Vraagje: Onze dochter is woensdag 5 weken oud en woog vorige week 4665. Tot vorige week zaten we op 6x 120+4 1) Wij hebben met CB afgesproken dat dochter ( nu al voor de avond/ochtend en in de toekomst voor de overige voedingen) 150+5 krijgt ( = 165) , maar dan 15 eruit gieten = 150 over houden. Echter, door het schudden, schuimt het zo, dat 15 eruit gieten onmogelijk is. Hoe doen jullie dat? Heb het idee dat met roeren de voeding niet goed mengt. We bieden dus nu toch maar 165 aan, omdat het nog maar om 2 voedingen gaat op 24 uur ( totaal 30 cc en je houd toch altijd wat schuim/melk over) - rest geven we dus 120+4 2) Kleintje zit nog niet in een ritme, helemaal niet gek natuurlijk, maar CB adviseerde laatste fles tussen 22:00 en 23:00 ( met dus extra melk) te geven. In de (verre) toekomst zal de kleine misschien 8 uur achter elkaar slapen en krijg je dan weer tussen 6:00 en 7:00. Nu red ze die 8 uur natuurlijk nog niet en komt ze tussendoor nog 's nachts. Dan geef ik haar uiteraard. Vanaf welke leeftijd zijn jullie een beetje begonnen met ''proberen een ritme te krijgen'' en echt proberen om op bepaalde ''tijden'' uit te komen?
Waarom bied je niet alle voedingen 165cc aan en kijk je wat je kindje ervan neemt? Of is het een grote eter en zou ze anders teveel krijgen? Want meestal laten ze wel staan wat teveel is (of spugen het uit) en zo leer je haar het zelf te reguleren. Misschien valt er wel een voeding weg, maar kan geen kwaad met 5 weken en ruim 4,5 kilo volgens mij. Ik gooi liever weg wat teveel is dan van tevoren met het "gevaar" dat ik toch te weinig geef. Overigens roer ik altijd met een vork omdat ik het idee had dat ze krampjes krijgen van dat schuim maar dat is puur een gevoel en niet gestaafd door enig wetenschappelijk onderzoek Ik volg de kleine nog dus voed op verzoek. Bij Mini1 kwam er na een weekje of 8 vanzelf een ritme in (dat vervolgens iedere zoveel weken weer veranderde) en ging ze doorslapen in de nachten dus daar hou ik me aan vast. Ik heb toen weleens geprobeerd haar rond 22 of 23 uur een extra grote fles aan te bieden, maar ze dronk dat gewoon niet op en kwam dan alsnog midden in de nacht. Laatst ook geprobeerd bij Mini2: zelfde verhaal. Dus hier heeft dat gewoon geen zin.
@ Miepie, ja, opzich vind ik het ook een idee om haar toch de 165 aan te bieden en om te kijken hoeveel ze drinkt. Ze is gulzig, maar geeft anderzijds ook wel aan als ze genoeg heeft en dan gaat haar mondje op slot. Denk dus niet dat ze zichzelf zal overvoeden. Maar dan wel gewoon beginnen met 6x 150+4 toch? Niet meteen een voeding weglaten toch? Ik ga haar volgende week laten wegen op CB en daarna ga ik starten met verhogen ( of al eerder als ze hierom vraagt). Ik zal met een vork eens proberen dan, thanks!
Als je ophoogt (naar 150+5 inderdaad), hoef je geen voeding weg te laten. Eerst zal je dochter steeds restjes laten staan, of de ene keer de fles helemaal leeg drinken en de volgende keer maar 100cc ofzo. En als ze meer gaat drinken per fles zal ze zelf een flesje overslaan op een gegeven moment. En fijn dat je al weet dat ze haar grens kent en stopt met drinken als het goenoeg is!
Thanks Miepie voor je uitleg! Maar hoe gaat dat flesje weglaten in zijn werk als ze dit ''zelf'' regelt ( ik bedoel, ik voed haar overdag nu iedere 4 uur en 's nachts wanneer ze komt = 6 voedingen) Toen we bv. van 7 naar 6 voedingen gingen, regelde ik dit zelf door na het verhogen meer tijd tussen de fles te laten, maar hoe kan een kindje dit ''zelf'' regelen dan?
Met de voedingen hebben wij bijna altijd wel wat ritme gehad. Om de 3 en al vrij snel om de 4 uur. Beginnend om 6 of 7 uur s'ochtends. Je kunt de voeding ook roeren, heb je ook minder kans op lucht en dramkrampjes. Nu onze zoon bijna 4 maand is schudden we ook. En we gieten ook nog wat terug, zo'n 20 cc. Maar dat doen we een beetje op de gok. We hebben een klein bakje met een maattabel erop en kunnen zo min of meer 20 cc afmeten. Doen we niet super precies hoor. Ook hebben sommige doppen van flessen een maattabelletje (difrax bijvoorbeeld).
