hallo dames, Zoals bij veel kleintjes, verschilt de routine bijna week bij week. Op zich is er veel hetzelfde, maar meneer gaat steeds vroeger naar bed. Ik kan hem niet wakker houden uiteraard, dat zou ik sneu vinden. Maar hij is van 20u naar 19u naar 18u en vandaag naar 17u gegaan. Normaal gesproken ging hij dus rond 19u (dit hield hij weken vol) naar bed en dan kwam hij rond 21u/22u voor een papfles en sliep dan heerlijk door tot ongeveer 5u/ 5.30 Maar omdat hij nu zo vroeg gaat, krijgt hij uiteraard zijn papfles wat vroeger en slaapt hij hetzelfde aantal uren, maar alles een aantal uur vroeger. Dit breekt ons een beetje op, omdat meneer besluit dat 4u een prima tijd is om de dag de beginnen. Overdag, zoals vandaag, ging hij rond 8u 'smorgens terug naar bed (duidelijke moeheid tekenen) en sliep hij 2 uurtjes. Vervolgens ging hij rond 12u weer naar bed, weer alle signalen van moeheid en sliep hij weer 2 uurtjes. Maar daarna weigerde hij pertinent om nog een dutje te doen, wat dus resulteerd in om 17u omvallen en in diepe slaap in bed te liggen. Waardoor we nu dus weer in die cirkel zitten van, de volgende fles is de papfles, terug naar bed en tadaaa rond 4u 5u is het weer een nieuwe dag! *gaap* Mijn vraag is dus, en schiet me er niet op af aub maar, als hij nou rond 20u of 21u komt voor zijn fles, soms is hij behoorlijk wakker, zal ik hem dan gewoon een tijdje wakker houden ofzo? Of moeten we ons maar gewoon neerleggen bij het feit dat hij zo vroeg naar bed gaat en hopen op weer een andere routine binnenkort? Hoe doen jullie dat?
Wow, 4 uur is wel erg vroeg om de dag te beginnen. Ik zou het gewoon eens proberen om hem rond 21/22u nog een uurtje op te houden. Alleen als jullie dit zelf zien zitten natuurlijk, maar ik zou zelf liever mijn kind een uur 's avonds op hebben, dan om 4 uur in de ochtend. Gewoon eens proberen en kijken wat hij doet zou ik zeggen.
Ik kijk wel hoe hij wakker word, als hij weer gewoon vrij wakker is dan hou ik hem wel een klein uurtje wakker. Meestal is hij zo 'wakker' omdat hij papa ziet, die hij de hele dag gemist heeft en dan bij papa wil knuffelen enzo, dus dat zou een mooi moment zijn om hem een uurtje wakker te laten blijven dan Eens kijken of dat werkt. 5u beginnen vind ik nog wel te doen, maar 4u breekt me op hoor haha
Zou ik ook doen, misschien breek je zo die cirkel een beetje. Als het niet werkt kan je altijd nog terug naar het oude ritme. Maar hij slaapt dus 2x per dag dan? Mijn zoontje sliep ook om half 5 nog een uurtje, dan maakte ik hem zelf wakker om te eten en lekker in bad te gaan en dan om half 8 weer naar bed. Toen om 11 uur nog een fles en dan de nacht door. Is dat misschien een idee?
hier wordt ook geslapen rond 17.00-18.00. Maar dat beschouw ik dan altijd als het laatste dutje van de dag. Dus als ze dan wakker wordt gaan we weer voeden en spelen en dan rond 20.30-21.00 echt naar bed. Ik geef meestal nog een nachtvoeding (die heeeeel erg kunnen verschillen qua tijdstip) maar als ze vóór 7.00 uur komt voor een voeding noem ik dat een nachtvoeding... wat inhoudt: voeden (evt verschonen) in het schemerdonker en gewoon weer terug naar bed. Meestal gaat ze dan weer gewoon lekker slapen tot 8.30. Misschien heb ik een kindje met een bio-ritme dat wat later op de dag zit, maar misschien kan het voor jou ook zo werken.
