van borstvoeding naar flesvoeding: (te) weinig drinken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ukkepukke, 27 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

8 okt 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Help! Deze voorheen borstvoedings-mama ziet door de bomen het bos niet meer.

Mijn eigenwijze flesweigeraartje heeft sinds een klein maandje besloten om de rollen om te draaien en te gaan borstweigeren.
    Ik heb geprobeerd fulltime te kolven, maar op een gegeven moment was het op.
    Heel fijn dit, want qua borstvoeding ben ik prima op de hoogte, maar flesvoeding was/is toch nog een behoorlijke ver-van-mijn-bed show.

Ik merk dat het behoorlijk wat stress oplevert. Zl drinkt namelijk weinig.
    Lees: minder dan andere, gemiddelde babies. Minder dan wat er op het pak staat. Véél minder dan zijn neef. Minder dan wat ik hier in de draadjes lees. Ook minder dan wat 'het bureau' aangeeft.
    En ik vind dat lastig.
    Ik hou namelijk van 'gemiddeld'. Dat is zo lekker duidelijk.
    Zl denkt daar anders over.
    Hierdoor ben ik de hele dag aan het rekenen. 's Morgens zoveel. Na twee uurtjes zoveel. Ondertussen ben ik een ster in hoofdrekenen, dat snap je.

Gemiddeld zitten we op 7 voedingen per dag.
    En nee, dat is niet de 180+6 waar ik zo op hoopte. Zl houdt van variatie.
    Totaal komt het neer op zo'n 600 tot 850 ml per dag, waarvan de meeste dagen dichter bij de 600 dan bij de 850.

Luiers: prima.
    Groei: gestaag.
    Relacteren: geen optie.

Is dit ok? Moet ik de droom over de 'gemiddelde 180+6' baby laten varen?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    180+6 is veel, heel veel voor een borstvoedingsbaby! Die droom zou ik dus laten varen. 150+5 of zelfs 120+4 lijkt me reeler. Welke voeding geef je, uit wat voor fles, welke speen? En hoeveel moedermelk dronk hij gemiddeld? Ik bedoel je kan moedermelk en kunstvoeding niet vergelijken maar als hij van moedermelk ook geen 1,5 liter dronk zal hij wellicht van de kunstvoeding wat minder lekker is, niet snel aan de liter komen.

3. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Mijn idee. Zo te lezen geeft je zoontje prima aan hoeveel hij nodig heeft:D

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ga mee met de dames hierboven.. Borstvoedings kindjes drinken vaker en wat kleinere porties, dus 150/5 aanbieden is wel genoeg.
    Hoelang doet je jochie over de fles, 15a20 minuten?
    Is hij lekker tevreden erna?
    En verder lekker vertrouwen op je kleintje ;)

En tegenover dat neefje moet iemand anders aan de andere kant van het gemiddelde staan.. Samen zijn ze vast lekker gemiddeld ;)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

En hoe lang ben je nu met kunstvoeding bezig? Hij mag ook even de tijd hebben om de overstap te maken he? Kunstvoeding ligt veel zwaarder op de maag dan borstvoeding, dus dat hij vaker kleine beetjes pakt, is dan niet zo gek. Kan goed zijn dat als hij meer gewend is, je vanzelf wel minder vaak grotere flessen gaat krijgen... :)
    Zolang hij groeit, zou ik me om die hoeveelheden niet druk maken. Mijn dochter zou qua gewicht (en qua leeftijd al helemaal) volgens de tabellen 5 keer 150+5 mogen, (170 cc dus totaal, dus dat is 850 cc op een hele dag), en zelfs al zo'n beetje over mogen naar 4-5 keer 180+6, (200 cc dus, dus in totaal 800-1000 cc).
    Ze drinkt echter 6 keer een fles van 120+4, die meestal niet leeg gaat. Gemiddeld genomen drinkt ze op een dag zo'n 650 cc. Maar ze groeit erop en heeft dus blijkbaar echt niet die hoeveelheid nodig die de tabellen aangeven...
    Bovendien past haar groei bij onze bouw en bij hoe Thirza dat ook deed.
    Niet druk om maken dus! Gemiddeld is gemiddeld, omdat er kindjes zijn die een eindje daaronder zitten en kids die een eind erboven zitten :) Kunstvoeding mag je gewoon op verzoek geven zolang je niet boven de max komt en je kind normaal groeit :)

6. adi

adi Niet meer actief

Mijn kinderen zijn jonger overgestapt op kunstvoeding, maar hebben bijna nooit een fles van 200cc op, en al helemaal nooit een liter kunstvoeding per dag op.
    En ze groeiden de eerste 6 maanden ruim 1 kilo per maand.

