Productiedip (bv)

Discussie in 'Prematuur' gestart door red88, 26 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Even snel een vraagje, 't gaat niet om mijzelf hoor. Maar heeft er iemand ervaring met een productiedip van de borstvoeding?
    Deze vrouw kolft vooreerst volledig (kindje is geboren met 32 weken en nu 4,5 wk oud). Ik lees op internet dat het vaak gebeurt dat je een dip krijgt rond 4/5 weken. Ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft en misschien tips heeft om de productie weer op te krikken.
    Er komt nu praktisch niks meer, ondanks elke 2 uur dubbelzijdig kolven, en voldoende rust/goed eten/drinken, etc.

2. adi

adi Niet meer actief

Hoe gaat het met de kleine? Kan die al een beetje zelf uit de borst drinken? (met bijna 37 weken zou het moeten kunnen als er niks anders aan de hand is).
    - Ze kan de kleine zoveel mogelijk op haar borst leggen en dan de andere kant bijv tegelijk afkolven (is geen makkelijke houding, maar haar man kan bijv de kolfschelp vasthouden dan);
    - zoveel mogelijk bij de baby kolven (ik weet niet of de kleine nog in het zkh ligt?)
    - baby aan de borst laten likken/proeven/sabbelen
    - zelf heel veel rust nemen en stress vermijden (hoe moeilijk dat ook is in deze situatie, weet er alles van)
    - lactatie deskundige inschakelen als het niet lukt!

Heel veel succes!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    De kleine doet het erg goed maar is wel heel snel moe. 't Is flesje drinken, soms half in slaap vallend en vervolgens slapen. 't Idee is om eerst de productie op te krikken, kindje goed te laten groeien (op afgekolfde melk, aangevuld met bv) en als het kindje er krachtig genoeg voor is aan te leggen. Kindje weegt nu bijna 2500 gram.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb 5 mnd volledig gekolfd voor mijn dochtertje (33+2 wk). Produktiedips komen vaker voor en wat ze nu doet is al heel goed. Het duurt ongeveer 2 dagen voordat je lijf beseft dat er meer melk moet komen, dus je hebt niet onmiddelijk resultaat van het vaker kolven. Wat ik ook deed was een dagje clusterkolven gecombineerd met om de twee uur. Op de bank, kolfapparaat er naast, eten en drinken en tijdschrijften onder handbereik, schone hydrofielluier over de schelpen en de flesjes (dus de kolf niet eens opruimen). Dan begin je eerst met elke 2 uur kolven. Op een bepaald moment (deed ik meestal als de productie lager was, zo rond 15:00 uur) ga je clusterkolven. Dat is een periode van 3 uur nemen en dan elke 20 min. kolven tot de melkstroom afneemt. Na die periode van 3 uur gewoon doorgaan met om de 2 uur kolven. Dat was voor mij altijd een dikke produktiebom!

En als het echt niet beter wordt even naar de huisarts en vragen om een oxytocine spray, dat wekt de TSR op. Heb ik nooit gebruikt maar bij vriendinnen van me werkte het wel.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oke bedankt voor de reacties! Ik heb de tips doorgegeven.

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#6 Ons Kleintje, 27 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2010
    ik heb dezelfde tips. daarnaast heb ik ook de volgende tips:
    kolven bij je kindje in de buurt. ik kolfde vaak op de afdeling, dan was de productie hoger.
    De nacht doorslapen, hierdoor verhoogde bij mij de productie omdat ik wat meer uitgerust was. ook was bij mij de kolf niet helemaal goed, waardoor ik minder productie had. De beste kolf voor fulltime kolven die geadviseerd wordt door ons ziekenhuis en lactatiekundige is (helaas toch) de elektrische dubbelzijdige huurkolf Symphony van Medela. Ik had zelf een freestyle van medela gekocht, maar deze bleek later beter geschikt voor naast normale borstvoeding aldus Medela zelf.
    De oxytocine moet via recept van de kinderarts in het ziekenhuis, de lactatiekundige of de huisarts. bij mij werkte het super. Ik heb 5 maanden gekolfd, waarvan 4 maanden fulltime. Ik heb ook elke voeding opgeschreven en dagelijks geteld of het afnam of niet. Soms verschilt het gewoon per kolfbeurt en dan krijg je s avonds weer wat meer, en krijg je een vertekend beeld van hoeveel je kolft. Wens je vriendin succes!!

Deel Deze Pagina