Zal ik hem dan nu wakker maken? Dan heeft hij 1 1/2 uur geslapen... Is hij dan niet vreselijk chaggo?
Ik zou persoonlijk elke dag op hetzelfde tijdstip willen beginnen en dus niet aan het kind overlaten. Wakker maken dus. Waarom niet gewoon elke dag ongeveer hetzelfde doen? Je kindje zit duidelijk niet zo stevig in een ritme van zichzelf.. daar kan je 'm prima mee helpen. Bij ons met 5 maanden: 8:00 12:00 16:00 19:30
Ja zo ongeveer zitten wij ook, alleen 's avonds gaat het mis. Ik liet me inderdaad leiden door hem, maar dat werkt overdag prima, dan heeft hij hetzelfde ritme, alleen 'snachts dus niet. Maar goed hij is nu wakker, zal ik hem dan een gewone fles geven of straks de papfles en dan naar bed? hoe lang hou ik hem nu wakker dan? Sorry voel me een beetje lullig nou dat ik het niet helemaal goed doe
nee joh, niet lullig voelen.. Je doet het prima hoor. waarom geef je hem straks om een uur of 22:00 geen fles? En dan hoop je dat hij morgen wat langer slaapt. Als hij voor 8 uur komt, geef 'm dan een klein beetje en maak hem dan om 8:00 weer wakker voor een gewone fles. Dan begin je de dag in ieder geval goed. Wakker houden? Tja, dat lukt vaak niet zo goed (in bad gaan, spelen wil nog wel eens helpen) maar waarom laat je 'm niet 45 minuten slapen. Dat is precies de slaapcyclus... dan maak je 'm daarna wakker.
Ik zou idd ook proberen je kindje een ander ritme mee te geven. Wij hebben hier eigenlijk altijd aangehouden dat de dag hier niet voor 7 uur begint. Daarvoor is het nog nacht en blijven we dus op onze kamertjes. (toen mijn zoontje nog niet door sliep lag hij dan ook wel eens 's ochtends bij ons in bed, maar we gingen iig niet naar beneden. De laatste fles heeft hier ook altijd een "vaste" tijd gehad. (met een speling van een half uur ervoor of erna) Als je zoontje nu om 5 uur al in zijn avondslaapje gaat zou ik hem zeker na en 1,5 uur wakker maken zodat hij hopenlijk zijn schema weer iets gaat verzetten. Wij bekijken altijd hoe de dag ongeveer verloopt en overdag voed ik op zich op verzoek, maar wel probeer ik het zo te sturen dat de laatste fles hier altijd rond hetzelfde tijdstip is. Soms stel ik de fles dus wel eens een beetje uit door te gaan wandelen met mijn zoontje of krijgt hij hem iets eerder (en is het dus een keer op mijn verzoek.)
Ik heb hem daarstraks wakker gemaakt en hij is nu aan het spelen met papa. We zitten alleen een beetje te mutsen of we nou rond 20u (het is hier een uur vroeger btw) een gewone fles geven (een beetje) en dan afwachten wanneer hij voor zijn papfles komt. Of hem wakker houden tot een uur of 20.30 - 21u als we dat halen en hem geen gewone fles geven, maar gelijk de pap fles.
mijn zoontje gaat tussen 18-21u naar bed (afhankelijk van zijn slaapjes overdag) maar als ik mijn zoontje niet wakker maak om 23:00 voor een papfles, wordt hij om een uur of 4-5 wakker voor zijn eerste fles. zo komen we dus in een verkeerd ritme. je zou kunnen proberen om hem wakker te maken voor een extra voeding en kijken wat hij de volgende dag doet?