Wij hebben altijd op verzoek gevoed. Dus gewoon laten drinken zoveel als ze wilde en wanneer ze wilde. Op een gegeven moment sloeg ze gewoon voedingen over en is uit zichzelf terecht gekomen op 5 voedingen. Wij vonden dit altijd heel makkelijk. Geen gedoe van hoe veel moet ze nou hebben, of in welke fles moet nu meer of minder melk. Ze regelde dit gewoon zelf (ik schreef de tijden en hoeveelheden wel op om te kijken of ze niet over de max van de fv uitkwam). Ritme was hierdoor wel ver te zoeken. Ze regelde zelf dat ze per 24 uur 5 flessen kreeg, maar de tijden waren per dag verschillend. Nu ze 6 maanden is en bijvoeding krijgt, begint er echt een klokritme in te komen. Omdat de dag nu standaard tussen half 7 en half 8 begint. Dus dan is de dag wat voorspelbaarder.
Sinds een week of 3 hebben we een ritme. Mijn dochter kreeg toen ook 5 flessen van 165 cc.Ze kwam om de 4 uur.De laatste voeding gaven we om 24.00. Nu sinds 3 dagen kwam ze overdag later.Nu zit ook wel de winter/zomertijd er ook tussen.. Dus gisteren om half 11 geprobeerd,om te kijken wat ze in de ochtend doet.Ze kwam om half 7. Vanavond de laatste om 22.00 geven en ik verwacht zekerste weten,dat ze in de ochtend om 6 uur zich weer meld. Maar omdat je dochtertje 5 weken is,is het niet verkeerd om de laatse voeding om 23.00 te geven.Uiteindelijk schuift het wel op en wordt het van zelf 22.00 uur
@ Mariska, over laatste fles om 23:00 geven: zou ik zelf ook graag willen, maar in de praktijk komt dat niet altijd uit, omdat er nog geen vast ritme in de nacht zit, zijn de overdagtijden dus ook verschillend (wel met 4 uur ertussen). bv. vandaag: ze moet nu, 17:00, een fles. Dan kan ik nooit om 23:00 weer geven, ook niet als ik het een uurtje rek ( ze slaapt nu). @ jois, wij hebben de difraxfles, nooit gezien op dat dopje, ik ga zo meteen kijken, thanks! Trouwens, las dat een kindje gemiddeld 150 a 180 x lichaamsgewicht mag hebben, maar als ik dus 6x165 aanbied en ze drinkt het allemaal op, dan gaan we daar wel overheen... en moet je in die berekening nou 150 rekenen aan voeding of 165( inclusief de schepjes)? dus 6x150 = 900 of 6x 165 = 990
wat betreft het eten,zijn het richtlijnen.Het ene kindje eet meer dan het andere.Mijn dochter scheelt niet zoveel met die van jou kwa gewicht,alleen is die van mij 10 weken oud. Haar oudere zus woog 100 gram minder en dronk dan ook 5 flessen van 130/140 cc Maar hoe laat geeft je de laatste fles???Hier meestal om 6 uur.(we eten om 5 uur,behalve maandag,dan gaat de oudste naar zwemles) daarna om 24.00.wat ik bij de jongste deed is de ochtend om 6.00 en 10 uur fles 145 cc voeding te geven en dan 14.00/18.00 en 24.00 165.Later is dit bij getrokken en drinkt ze nu 5 165 cc. Overigens is die 165 cc voeding(dus water en melk)
Ik zou gewoon eens een keer s'ochtends om 6 of 7 uur de voeding geven. Ook al komt ze die nacht om 4 uur. Dan laat je de ochtendfles gewoon drinken wat ze wil (gaat het niet op, ook oke). Op die manier kun je er even doorheen en dan elke 4 uur (ongeveer) de voeding geven. Dan kom je wel uit, als je kindje elke 4 uur vol houdt. Over die "150(of 160)x lichaamsgewicht": dat gaat om de complete voeding. Dus water met schepjes. Ik kwam er hier vaak ook ietsje overheen. Is geen drama hoor. Als je maar niet over 1 liter komt.
Ik zou niet moeilijk gaan doen met afschenken hoor, maar gewoon restje laten staan in de fles. Dat schuim op zich maakt drinken voor sommige kinderen wel lastiger, sommige kinderen krijgen door het 'milkshake-effect' dan teveel lucht binnen, waardoor ze meer moeten boeren of winden en soms krampjes krijgen. Als je het poeder aanmaakt met de helft van het water net van de kook, en als het is opgelost aanvult met de rest van het water oud, dan heb je minder bubbels in je fles.
ooit zo'n fles klaargemaakt? hoe warmer het water waarmee de poeder wordt opgelost hoe MEER het gaat schuimen is meestal de ervaring. (melk wordt wel veel romiger, maar het schuimt wel meer)
Ja, vanochtend nog voor mijn buurmeisje. Het lost beter op in heet water, waardoor je veel minder hoeft te schudden en door het koude water slaat het schuim dat er is grotendeels neer, is mijn observatie. Maar misschien is er wel verschil tussen poedersoorten, de preciese temperatuur en de hevigheid waarmee we schudden?