Dames, Kan een baby van 3 weken al een ritme hebben? Ik ben bang dat ik veel dingen fout doe. Dit is mijn eerste kindje. Hij slaapt sinds zijn geboorte echt heel weinig. Overdag slaapt hij niet. Om 09.00 is hij wakker en blijftie ook wakker tot zeker in de avond! Ik geef bv op verzoek maar laat er max 3 uurtjes tussen zitten. Ik verschoon hem dan, voed hem, laat hem even boeren, even op mn borst/buik laten liggen in de hoop datie in slaap valt maar dat doetie niet. Ik leg hem in zn bedje, soms ingebakerd, maar daar wiltie ook niet in slaap vallen. Tis toch niet gezond voor zo n kleintje om van de 24 uur maar max 6 uurtjes te slapen?! In de nacht gaat het dus iets beter, komt vaak voor voeding, maar na zijn laatste nachtvoeding van 04.00u ong wiltie niet meer slapen, of hii slaapt telkens maar een klein uurtje. Nu lees ik overal dingen over ritme en regelmaat. Kan dat al bij een baby van3 weken? Ik word er echt onzeker van. Volgens mij is hij dan al weken oververmoeid.
Nee een baby van 3 weken heeft nog geen ritme, wat dan met ritme en regelmaat wordt bedoeld is de volgorde: bijv. Wakker-luier-voeden-uitbuiken-kroelen en weer slapen. En dat dan herhalen. Wat doet ie als je hem in z'n bedje legt? Gaat ie huilen? En als ie ingebakerd is? En als hij bij je ligt? Hoelang laat je hem liggen voordat je m weer pakt? Wat een baby'tje van 3 weken vooral wil is bij je zijn. Heb je iets van een draagdoek? Zo kan je misschien hem toch de rust geven en heb je je handen ook een beetje vrij.
Ten eerste je doet niks fout! Je bent 3 weken moeder en zie het als een ontdekkingstocht. Je kan niks fout doen. Elkaar leren kennen is geen fout! Maar inderdaad ritme van voeding, luier en knuffel en dan slapen. Je doet het eigenlijk dus heel goed alleen denkt de kleine daar nog wat anders over. Huilt hij wanneer je hem weg legt? Valt hij bv wel bij jou in slaap? Hoeveel tijd gun je hem om in slaap te vallen? In bedje of in de box bv wegleggen hoeft niet te betekenen dat hij direct in slaap valt. Maar echt denk niet dat je iets fout doet!
Ik herken veel in je verhaal en ik kan je maar een ding adviseren: ga door met met inbakeren! Hoe baker je in? Een baby zo jong hoort zeker meer te slapen. Dmv inbakeren haal je een groot stuk onrust weg. Op deze manier kun je er ritme in krijgen: slapen - wakker geworden - verschonen - voeden - boertje laten - even knuffelen - inbakeren bij eerste slaapsignalen - slapen. Zo wordt het voor je kindje duidelijk wat wanneer gebeurt en dat zal rust geven. Niet meteen uit zijn bedje halen als hij vrij snel wakker wordt. Leg je handen op zijn hoofd en buik (geborgen gevoel), maak geen oogcontact en praat niet tegen hem. Op deze manier reduceer je het aantal prikkels. Als je hem vaak uit zijn bedje haalt komen er elke keer heel veel prikkels binnen en zal hij op een gegeven moment oververmoeid raken. Geef niet meteen op als het inbakeren niet meteen lukt. Sommige kindjes geven zich er niet altijd aan over, het kan soms wel een week duren. Deze tips hebben we gekregen in het ziekenhuis toen mijn dochter dusdanig oververmoeid was dat ze een week opgenomen is geweest. Bied je ook een speentje aan? Als je meer wilt weten mag je me altijd een pb sturen. Veel succes!
Nee, een baby van drie weken heeft nog geen ritme. Maar ja, een baby van drie weken moet echt wel slapen overdag. Hou je hem bij jou? Heb je een draagdoek? Misschien slaapt hij graag in de wandelwagen? In een bed slapen is voor veel baby's moeilijk, ze zoeken geborgenheid en veiligheid bij jou.
