van borstvoeding naar kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Brynn, 15 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo! Eind feb ga ik weer werken en ik wil nu gaan afbouwen met borstvoeding en langzaam overgaan op kunstvoeding, bijv nutrilon. Hoe pak ik dit aan? Hoe begin ik hiermee? Hoor graag ervaringen en advies! Ze krijgt ca 7-8 keer borstvoeding per dag.

2. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Borstvoeding één voor één afbouwen (beetje verdelen over het etmaal) en dan ipv borstvoeding kunstvoeding geven

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    ja idd. of evt gaan mengen... half flesje bv aangvuld met kunstvoeding.

of gewoon flesje kv proberen. ik zou dan aan het begin van de dag proberen. mocht ze er last van krijgen ga je voorlopig nog niet de nacht in...

mag ik je nog een tip meegeven... ga voor een huismerk... hier ook begonnen met nutrilon maar na een maand of 3 overgegaan op kruitvat, scheelt je een bult geld en t is allemaal t zelfde.

het kan zijn dat je dalijk minder voedingen hoeft te geven omdat kv zwaarder valt dan bv waardoor ze dus vaak langer verzadigd zijn.

4. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Wij zijn een dikke maand geleden overgestapt van borstvoeding naar kunstvoeding omdat ik echt niet meer genoeg aanmaakte en het zowel voor mij als voor haar te frustrerend werd. Ik gaf initieel ongeveer 6 maaltijden per dag (ongeveer 150ml borstvoeding), soms in stukjes. Aangezien ik naar het einde toe vooral afgekolfde melk gaf, was het eenvoudig om ineens 1 fles te 'ruilen' voor kunstvoeding. Heeft ze vlot geaccepteerd! Na een paar dagen 2 voedingen gewisseld, en al heel snel zat ik op 5x180+6. Inmiddels 4x daags 210+7 en over het algemeen gaat dat goed, ondanks dat ze soms haar fles in stukjes leegdrinkt.

Ik wilde eerst de 2 gaan mengen, maar aangezien ze gauw een deel laat staan en ik mijn zuurverdiende borstvoedingsmelk niet verloren wilde laten gaan, heb ik het fles per fles omgewisseld.

Ik schrok wel van de stoelgang: die ging van de (relatief) lekker ruikende, gelige stoelgang naar de plots fel stinkende kleiige stoelgang :cool:

5. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips voor zover!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe oud is je kind?

Op zich hoef je natuurlijk alleen maar de voedingen die onder werktijd vallen af te bouwen en te vervangen, tenminste als je niet op je werk kolven wilt. (Tenzij je 24 uur per dag werkt, 7 dagen per week..)

Neem er de tijd voor, doe het rustig aan! Die schemaatjes die je regelmatig op internet en in folders voorbij ziet komen met drie dagen per voeding zijn een recept voor problemen...beter voor je borsten en je kind is om per voeding die je afbouwt, zeker de eerste voedingen, 10-14 dagen uit te trekken.
    Als eerste voeding om af te bouwen neem je de voeding waarvan je zelf het idee hebt dat je op dat moment het minste voeding hebt. Je vervangt die voeding door een fles - maak 90/3 of 120/4, kijk niet naar de hoeveelheden per fles op de verpakking, want meestal kunnen kinderen die borst gewend zijn die hoeveelheden niet aan. Beter nog is om eerst een dag of 5 eerst een halve fles te geven en kort borst na. Dat is rustiger voor je borsten en de beschermende stoffen in de moedermelk helpen je kind om de kunstvoeding beter te verdragen.
    As je helemaal geen spanning meer voelt in je borsten, na een fag of 10-14, dan kun je als je wilt de volgende voeding gaan afbouwen, bijvoorbeeld de voeding van halverwege de ochtend.

