Beste voedingsdeskundige, Mijn dochter van ruim anderhalf krijgt op een dag INCLUSIEF het vocht dat in haar eten zit (yoghurt, fruithapje, pap etc.) maar ongeveer 700 cc maximaal binnen. Ze kan dan ook een hele dag met één luier (als ze niet poept dan hè ), en aan het eind van de dag lekt ze dan niet eens door. Mijn vraag is eigenlijk; kan dit kwaad voor haar nieren op langere of korte termijn? Of is het anderszins ongezond? Meer dan dit krijg ik er niet in en ik achtervolg haar al voortdurend met haar rietjesbekers. Ze eet ook bizar weinig op een dag. Per maaltijd maar drie à vier hapjes gemiddeld. Dit doet ze ook al ruim acht maanden zo, maar omdat ik soms mijn kans schoon zie als ze een speelgoedje erg interessant vind en dan héél veel yoghurt ineens naar binnen kan lepelen, blijft ze goed op gewicht. Mijn tweede vraag is dan ook of dit een reden zou kunnen zijn om eens naar een arts te gaan. M.a.w. zouden er geen fysieke oorzaken kunnen zijn waardoor ze zo slecht eet? (Borstvoeding hield om dezelfde reden ook al op met 2,5 maand oud) Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Hallo, Je kunt het zeker eens bespreken met je CB of huisarts. Een kindje heeft vaak wel 0,5-1 liter aan voch per dag nodig inclusief melkproducten. Vraag voor de zekerheid maar na hoeveel plasluiers je kindje minimaal zou moeten hebben per dag. Groetjes Eveline
Dank voor je snelle reactie. 0,5-1 liter vocht per dag met het vocht in de voeding inbegrepen? Of moet ze dit echt drinken naast haar voeding? (Melkproducten drinkt ze voldoende. Met de yoghurt komt ze op 400 cc, maar het probleem ligt eigenlijk bij het water. Of aanverwante producten. Ze drinkt het liefst water, maar ook hiervan maar heel weinig.)
Hallo Jessmin, De 0,5-1 liter is vocht naast de voeding. Misschien lukt het om vruchtensap aan te lengen met een beetje yoghurt? Groetjes eveline