Hij ging de laatste tijd steeds tussen 17 en 18 naar bed en kreeg dan rond 21/22u zijn papfles, maar dan slaapt hij maar tot 4u. Dus hoe vroeger hij naar bed gaat, hoe vroeger hij op is. Logish natuurlijk, je kunt maar zo lang slapen haha Hij is nu dus sinds 19u wakker (het is hier een uur vroeger) dus pas 20 minutjes nu. Ik vraag me dus alleen af hoe laat ik hem nu weer in bed moet leggen, zodra hij moeheid vertoont denk ik maar? En krijg hij dan nu zo zijn papfles, of eerst nog een beetje een gewone?
Je zou je zoontje nu een flesje melk kunnen geven en dan rond 23.00 zijn papfles. Ons schema met 5 maanden was als volgt: 7.00 fles 8.30-10.00 slapen 10.00 fruit 11.00 fles 12.00 -14.00 slapen 14.30 fles 16.00-17.00 slapen 18.30 bad, vervolgens fles 19.00 slapen 23.00 fles Je kunt er dus voor kunnen kiezen om je kindje om 17.00 een uurtje te laten slapen (of beter gezegd 45 minuten, een slaapcyclus, zoals Cygnet als schreef), vervolgens even spelen en lekker in bad... Zo kun je hem wel even wakker houden. Om 23.00 kun je hem dan (half slapend) zijn papfles geven.
Bedankt voor alle reacties dames Ik haalde hem uit bed gisteren en hij heeft een tijdje met papa gespeelt, hij was wel erg moe, is natuurlijk min of meer gewend dat we hem laten slapen. Maar rond 20u kreeg hij een klein flesjes en om 22.u kwam hij echt voor zijn fles, dus de pap fles. Vervolgens terug naar bed en toen kwam hij pas weer om 6u. Vandaag doe ik dus hetzelfde, ik ging in de 'fout' omdat ik dacht dat je een beebje niet wakker moest maken maar dit lijkt te werken. Vandaag hou ik overdag hetzelfde schema aan, dat zit er al prima in, en vanavond als ie weer om 17u gaat slapen maak ik hem gewoon weer wakker. Hopelijk went hij snel en werkt dit ook Nogmaals, bedankt voor alle tips
Thanks, dat schema hebben wij ook, alleen ging het 's avonds mis. Ik moet eerlijk zeggen dat het hele bad/douche routine ook steeds mis ging hoor, dus op deze manier is dat ook opgelost Ach ja, eerste keer mama he
Fijn dat het lijkt te werken! Ik ben persoonlijk ook niet zo van het wakker maken, doe het zo min mogelijk... Maar in jouw geval breekt nood wet, lijkt me Elke ochtend om 4 uur wakker is geen pretje! Succes!
Hallo allemaal, Ik heb ook even een vraagje. Mijn zoontje is nu 6 maanden en slaap redelijk veel eigenlijk. Overdag is hij soms veel wakker maar hij heeft er ook dagen tussen zitten dat hij ook overdag veel slaapt. S avonds gaat hij rond half 9 9 uur naar bed en slaapt soms wel eens uit tot half 10! Meestal is hij wel rond half 9 wakker. af en toe vraag ik me wel eens af of het erg is als hij zoveel slaapt of dat er misschien iets aan de hand is. Maar verder is hij zo vrolijk en zo actief! Als ie wakker is lacht hij ook meteen en dat denk ik zie je wel er is niks aan de hand. Hoe zijn jullie meningen hierover en hebben jullie ook kinderen die zoveel slapen? Alvast bedankt en tot spreeks
@ Sweety: Heerlijk toch! Ik zou willen dat mijn zoontje zo uitslaapt Ik zou me geen zorgen maken hoor. Als je kindje verder vrolijk en actief is, heeft hij het gewoon nodig. Rond de zes maanden sliep Julian zo'n 17 uur per etmaal.
Hallo Eefje, Thnx het is ook wel lekker maar soms maak ik me eigen ook zorgen. Eerst maakte ik hem om 12 uur of 1 uur nog wakker voor een laatste pap fles maar dat doe ik nu ook niet meer. HIj zit nu op 3 flessen en warme hap en fruit hapje en pap s'ochtens. Het is zoon heerlijk ventje ook echt een lache bekkie! Liefs vanuit hier