Pfff, net weer een heel gevecht over een half bekertje melk achter de rug. Mijn peuter vindt het echt verschrikkelijk om melk te moeten drinken. Ook yoki of karnemelk moet hij niet hebben. Alleen maar sap sap en nog eens sap.... En dan zeggen ze dat je geen strijd over eten moet aangaan. Maar ja, een kind heeft toch wel calcium etc. nodig. Fruit eet hij ook al nauwelijks en groente lijkt wel een vloekwoord bij hem. Als het aan hem lag dronk hij alleen appelsap en at hij alleen rijstwafels met smeerkaas. Wat zouden jullie doen? Wel of niet de strijd om melk aangaan? En zo niet, is het dan heel erg als je kind totaal geen zuivel binnen krijgt? Want toetjes lust hij ook niet. Hij krijgt wel elke dag zo'n vitaminesnoepje van Optimax.
mijn zoontje houd ook totaal niet van melk. hij drinkt alleen warme melk uit de fles voor het slapen gaan. maar hij is wel gek op milk en fruit, of die kleine pakjes bonomel. misschien kun je dat eens proberen, zuivel is goed voor sterke botten dus ik denk wel dat het belangrijk is om zuivel binnen te krijgen, lust hij ook geen kwark of danoontje ?
Misschien sojamelk proberen? Smeerkaas is ook zuivel, dus dan krijgt hij daar ook wat calcium uit. Vind hij andere kaas ook niet lekker? Wat je ook nog kunt proberen zijn die sesamkoekjes, in sesam zit ook ook calcium in. Verder zit calcium ook in volkorenbrood, amandelen, hazelnoten en lijnzaad. Je zou dus ook nog tahinpasta op brood kunnen smeren of amandelpasta. Je kunt ook nog kijken naar vegetarische vleesvervangende producten, daar zit ook calcium in. Hier vindt Thijmen dat heerlijk. Thijmen drinkt gelukkig wel zuivel en eet wat fruit. Maar groente is ook hier een drama. Ik zou toch proberen om het een beetje los te laten en hem wel verschillende dingen aanbieden. Misschien lust hij het over een tijdje wel. Als je nu steeds de strijd aan gaat dan gaat ie dat ook associeren met melk en krijg je het er straks helemaal niet meer in. Bovendien geef je hem een vitaminepilletje en daar zit ook van alles in.
Ik zou toch proberen het sap te minderen. Wij hadden hier ook zo'n zoet ventje. Maar het leek wel effect te hebben op de rest van het eten. Al speelden ook peuterkoppigheid en verkoudheidjes mee voor het minder eten. Toen zijn we in gaan stellen dat hij max 3 keer sap a 100cc mag op een dag (na zijn fruit, na zijn middagslaap en in de avond). Maar liever 2 keer. En de rest water/melk/thee. We zijn ook de eetmomenten wat strikter gaan hanteren. Dus ontbijt, en dan niks (behalve water) tot fruittijd. Hetzelfde naar lunch, middagtussendoortje, avondeten, en voor het slapen gaan. Dus 6 eet/drink momenten, en tussendoor alleen water. Ons jochie ging al snel meer gewoon eten. Verder niet gedwongen op die momenten te eten/drinken, maar tussendoor dus ook niks geven. Heb wel eens de lunch een half uur eerder gedaan vanwege erge honger, maar dan niet 's middags extra. Dat scheelde een hoop gezeur tussendoor. En als we gingen eten, dan at hij ook goed. Later hebben we het weer wat laten gaan, nu eet hij weer prima. Maar even wat structuur kan geen kwaad. Dus eigenlijk: minder zoetigheid, eten op 5-6 vaste momenten per dag, tussendoor alleen water. Maar peuters kunnen koppig zijn, dus succes
Hij krijgt ook niet altijd sap hoor. Hij krijgt 2x per dag een rietjesbeker met sap of roosvicee en verder water. Hij heeft nl. altijd vrij dunne ontlasting, vaak zelfs diarree en dat wordt nog verergerd door sap. Maar hij zou het liefst altijd sap drinken. En idd, wij ontbijten hier, dan rond half 11 drinken met een koekje, rond half 1 lunch, om 3 uur fruit met wat drinken en om 6 uur avondeten. Heel soms een klein snoepje of zo tussendoor, maar geen echte eetdingen. Ik heb hier ook nog een dreumes rondlopen, en daar ben je altijd wat meer gefocused op het eten en drinken, dus zo'n schema is hier gewoon standaard. Maar goed, hij zit nu alweer ruim een uur aan tafel met een klein bekertje melk. Hij lust ook echt niks anders wat maar op melk lijkt, geen yoki, geen milk en fruit, geen chocolademelk, geen karnemelk, geen yoghurt, geen kwark, zelfs danoontjes vindt hij niet lekker meer (vroeger wel). Ik heb zelfs wel eens gevraagd of hij dan melk bij mama wilde drinken, net als de baby, maar daar moest hij alleen maar heel hard om lachen. Maar goed, ik ga straks maar eens kijken of ze hier sesamkoekjes verkopen. Dan kan ik weer met een iets geruster hart toezien hoe ik de volgende halve beker melk door de gootsteen spoel.
