Van borstvoeding naar flesvoeding op eigen initiatief

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Avastar, 12 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Hoi Dames,

Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, vandaar dit bericht bij zowel de topics flesvoeding als borstvoeding.

Ik geef volledige borstvoeding maar het gaat niet zo goed met me. Ik voel me lichamelijk en emotioneel erg zwak. Waarschijnlijk een te laag hb maar ik ben enorm duizelig, misselijk, alsof ik zweef, kortademig en oorsuizen. Ik kan bijna niet meer eten en val veels te veel af in korte tijd ( ben nu 18 dagen na de bevalling)
    Mijn kindje is dus 18 dagen en heeft nog geen ritme in borstvoeding, zo heeft ze dagen dat ze de hele dag kan slapen en ik haar wakker moet maken maar de afgelopen dagen is het helemaal mis, huilt ze alleen maar en vraagt elke 1,5 uur de borst en ik leg haar dan aan maar heb mijn twijfels of dit wel de goede weg is.
    Omdat ik me zo zwak voel en niets kan eten is mijn man erg bezorgd en vraagt zich af of onze dochter wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt ( want melk krijgt ze naar mijn idee voldoende maar weet niet of hier ook voldoende voedingsstoffen in zitten door mijn zwakke toestand)
    Ze geeft zo nu en dan behoorlijk over en boert op en slikt dan weer door ( reflux?)

Ook emotioneel trek ik het niet, ik ben gefrustreerd en kan borstvoeding niet meer zien als iets moois. Ik heb erg last van tepelkloven waardoor het zeer pijnlijk is maar het ergste is dat ik het vreselijk vind om te voeden, ik geniet er niet van, heb er zelfs een afkeer van gekregen en dat gevoel is niet goed voor zowel mij als mijn meisje.

Deze twee factoren bij elkaar maken dat we de beslissing hebben genomen over te gaan op flesvoeding. Omdat ik nooit geleerd heb de fles te geven heb ik dus in mijn hoofd om maandag het cb te bellen voor uitgebreid advies maar omdat ons meisje vandaag en gister alleen maar aan het huilen is en mijn man zich zorgen maakt wil hij vanavond al beginnen met het eerste flesje geven, alleen in de avond en morgenavond ook, zodat ie zeker weet dat ze iets binnen krijgt.

Nu heb ik nutrilon nr 1 in huis, en van avent het kleine flesje 0+ met speen die in de blije doos zat. ip heb ik dus alles in huis en ik begrijp dat er op het pak van nutrilon staat hoeveel ik moet geven? Fles en speen uitkoken en klaar ben je?

Wat vinden jullie, kunnen we dit vanavond voor één flesje proberen? ( en dan uiteraard maandag alsnog contact met CB, ivm borstontsteking bij afbouwen etc)

Nog wel even een vraag hoe jullie de fles opwarmen, is dit met warm water, au bain marie of in de magnetron? ( magnetron heeft mijn voorkeur, maar doe je dan alleen water opwarmen en daarna poeder erbij of compleet erin en dan goed schudden daarna?

Heel lang verhaal, ben echt niet in staat om kort en bondig te zijn blijkbaar maar hoop dat jullie mij kunnen helpen.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De fles en speen moet je idd uitkoken, daarna zijn ze klaar voor gebruik.

Kwa fv. Je mag nu 150cc voeding per kg per 24 uur geven.
    Heb je enig idee wat hij nu weegt?
    Stel hij weegt 3 kg dan mag je per 24 uur 450cc voeding geven.
    Op hoeveel voedingen zit je?
    Als je op 7 voedingen zit mag je dus 450/7 is 65cc per keer. Dan maak je 60/2 klaar en geef je dit. Evt even afgieten tot juiste hoeveelheid. Te veel voeding zorgt voor extra problemen.

Het beste is om als volgt voeding te maken;
    Water koken. Ong de helft van de totale hoeveelheid gekookt water in de fles. Hier voeg je het poeder toe en roer je de voeding erdoorheen. Dan de resterende hoeveelheid koud water toevoegen en kort roeren.
    60cc wordt ongeveer 70cc voeding.

Je mag ook koud water, juiste hoeveelheid, opwarmen in de magnetron. Voeding erbij en roeren
    Het eerste heeft absoluut de voorkeur ivm evt bacterien.

Nooit een fles schudden.

Je kindje hou je zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk zonder dat er lucht in de speen komt. De speen moet vrijwel geheel in de mond om goed te drinken en een voeding hoort minimaal 15 minuten te duren. 20 minuten is vaak beter.
    Als de voeding te kort duurt kan je beter een andere fles proberen (bijv de dr browns fles).
    Halverwege even stoppen om te boeren en van arm wisselen.

Na gebruik de fles schoonmaken. Koud water afspoelen, heet water met wat sop even goed schoonmaken en met koud water afspoelen.
    Fv mag je niet langer dan een uur bewaren.

