Van baan veranderen ja of nee?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door dushi1980, 31 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dushi1980

dushi1980 Actief lid

11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hallo allemaal,

Zit een beetje met een dilemma, eind februari gaan we stoppen met de pil en proberen om een klein wondertje te creeren. Nu ben ik alleen ook bezig met solliciteren. Heb momenteel een onbepaalde tijds contract, 36 uur. Alleen werk niet echt heel erg in de buurt van huis, uurtje reistijd! Wil iever wat dichter bij huis gaan werken en huidige werkgever betaald niet mega goed maar ook weer niet slecht, maar binnen een zelfde functie bij een ander bedrijf kan ik makkelijk € 300 bruto per maand meer verdienen. Heb nu binnenkort een 2e gesprek bij het bedrijf waar ik gesolliciteerd heb, maar twijfel slaat toe en weet niet of ik dit wel door moet zetten ja of te nee. Het is een functie voor 40 uur, nu vind ik dat momenteel niet zo erg, maar als er straks een kleintje is wil ik wel graag parttime gaan werken. In het 1e gesprek kwam ter sprake dat ik nu 36 uur werk, en dat was voor hun betreft niet bespreekbaar, willen me echt voor 40 uur en minder dus niet mogelijk. Nu had ik dus niet de ballen om erover door te vragen hoe dat dan eventueel in de toekomst geregeld zou kunnen worden, bang om m'n eigen glazen in te gooien! :cry: Vind het gewoon allemaal zo moeilijk, wat zouden jullie doen in mijn situatie, nog even lekker blijven zitten waar ik zit (heb het opzich wel naar m'n zin, er is overal wel wat tenslotte), en het allmaal even afwachten hoe het gaat verlopen met zwanger proberen te worden etc. of toch de sprong wagen en van baan wisselen? Zit ook heel de tijd al te dubben om bedrijf al te bellen voordat het 2e gesprek gaat plaatsvinden om dit toch alvast even te bespreken met evt in de toekomst parttime werken, anders heeft 2e gesprek uberhaupt ook geen zin wellicht!?

Help me dames!

Liefs

2. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Het tweede gesprek is er toch juist voor om de arbeidsvoorwaarden te bespreken? Dat zou ik dan ook doen. Je kunt best worden aangenomen voor 40 uur. Je weet nooit of je meteen zwanger raakt of dat het even duurt.
    Je hoeft zeker niet te vertellen dat je van plan bent zwanger te worden (zou ik ook zeker niet doen), sterker nog, ze mogen er niet eens naar vragen. Als ze je hebben aangenomen en er zijn omstandigheden in de toekomst waardoor je parttime wilt werken (dat kan zijn kinderen maar ook iets totaal anders, bv. ziekte van familielid ofzo) dan moet dat op dat moment bespreekbaar gemaakt worden. Volgens mij kunnen ze je niet ontslaan op dat moment omdat je parttime wilt werken.

Dus:
    - ik zou niks zeggen over zwangerschap
    - wel informeren hoe ze in de toekomst omgaan met verzoeken tot parttime werken (is geen rare vraag voor een vrouw lijkt me), jij wilt immers ook van hun weten of je het een bedrijf is waar jij graag wilt werken!
    - als ze voet bij stuk houden kun je het er op aan laten komen op het moment dat je zwanger bent en parttime wilt gaan werken

Succes!
    Yule (die begrijpt hoe ingewikkeld dit soort beslissingen zijn omdat je graag vooraf zekerheid wilt...)

3. dushi1980

dushi1980 Actief lid

11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi Yule,

Bedankt voor je snelle reactie! Je hebt inderdaad gelijk, 2e gesprek is inderdaad voor het bespreken van arbeidsvoorwaarden, ik had alleen zoiets van als ze nu al zeggen dat in de toekomst parttime ook niet bespreekbaar is, dan een 2e gesprek voor mij eigenlijk weinig zin zal hebben. Maar ga gewoon naar dat 2e gesprek en informeren hoe ze omgaan in de toekomst met verzoeken om eventueel parttime te gaan werken. Lijkt me voor een vrouw toch ook geen rare vraag, maar weer niet wat het is hoor, je wordt vaak bij een hoop bedrijven afgerekend op het feit dat je een keer kindje(s) wil en daar ook voor wil gaan zorgen, maar toch ook wil blijven werken, lijkt haast onmogelijk. Al zou m'n huidige werkgever denk ik wel akkoord gaan met een parttime dienstverband, en ik t.z.t. met een collega een duobaan zou kunnen vormen. Maar ja weet helemaal niet hoe lang het allemaal gaat duren, voor het zelfde geld lukt het helemaal niet en zijn we nog jaren bezig, maar binnen 3 maanden raak zou ook kunnen.......