Geloof me het komt goed! Hier ook ons 1e kindje. De dag na zijn geboorte de hele dag wakker! Tot 20.00 uur daarna gelukkig wat geslapen. Hij heeft dat heel kang volgehouden! Wel sliep hij snachts "goed" vanaf 20.00/20.30 kon ik hem op bed leggen en sliep hij tot de volgende fles. Al snel kwam hij nog maar 1x snachts! Nu slaapt hij smorgens een uurtje/ander half uur en smiddags een uur of 2! (Hij is nu 6 5 maand)
Hey wat gek, ik dacht dat ik had gereageerd maar niet dus! Nou goed, hij werd vandaag om 10.30 uur wakker en bleef wakker tot 18.30 (!!) en sliep daarna een uurtje en bleef toen weer wakker tot 21.00 en daarna tijdens de bv in mn armen in slaap gevallen. Tussendoor geprobeerd ingebakerd in zn bedje te leggen maar dat moestie dus niet hebben. Ik gebruik een draagdoek als ik het huishouden wil doen en daar slaaptie wel zolang ik in beweging ben. Inbakeren doe ik met een inbakerdoek met klittenband. Het lijkt in de nacht wel te werken, maar dan moet ik hem er wel half slapend in stoppen. In een wandelwagen slapen doetie ook niet, hij schreeuwde laatst de boel bijelkaar. En een hand op de borst/buik/hoofd werkt ook niet want hij blijft huilen tot hij knalrood wordt. En zolang hij niet echt aan het krijsen is laat ik hem in zn bedje liggen. Het is nog niet voorgekomen datie vanzelf in slaap is gevallen. vandaag ging het zo: verschonen, voeden, laten boeren, in bed leggen en hij begon na 2 minuten te huilen. Heb m even laten liggen tot de buren hem konden horen huilen. Opgepakt, rondje gelopen en hij viel heel even in slaap en zodra ik ging zitten begon die weer te huilen.het is vermoeied maar dat maakt me niet eens uit, ik vind het gewoon heel zielig voor hem want gapen doetie wel vaak en ik denk datie echt oververmoeid is
Kan je 'm misschien ingebakerd in slaap voeden? Hier werd hij vaak een beetje 'suffig' tijdens de voeding, maar als ik dan daarna weer aan 'm ging zitten rommelen en frunniken dan werd hij weer helemaal wakker en was over z'n slaap heen.
Ik denk niet dat jij iets fout doet, het is vaak erg zoeken wat werkt en wat niet bij een baby. Een baby op deze leeftijd hoeft zelf geen ritme te hebben. Echter als jij ritme en regelmaat aanhoud kan het wel helpen. Dit is niet op de klok, babys kunnen geen klok kijken, maar elke dag hetzelfde doen op dezelfde manier. Dus voeden, boeren, even bij jou of ergens liggen of rechtop houden, proberen te laten slapen, bij wakker worden voeden, boeren etc etc. Nu lukt het slapen niet, dus is het lastig om hier zo'n ritme te krijgen. Huilt hij veel overdag? En hoeveel is dit? Spuugt hij of zie je hem vaak slikken? Verloopt de bv goed? (Drinkt hij met voldoende rust, drinkt hij voldoende per keer) Groeit hij voldoende? Beweegt hij zijn hoofdje goed naar beiden kanten? (Dus kan hij als hij ligt zijn hoofd naar links en rechts draaien) Is zijn lijfje ontspannen of juist heel stijf?
Hij is sinds 9.00uur wakker nu. Zolang hij aan de borst is huiltie niet, of in de draagdoek, als ik met hem loop. Hij slaapt aan de borst even, maar zodra ik hem wegtrek wordt hij heel onrustig. Hij spuugt helemaal niet en ik zie m niet vaak slikken. Wel zn tong steeds naar buiten! Bv verloopt goed, hij is ook goed aangekomen. En zn hoofdje draait hij iik goed. Zn lijfje is ontspannen, niet stijf maar zodra hij van de borst is gaat hij soort van 'kruipen' op mn borst naar boven, duwt hij zichzelf alle kanten op, wordt rood etc. Ik word gek! Ik vind het zo zielig. Hij gaapt veel, maar weigert te slapen. Zodra hij gaapt leg ik hem in bed maar dan gaatie na 2min huilen. Ook als ik met m in mn armen loop zie ik zn oogjes steeds dichtvallen maar slapen doetie niet. Zo moeilijk dit allemaal.
