Hoi, Ik heb 2 vraagjes: Kan het kwaad voor mijn zoontje als ik hem op een dag om en om dan BV en de volgende voeding KV geef en de volgende voeding weer BV etc. Ik weet dat het niet goed is voor mijn melkproductie, maar kan het voor hem kwaad (bijv. buikkrampjes) ? Mijn zoontje geeft bijna altijd terug na het voeden. Als ik hem voed en hij heeft weer melk terug gegeven dan valt hij meestal in slaap. Zodra ik hem in z'n bedje leg is hij weer wakker en geeft hij vaak (soms na 1 uur nog) melk terug, maar toch blijft hij vragen om gevoed te worden. Ik leg hem dan gewoon weer aan totdat hij zelf genoeg heeft, maar doe ik hier wel goed aan? Is het teruggeven geen teken dat hij 'vol' zit? Ik vind het soms heel frustrerend en vermoeiend dat hij na lang voeden veel teruggeeft en dan nog niet voldaan is hierdoor .
KV gaat dat probleem niet oplossen. Wat je zou kunnen doen is voor een voeding aan een theelepeltje nutriton geven. Hier gaf Thirza ook veel voeding terug en wilde daardoor steeds vaker drinken: opkomend maagzuur en enkel melk verzacht dan de pijn. Was hier opgelost met een bezoekje aan een osteopaat (een geregistreerde wel te verstaan: Osteopathie)
Waarom zou je af willen wisselen met KV? Zoals gezegd is dit voor je productie niet heel goed en wellicht bouw je daardoor al meer af dan je in eerste instantie zou willen.
Nutriton heb ik al geprobeerd, maar daar raakt hij van verstopt. Wat doet een Osteopaat precies? En hoef je maar 1x te gaan? In sommige situaties (als ik bijv. niet thuis ben en geen afgekolfde melk meer heb) vind ik het handiger om KV te geven, dus puur uit gemakzucht eigenlijk . Ik probeer verder wel zoveel mogelijk als ik kan BV te geven.
@Astrid: de osteopaat kijkt waar zenuwen e.d. klemzitten in het lijfje en dat zetten ze dan recht (kraken, wel zachthandiger dan een chiropractor doet): Thirza had wat werveltjes in haar nekje klemzitten (kiss-syndroom) en had daardoor o.a. last van terugspugen, (maagzenuw krijgt daardoor steeds signalen dat het maagje vol zit). En dus nog wat meer klachten. Maar het terugspugen was na 1 behandeling over: voor de behandeling aan dronk ze elk half uur en steeds kleine beetjes, daarna ging ze weer gewoon om de 2-3 uur drinken. Kan best zijn dat je wel vaker heenmoet, maar bij dit soort problemen hoef je hooguit 3-6 keer heen en de meeste verzekeraars vergoeden het als je een geregistreerde osteopaat bezoekt.
O, en over KV geven als je afgekolfde melk op is: ik snap dat het gemakkelijk lijkt, maar dat is enkel voor dat moment. Voorlopig is je productie bepaald niet stabiel en dus kan het ook direct teruglopen als je voor het gemak eens even niet afkolft. Dan heb je er vervolgens juist meer 'ellende' van, want dan gaat je kindje regelen om de productie weer op te hogen. Mijn ervaring is dat het kolven na een tijdje meer vanzelf gaat en minder moeite kost. Ik pak er een goed boek of leuk tijdschrift bij en dan is het ook even mijn ontspan-momentje: die heb je verder weinig als nieuwbakken moeder,