeweeks ben ik alleen thuis.. Dus als er een keer een spin in huis zal ik die toch echt zelf dood moeten maken.. Ik pak ze absoluut niet op, er gaat linea recta een schoen van maat 43 (man zijn schoenen;)) op.. Die grote huisspinnen ben ik alleen in de weekenden nog maar tegen gekomen en dan is man gewoon thuis..

Gewoon doen, dat werkt het beste..

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als het echt zo erg is, zou je kunnen kijken of EMDR iets voor je kan doen. De meeste GGZ-instellingen bieden tegenwoordig die vorm van behandeling.

6. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    @Rozemarijke. Heb het even opgezocht, maar als ik het goed begrijp, kun je alleen een behandeling krijgen als het een traumatische ervaring betreft. Dit is alleen geen traumatische ervaring, gewoon iets wat erin geslopen is. Of kan dat dan nog?

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Je had gisteren bij ons in bed moeten liggen!:D Die was echt huge, maar daar ben je niet meer geholpen.

Heb je ook angst voor kleine spinnen? Of echt alleen de grote?

8. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Haha nee, dan was ik gek geworden denk ik:)
    Maar die spinnen met die kleine lijfjes en lange poten gaan nog wel. Die durf ik wel met een schoen dood te maken. Aanraken durf ik niet. Ernaar kijken lukt nog wel redelijk.
    Alles groter dan dat (of met dikke lijfjes) poep ik van in mijn broek.

9. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Misschien een geruststelling:

Een vogelspin werkt ook niet!
    Ik laat heel rustig een vogelspin over mijn arm lopen, maar ben als de dood voor spinnetjes..

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

missbianca: ik heb ergens echt extreme angst voor . zo erg zelfs dat ik zonder me man het huis niet uitdurf:) ik ben sinds kort bij een psycholoog en heb nu ook medicatie. ( maar nogmaal ik heb heel erg extreme angst) maar TOCH werkt de confrontatie aangaan;) het gaat bij mij met hele kleine stapjes . 1 vooruit en twee terug zeg maar maar het werkt wel. dus zou zeggen ga toch es hulp zoeken. je komt er zeker vanaf!;)

11. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Volgens mij werkt het het beste als je stapje voor stapje je angst tegemoet treedt. Je begint dan met het maken van een "thermometer" waarbij 0 is: dit kan of durf ik al en 100: dit durf ik ammenooitniet. Je begint het dan langzaam op te bouwen. Pas als de ene stap niet meer angst oproept dan ga je naar de volgende stap. Stap 1 kan ook zijn dat je alleen over spinnen praat bijvoorbeeld of een plaatje van een spin aan de andere kant van de kamer hebt liggen. Ik ben er wel eens bij geweest dat mensen zo hun angst tegemoet traden en er treedt echt heel snel verbetering op!

Maar ik ben het met je eens het is een lullig gegeven dat je je angst tegemoet moet om er vanaf te komen...:cool:

12. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    De enige tip die ik je kan geven is ook je angsten opzoeken, als je ervoor weg blijft lopen kom je er niet overheen.

13. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Misschien dat je eens hypnose kan proberen?

14. ezel

ezel Lid

9 mei 2011
    16
    0
    0
    EMDR therapie wordt naar mijn weten alleen gegeven bij mensen met PTSS, en niet bij een fobie. De therapie die gegeven wordt aan mensen met een fobie is inderdaad altijd confronterend. Het is echter niet zo dat je meteen een vogelspin over je heen moet laten lopen hoor. Het begint waarschijnlijk met naar plaatjes kijken en dergelijke. Wanneer jij er aan toe bent zul je steeds een stapje verder gaan om zo (grotendeels) over je angst heen te komen. Tja, een leuke manier is het niet... maar wel de enige waarvan bewezen is dat ie werkt.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

#15 Marieke1983, 30 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2011
    Heb ik ook, ik ben als de dood voor de snelle bewegingen van spinnen. Vogelspinnen bewegen langzaam en kunnen niet springen. Die kan ik dus wel vasthouden en huisspinnen niet.

Maar een angst overwinnen zonder op te zoeken kan volgens mij niet. En Emdr is voor andere dingen ;)

16. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Hmm klinkt toch niet echt hoopvol.. Dan blijft alleen hypnose nog over, maar is dat niet erg zweverig? Iemand daar ervaringen mee? Misschien heb ik daar een beetje een verkeerd beeld bij:)

17. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Je moet je er geen Rasti Rostelli bij voorstellen hoor :D Een hele goede vriendin van mij heeft een hypnotherapeut bezocht omdat zij echt een chronisch nagelbijtster was en al het andere al zo'n beetje geprobeerd had om er vanaf te komen. Als er iemand nuchter en sceptisch is dan is zij het wel maar ze loopt nu wel rond met mooie nageltjes. Hypnotherapie kan ook worden ingezet bij angsten of stoppen met roken. Je kan altijd een keer vrijblijvend informatie inwinnen, dat doet geen pijn denk ik;)

18. Bri

Bri Niet meer actief

Zolang je de confrontatie niet aan durft te gaan, ben je er niet van af ;). Dus ik denk dat je er aan moet geloven, wil je er ooit vanaf komen.
    Hoef je niet alleen te doen, kunt beter onder begeleiding, stap voor stap, je angst onder ogen zien. Geen idee wie daar hulp bij biedt. Als het héél erg is, kun je toch aan je huisarts vragen of hij een goede angsttherapeut voor je weet?
    Ken wel hele programma's voor mensen met vliegangst, dat wordt echt heel serieus aangepakt.

19. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe

Deel Deze Pagina