Is zijn tongetje wit? Hoe ruikt hij uit zijn mondje? Heb je veel de tv of radio aan? Of anderzijds veel geluid in huis? Ik snap dat je het gevoelt hebt gek te worden en het is zielig en moeilijk.
Waarom laat je hem niet aan de borst slapen dan? Borstvoeidingsbabies hoeven vaak niet te boeren dus ik zou hem lekker laten liggen slapen. Even de oververmoeidheid doorbreken.
Onze eerste sliep overdag alleen in de draagdoek en wij inderdaad maar lopen. Was gewoon niet anders. Sterkte hoor.
Een hele simpele vraag misschien, maar krijgt hij genoeg voeding? Heeft hij wellicht honger? Mijn zoontje groeit bijv ook heel goed, maar was geregeld onrustig en huilerig. Ik geef flesvoeding en na wat meer voeding was hij een stuk meer tevreden. Mijn zoontje is nu 8 weken en heeft overdag ook moeite om in bed te slapen. Ik baker hem elk slaapje in, ik leg hem na elke fles ingebakerd in bed omdat ik hem daar aan wil wennen, Ik heb de ervaring met mijn dochter dat even huilen voor haar werkte. Elke keer die prikkels (van eruit halen etc.) werkte zo averechts. Zoontje is overdag ook vrij onrustig, hij vecht tegen de slaap terwijl hij echt wel moe is. Ik probeer het in bed, na 5 min huilen ga ik hem troosten. Hand op zn borst en 1 hand leg ik op zn wang zodat zn hoofdje in mijn hand rust zeg maar. Als hij gekalmeerd is ga ik weer. Soms valt hij in slaap, soms moet ik een aantal keer terug. Als het uiteindelijk niet lukt haal ik hem naar beneden en wil hij nog weleens op mn arm slapen of de draagzak. Het is jouw 1e kindje, ik was bij de oudste ook zo onzeker en dacht dat ik het fout deed. Dat is niet zo, het is allemaal zo nieuw! Ik heb door haar huilen en het gedoe met slapen en overprikkeling de babytijd als zwaar ervaren, met name die eerste 3 maanden. Nu ik mn 2e heb ben ik een stuk relaxter, omdat je de ervaring al hebt. Wat ik daarmee wil zeggen: het komt goed! Je doet het niet verkeerd, gun jezelf ook de tijd om elkaar te leren kennen en onthoud dat je alles doet uit liefde voor je kind. Dan doe je het dus nooit fout!
Je doet het juist heel goed hoor! Een baby van 3 weken heeft inderdaad nog geen ritme. Maar met mijn 2e kindje ging de baby wel gewoon mee met het ritme van het gezin. Voeden deed ik ook op verzoek. Soms op mijn verzoek, als we weg moesten. De kinderwagen sliep hij overdag altijd in (of draagdork) zodat we meteen weg konden als dat moest. Ritme kwam hier rond de 3 maanden een beetje. En vanaf 5 maanden oefenen met in bed slapen overdag.
Hoe gaat het nu bij me meid? Heb wel met je te doen want je kom zelf nergens meer aan toe.. heb je het idee dat hij pijn heeft? Misschien een osteopaat een idee?
Mijn zoontje overstrekte zich al een tijdje, maar ik wist niet dat dit niet hoorde. Toevallig ging ik er eergister naar googlen. Hij was gister 15uur lang achtereen wakker, en maar huilen en maar de borst willen, helemaal aangespannen, kon hem niet even wegleggen, vreselijk. Vandaag langs het CB geweest en we vermoeden dat hij verborgen reflux heeft. Elke dag wordt hij onrustiger. Ik heb ook twee x opgemerkt dat hij zn voedsel weer inslikt. Morgen gaan we langs de huisarts. Ik had er een nieuwe topic over geopend trouwens. Het kan ook aan zn nekje liggen denken we. Ik hoop dat hier wat aan gedaan kan worden want dit is echt niet genieten ben ook bang dat dit hechtingsproblemen oid zal geven. Zo onzeker
als het aan zn nekje kan liggen: kijk dan ook even naar tong- en lipbandje, tong- en lipspieren staan in verband met de nekspieren. Hier hielp behandeling pas nadat de bandjes waren gelaserd. (en ook kan tong/lipbandje van invloed zijn op reflux, ze happen dan teveel lucht binnen) En als je zelf geen klachten hebt met de borstvoeding: had ik ook niet, maar toch bovenstaande problematiek)