Bouw de bv heel langzaam af. Anders krijg je zelf nog meer lichamelijke klachten. Hoe precies kunnen de ervaren bv dames je vast wel vertellen.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat vervelend allemaal! Hier liep de borstvoeding ook niet zoals ik graag had gewild en na 1 week ben ik fulltime gaan kolven, maar ook dit trok ik niet, daarom al snel op flesvoeding overgestapt.
    Of je definitief wil stoppen met borstvoeding is een keuze die jezelf moet maken.
    Als je je er prettig en rustiger door voelt kan je vanavond altijd een flesje kunstvoeding proberen.
    In princiepe is een flesje geven helemaal niet zo moeilijk hoor, ik denk niet dat je het CB ervoor hoeft te bellen, maar als je dat meer rust geeft moet je dat natuurlijk gewoon doen.
    Hier maakte ik een fles als volgt klaar:
    - 1/3 deel water dat net van de kook kwam, dus denk in jouw geval 30cc
    - hier de poeder bij doen, in jouw geval 3 schepjes? en goed doorroeren, dit is beter dan schudden, omdat er met schudden extra lucht in de fles komt wat je niet wilt, i.v.m. krampjes.
    - dit aanvullen met 60cc koud water uit de kraan, dus tot 100cc. 90cc water en 3 schepjes voeding maakt een flesje van 100cc voeding. Lijkt mij voor nu voldoende om mee te beginnen en het is ook niet erg als ze het niet opdrinkt. Flesvoeding valt namelijk zwaarder dan borstvoeding.

Een flesvoeding hoort minimaal 15 minuten, maar liever 20 minuten te duren om aan de zuigbehoefte te voldoen. Mijn ervaring is dat het gaatje van de Aventfles best wel groot is, waardoor de voeding erg snel gaat, maar dit zal je gewoon zelf moeten uitproberen.
    Als je het flesje geeft kan je je kindje het beste een beetje in de zithouding op je arm nemen, dus niet te plat leggen en de fles dan zo horizontaal mogelijk houden, dus niet de onderkant helemaal naar boven houden. Zorg wel dat de speen altijd vol zit met melk, anders zuigt ze misschien lucht naar binnen.

Mocht je volledig over willen op flesvoeding, dan heb je daar een handige formule voor om te berekenen hoeveel je kindje kan/mag drinken.
    Per kg lichaamsgewicht mogen ze 150cc melk hebben, maximaal 180cc
    Je neemt dan het gewicht van je kindje, stel je kindje weegt 4kg, dan vermenigvuldig je dit met 150 en mag je kindje dus 600cc melk hebben verdeeld over 24 uur.
    Je kan dan 600cc delen door het aantal voedingen, stel ze krijgt 8 voedingen per dan, dan geef je dus per voeding een flesje van 75cc. Je maakt dan een flesje van 90+3 en gooit hiervan wat melk weg tot 75cc.

Je zou ook eens kunnen beginnen met opschrijven hoeveel ze per flesje drinkt en dan kijken wat ze in totaal binnen krijgt.

Borstvoeding afbouwen heb ik hier doormiddel van kolven gedaan, omdat aanleggen voor mij echt te pijnlijk was. Ik kolfde in het begin 6x per dag en liet steeds 1 voeding per keer vallen, waardoor de tijd tussen het kolven langer werd. De eerste dag dan vaak even stuwing, maar als ik dan na enkele dagen geen stuwing meer had en voor mijn gevoel nog wel wat langer kon wachten met kolven, dan liet ik weer 1 kolfbeurt vallen. Toen ik nog maar 3x per dag kolfde was het binnen een paar dagen op, aangezien mijn en waarschijnlijk ook jouw productie, nog niet zo stabiel was met die paar weken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Er zijn vast ook nog andere meiden die je met andere dingen kunnen helpen. Ik heb namelijk geen ervaring met het doorzetten van borstvoeding bij deze problemen, omdat voor mijzelf hier de grens lag.
    Mocht je verder willen met de borstvoeding, dan hoop ik dat zij je verder tips kunnen geven!
    Succes!

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oohhh haha Averlach is me net voor geweest...
    Er zullen dus vast dingen dubbel in staan, maar heb nu even niet de tijd om het hele verhaal weer aan te passen. :)

5. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

15 jun 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    Hier precies hetzelfde ik ben momenteel aan het afbouwen en de borstvoeding aan het afkolven precies hoe de meiden het hierboven hebben beschreven.
    Ik voel me wel veel beter de kleine meid slaapt snachts beter als in 3 uur tussen elke voeding met de bv was ze elke uur 2 uur wakker en lag ze uur of langer aan de borst. Er is meer rust gekomen. Voel je niet schuldig op de fles worden ze ook gezond groot.

6. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

15 jun 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    Oh ik gebruik wel de dr brown fles de avent fles ging veel te snel voor haar

7. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Top meiden, dank jullie wel!

Deel Deze Pagina