Als je werkt hoef je meestal maar een voeding of drie af te bouwen. De vroege ochtendvoeding geef je zelf, zodat je met lekker lege borsten naar je werk kunt. Zodra je je kind uit werk weer ziet leg je weer aan, en dan 's avonds voor het slapengaan voed je opnieuw. Als je danook nog een late avondvoeding/nachtvoeding houdt kunnen je borsten het meestal wel aan en keldert je productie niet te sterk.

Qua merk kunstvoeding: echt niet nodig om een duur merk zoals Nutrilon, Friso of Nestlé aan te schaffen, alle soorten kv die je in Nederland kopen kunt zijn kwalitatief vergelijkbaar.

Als je meer wilt weten, kijk dan hier even: Check hier uw babyvoeding op kwaliteit en prijs

7. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    En welke voeding zouden jullie als eerste vervangen?

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Mij werd geadviseerd om de ochtend en late avond voeding als laatste te vervangen voor een fles.
    En idd rustig afbouwen, goed je lichaam in de gaten te houden of het abouwen goed gaat.

Merk: hier ook eerst een huismerk gegeven, maar omdat ze op het kdv nutrilion en friso geven zijn we ook overgestapt. Het kan namelijk zijn dat ze krampjes krijgen van verschillende merken voeding.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De late middagvoeding, dus een voeding die ergens tussen 14 en 18 uur valt.

10. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag voeding van 13.30u vervangen door kunstvoeding. Ze vond het prima en kwam pas om 17u weer. Dochter is 6 weken en als mijn lichaam het trekt en stuwing niet te erg wordt wil ik eerste en laatste voeding ook bv blijven geven. Ik werk echter onregelmatig, dus kans is groot dat dat niet zal lukken...

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Voorzichtig afbouwen,dan loop je niet tegen vervelende dingen aan!!
    Let goed op dat je geen rode of harde plekken krijgt.

Waarschijnlijk zal het,als er nog een voeding afgaat,wel snel teruglopen. Met 6 weken is je productie eigenlijk net goed op gang. 2 voedingen kan meestal pas als je,pak em beet, rond 1 jaar bv geeft.Onze borsten zijn niet gemaakt voor weinig voedingen als baby nog klein is.
    Stuwing krijg je even en dan zullen je borsten zich aanpassen. Tot de "fabriek" er mee stopt.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh zes weken pas! Dat is nog zo jong!
    Dan al beginnen met afbouwen...dat moet je echt heel voorzichtig aanpakken hoor!

Onregelmatig werken is helemaal niet erg. Je legt gewoon aan als je bij je kind bent, helemaal niet moeilijk. Maar alleen ochtend- en avondvoeding, dat is echt te weinig om het goed te houden hoor!

Waarom wil je niet kolven?

13. Brynn

Brynn Actief lid

15 jun 2012
    188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kolven op werk kan ook wel, maar is toch moeilijker qua werkzaamheden (politie). Ik heb nog 6 weken en doe het ook rustig aan, maar zie borstvoeding dan niet echt meer zitten...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #14 dirksmama, 17 jan 2014
    Laatst bewerkt: 17 jan 2014
    Snap dat je dan wel eens in situaties bent waarin kolven minder practisch is. Maar op zich: helemaal afbouwen is, als je dat niet wilt, echt niet nodig. Gewoon op momenten dat je werkt kv laten geven (of misschien als je nog iets in de vriezer hebt moedermelk), en als je bij je kind bent aanleggen. Eerste weken kolf mee naar je werk, maar dan alleen gebruiken als je erg lekt of last hebt, en dan alleen even spanning wegkolven (dat kost maar een paar minuutjes, een verstokte roker is waarschijnlijk langer van z'n werkplek, en dat kan op een hoop plekken natuurlijk).

En de eerste zes maanden na een bevalling (maakt niet uit of je zelf voedt of kv geeft) hoor je niet op alle tijden en overal ingezet te worden.
    Art. 4:5 en 4:7 ATW

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Haha, ja hier kolf ik sneller dan mijn collega haar sigaretje paft:p.

Deel Deze Pagina