Ik zou lekker vertrouwen in je eigen kind. Toen je borstvoeding gaf wist je ook niet hoeveel hij dronk, en keek je naar zijn groei, tevredenheid en plasluiers. Daar zou ik lekker mee doorgaan.
    Al die aantallen en schema's zijn niks meer als richtlinen.

Met kunstvoeding is het belangrijk om je te houden aan de max van 1 liter per dag, en minimale vochtinname van ong 500cc. Daartussen heb je nog 'formules' van ong 150cc per kg per dag. Maar er zijn genoeg kinderen die niet aan formules doen en gewoon prima groeien op eigen behoeften.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat vind ik, na bij Thirza 26 maanden borstvoeding en nooit geweten te hebben wat ze dronk echt het nadeel van kunstvoeding, (nouja, wat ik kolfde, dronk ze uit de fles bij de gastouder wel weg en dat was wel veel, maar wat ze live dronk heb ik nooit geweten en me ook nooit druk om gemaakt).
    Ik ging me, toen we net overstapten met Caitlyn naar de kunstvoeding, dus ook druk maken om die hoeveelheden. Hier dan enigszins gerechtvaardigd omdat ze niet groeide, (bleef stabiel op hetzelfde gewicht), maar dat bleek dus een andere oorzaak te hebben.
    Maar ik vind dus die cc-tjes en de tabelletjes die ze er dan bij doen, ook echt stress-oproepend hoor :( heb ook echt even die omslag moeten maken naar gewoon weer kijken of m'n kind tevreden is en enkel de cc's tellen om te weten of ze niet aan de max komt, (in geen velden of wegen dus hier, dus ik tel al niet meer. Van de week nu wel even weer omdat we vrijdag uitgebreide check in het radboud hebben en ze daar ongetwijfeld gaan vragen naar de voeding ;)).

8. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Wij zitten hier in precies dezelfde situatie....ik geef de nacht en ochtend voeding nog via de borst, de rest kv. Mijn meisje drinkt per keer ook "maar" tussen de 70 en 110 cc, soms een uitschieter naar 130cc.

Maakte me er in het begin ook druk om, pfff...maar heb het los gelaten...ze plast goed, poept prima (wat is kunstvoedingspoep vies in vergelijking met borstvoedingspoep ;) ze groeit ook prima.
    Ik moet zeggen, vind die flessen van 180cc voor zo'n klein dametje ook erg veel!

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Dit is toch helemaal prima:)!!! Hier werden ook nooit grote flessen gedronken, meestal 150 ml per keer. Dan maar iets meer voedingen, wat maakt het uit. Zolang je kindje blij is, de luiers prima zijn, zou ik inderdaad het hele idee van gemiddelde 180+6 baby's laten gaaaaaaaan ;)

10. adi

adi Niet meer actief

Ik kan het me voorstellen hoor.

HIer was dat altijd anders omdat ik bij bv altijd vóór en na de voeding moest wegen en opschrijven, en dan hele lijstjes bijhouden van hoeveel live gedronken, hoeveel nagevoed, hoeveel uit de fles
    (had een hele schema op de deur hangen per kind).
    Maar dat was ook met een reden natuurlijk (prematuur en inhaalgroei)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom moet je kind gemiddeld zijn?
    Je kind is uniek!

Zo te zien doet je kind het goed, en kan je kind goed aangeven wat het nodig heeft...ik geloof dat je kind wijzer is dan jij bent. Stop met je druk maken, kijk naar je kind, laat de rest van de wereld maar draaien, en ga genieten!

Deel Deze Pagina