Ontslaan kunnen ze je volgens mij ook niet, maar kunnen je wel verplichten om fulltime te blijven werken en dan moet je dus zelf wel de keuze maken om wat anders te gaan zoeken omdat ik dus met een kindje erbij niet fulltime wil werken!

Jeetje het is allemaal niet makkelijk, misschien wil ik vooraf wel gewoon teveel zekerheid, maar ja is danook best een grote stap die je gaat maken, en wil gewoon dat een kindje straks gewoon niks tekort komt!

Liefs dushi

4. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik zou gewoon gaan solliciteren meid. Je bent nog niet eens zwanger..

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Succes met je 2e gesprek, ik zou zeggen waag de gok. Mocht het in de toekomst echt een probleem zijn als jij je gezin met een parttime baan wilt combineren, dan komt er dan wel een oplossing.

Nogmaals succes,
    Groet van Kiki

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Stel je voor dat je aangenomen wordt en dat je binnenkort zwanger raakt?
    Als ze zeggen dat 36 uur al niet bespreekbaar is, dan denk ik dat een parttime functie ook niet te bepraten is?
    En je zal waarschijnlijk eerst 2 keer een contract voor bepaalde tijd krijgen, gaan ze die wel verlengen als je zwanger bent?

Is het financieel een probleem als je straks een half jaar of langer zonder inkomsten zit?
    Nee, dan zou ik de gok wagen, met het risico dat je contract niet verlengd gaat worden en/of geen parttime functie kan krijgen.
    Ja, dan zou ik bij je huidige baan blijven en voor een parttime baan gaan zoeken tijdens je zwanger bent voor na je verlofperiode.

Het is voor ons wel belangrijk dat ik een deel van de inkomsten binnenhaal. Ik werk op 65 km van mijn woonplaats. Ik had een fulltime contract en wilde na de bevalling parttime gaan werken. Nu werk ik 2 dagen per week. Het is dan wel een uur rijden, maar ik heb in ieder geval een contract voor onbepaalde tijd. In de tussentijd kijk ik gewoon verder voor een baan in de omgeving, maar nu kijk ik gelijk voor een parttime baan.

Groetjes Saskia

7. dushi1980

dushi1980 Actief lid

11 jun 2007
    225
    0
    0
    Hoi meiden!

Bedankt weer voor jullie reactie's.

Firstbaby en kiki, helaas durf ik de gok niet te wagen en heb ik 2e gesprek afgezegt. Ben dan inderdaad nog niet zwanger maar hoop dit op korte termijn wel te zijn, als moeder natuur beetje meehelpt! ;) Is vooraf echt duidelijk gemaakt door bedrijf dat partime niet tot de mogelijkheden behoort!

Sassie1980, kan me helemaal vinden in jouw reactie. Inderdaad als ze nu al zeggen dat minder dan 40 uur niet bespreekbaar is, dan zal dat over 9 maanden of langer ook wel niet het geval zijn, en kunnen het ons inderdaad niet veroorloven om mijn inkomen te missen. 2e gesprek dan ook afgebeld en blijf zitten waar ik zit en dan zie ik alles wel op het moment als het zover is, eerst maar afwachten of het lukt, maar als er straks een kleintje mag zijn, ga ik op dat moment verder kijken in de buurt en dan gelijk voor een parttime baantje!

X

8. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    ik zat met hetzelfde probleem en heb ook mijn sollicitatie afgezegd en blijf waar ik nu ben.
    ik vindt het toch een groot risico, ik heb nu een vast contract, leuke collega's.
    bij een nieuwe baan moet je maar weer afwachten of je contract verlengd wordt als je straks zwanger bent.

ik werk nu 29 uur per week, maar ik kan naar 24 maar mag ook naar 34 uur.

ach............eerst maar zwanger raken.

9. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik ben gevraagd voor een baan en vond het ook moeilijk om het wel of niet te doen. Stel dat je zwanger wordt... En zie: werk er eind van deze maand 3 maanden en ga dan vertellen dat ik 3 maanden zwanger ben. Tja heel vervelend. Maar dat wist ik natuurlijk nog niet toen ik in augustus Ja zei tegen het aanbod.

Heb gelukkig wel meteen een vast contract gekregen en een proeftijd laten vervallen. Maar het blijft vervelend. Gelukkig kan ik ze uitleggen dat ik via IUI zwanger ben geraakt en het dus niet opeens was.

Maar mijn advies: gewoon solliciteren. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het ook anderhalf jaar kan duren. Gun ik niemand hoor! Maar het kan wel. En dan krijg je misschien spijt dat je die ene leuke baan niet hebt aangenomen.

Wordt je wel zwanger, dan is er altijd wel weer een oplossing voor! Succes

Deel Deze Pagina