Absoluut de strijd niet aangaan!!!! Maakt het alleen nog maar erger! Soja melk vond ze hier dan wel eens lekker, maar ook niet altijd. Peutergroeimelk vond ze hier erg lekker en kreeg ze dus ook heel lang. Yoghurt met limonade? Yoghurt met fruit? Heb je dat geprobeerd? Ze kunnen best zonder zuivel hoor! Is waarschijnlijk een fase en omdat ie ziet dat jij er een "probleem" van maakt wordt het spelletje alleen maar leuker.... Zet het neer en als ie het drinkt prima, zo niet, dan niks over zeggen en gewoon elke dag zo doen. Als de druk eraf is, gaat het vaak veel beter.
Maar zou je hem dan wat anders geven? Ik heb ook een tijdje inderdaad niet al te moeilijk erover gedaan, maar dan kwam hij een kwartier na het ontbijt met de vraag om iets anders te drinken. Dat is me dan eigenlijk wel wat te gemakkelijk eerlijk gezegd. Wat zijn dan de opties? 1. Gewoon vol blijven houden dat hij zijn melk op moet drinken, met veel gedoe 2. Iets anders geven, maar dan leert hij nooit om melk te drinken en dan krijgt hij dus helemaal geen zuivel meer. Scheelt wel een hoop strijd. 3. Eerst melk geven en daarna iets anders? Hij is ook niet dom, dan weigert hij simpelweg de melk in de wetenschap dat er een half uur later alsnog wel een beker sap verschijnt.
Hier wilde peuter geen koude melk...dus ik warmde die steeds iets minder op...toen wilde ze geen melk meer....enkel zoet ook....dus heb ik er een beetje cacao poeder in gedaan...en iedere keer minder...totdat er echt niets meer in zat en de melk koud was...nu drinkt ze haar beker zonder morren leeg..... Maja...toetjes en kaas zijn ook favorieten... Probeer het eens zonder dwang en gewoon niets anders geven...dorst doet alles drinken! En probeer het misschien wat lekkerder te maken en dat langzaam af te bouwen...misschien lust hij het dan wel! (ik zeg niet dat het goed is wat ik gedaan heb hihi, maar het werkte wel....met cacao poeder.....)
Ik zou een tijdje de focus helemaal van de melk afhalen en hem andere dingen aanbieden. Het is nu volgens mij zowel voor jou als voor hem een heel issue geworden. Zou hem idd geen sap geven, maar bijvoorbeeld thee of water of slappe limonade. Je zou de sap ook kunnen verdunnen met water. Als alles dan weer een beetje rustig is, zou ik beginnen met hem af en toe wat aan te bieden en dan op een andere manier dan je normaal deed. Dus bijvoorbeeld melk of yoki uit een rietjespakje. Of vries een pak danoontjes in met een ijsstokje erin. Qua calciumbronnen zou ik kijken naar kaas, sesam, noten, pannekoeken (zit ook veel melk in ), misschien verse sinaasappelsap etc. En weet je, sommige mensen vinden melk gewoon niet lekker. En zo erg is dat nou ook weer niet. De dingen die in melk zitten, zitten ook wel in andere dingen Succes!