Van Engelshoven wil einde aan stereotype speelgoed

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 26 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.291
    6.821
    113
    toch maar weg

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.291
    6.821
    113
    Nou...geen idee waar ze dan op doelt. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat we als poppen worden gestuurd.

Ik krijg daar een hele remmende reactie op.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dit gevoel krijg ik er ook bij. Ik heb 2 totaal genderbevestigende kinderen. Echt meer jongen en meisje ga je niet krigen.
    Hebben ze echt niet van mijn opvoeding, want ik leg daar totaal geen nadruk op.
    Maar het is onderhand iets om je voor te schamen.

JisL, Novi, flipflop en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.291
    6.821
    113
    Ja precies. Alsof je kind niet meer of man of vrouw mag zijn.

5. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ik snap dat je daarvan gaat steigeren, als je het gevoel krijgt dat je gestuurd wordt. Ik kan niks veranderen aan hoe jij het ervaart, maar ik zie het zelf zo: de minister komt juist op voor de consument (vooral voor het kind) door de producenten en verkopers erop te attenderen dat ze héél sturend adverteren en dat ze dat ook anders zouden kunnen doen. Het was vanuit de minister enkel een verzoek om daar eens kritisch naar te kijken.

Zara75, hummeltje5, Innas en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Dit begrijp ik even niet, er is toch door niemand gezegd dat jongens niet stoer mógen zijn of niet van blauw mogen houden.? Of dat meisjes een ridder móeten zijn.?
    Als speelgoed gewoon speelgoed is, en dus geen jongens- of meisjesspeelgoed, dan hebben kinderen toch juist meer vrijheid om te kiezen.? En dan kan het meisjes toch nog steeds kiezen om een prinses te zijn en met poppen te spelen.?

Ik leg mijn kinderen niet op dat ze genderneutraal zijn hoor, het zijn namelijk jongens. Maar ik vind het raar en zeer onnodig dat ze van alle kanten te horen en te zien krijgen dat ze niet met Lego Friends zouden moeten spelen omdát het jongens zijn.

Zara75, hummeltje5, Elsss en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.291
    6.821
    113
    Maar wie zegt dat dan tegen ze dat ze niet met lego friends mogen spelen

Ik ken echt niemand die dat doet.

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.282
    3.259
    113
    Vrouw
    Dat wordt gedaan door de winkels, adverteerders enz.

Hier een voorbeeld dat ik even van de website van kruidvat heb gehaald. Is toch totaal niet nodig deze categorie?

Bijgevoegde bestanden:

Zara75, littlemunchkin, Kolibrie2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    #69 A je to, 26 sep 2019
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
    Dit is zoals ik het ook heb opgepakt. Je verwoordt het beter dan ik.
    Ik zou ook gaan steigeren als mijn kinderen genderneutraal zouden moeten worden, maar dat is volgens mij helemaal niet wat de minister bedoeld.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  10. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik denk dat de gemiddelde ouder van zowel een jongen als een meisje je daar heel wat over kan vertellen. Daar kan wel een nieuw topic voor geopend worden. Ik vind het zo bizar dat we tegenwoordig dus gewoon gaan doen alsof dat werkelijk zo is, dat er geen verschillen bestaan. Echt bizar. Waarom?

Paardenbloem, Whoopy en bosi333 vinden dit leuk.
  11. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Je begrijpt me verkeerd denk ik.
    Ik ontken niet dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes.
    Ik denk alleen dat verschillen tussen jongens onderling of meisjes onderling net zo groot (kunnen) zijn.

En dan begrijp ik dus niet zo goed waarom we zoveel gender-gespecificeerde dingen moeten hebben.

Ik heb (nog) geen dochter, maar zie ik de relatie met mijn man dat wij ontzettend van elkaar verschillen, maar niet zoals de standaard man-vrouw, eerder precies andersom, hij kookt, ik klus, hij is de emotionele, ik de nuchtere, etc. Etc.
    Maakt dat me minder vrouw? Ik vind van niet, maar door de manier hoe de buitenwereld vrouwen ziet, voel ik minder in dat plaatje passen...
    En daarvoor moeten we oppassen bij onze kinderen vind ik.

Ik denk dat juist door alles meer open te laten, kunnen kinderen zich op alle vlakken die zij willen ontwikkelen en niet alleen de vlakken waarvan de buitenwereld. Die bij hun geslacht vind passen.

Zara75, littlemunchkin, hummeltje5 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. DQueen

DQueen Niet meer actief

In jouw voorbeeld vind ik de jongens microscoop ook echt shocking! Dat is als kind mijn favoriete speelgoed geweest echt jaren lang! hoezo is wetenschap voor jongens?

Ik las vandaag dat matel met gender neutrale barbies koms. Dit vind ik gek. Barbie en Ken hadden al geen geslachtsdeel, barbie wel borsten. Deze nieuwe pop dan ook geen borsten had Ken ook niet. Dus nu een ken pop die je met jurken en broeken kan kleden en lang en kort haar kunt dragen. Ik vraag me wel af waar blijft de fantasie van het kind dan? Vroeger knipte ik het haar van mijn barbie af met een schaar. Wisselde de Barbie en Ken kleding onderling en het resultaat was hetzelfde. Deze zet van Matel voelt voor mij als stunt om de verkoopcijfers te doen stijgen en niet om het maatschappelijke punt te benadrukken.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  13. DQueen

DQueen Niet meer actief

Mijn 3,5 jarige dochter is ineens helemaal verzot op auto's met name graafmachines, kiepwagens en vrachtwagens! Haar poppen mogen er wel op en in rijden dus ze combineert het. Helemaal leuk juist, maar ook zij vertelt dus al dat ze op de peuterspeelzaal daarmee in de jongenshoek speelt met de jongens en niet met de meisjes in de (meisjes)huishoek wat een hoek met keuken, poppen en huishoud spulletjes is. Heb het al gevraagt op de pzs of dat zo word benoemt naar de kinderen. Volgens de leidsters niet, is dat iets wat peuters dus zelf al zo benoemen.

14. DQueen

DQueen Niet meer actief

Wel moet in mijn ogen duidelijk worden dat lego friends niet op de meisjes afdeling komt te liggen. Jongens kunnen dat ook leuk vinden. eigenlijk moeten ze af van de hele jongens / meisjes verdeling in speelgoed.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.701
    13.900
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #75 hummeltje5, 26 sep 2019
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
    Het is maar het voorbeeld van 1 gezin natuurlijk, maar even ter illustratie wat onze kindjes (1 jongen, 1 meisje) leuk vinden en waarin ze verschillen:

Beiden: hobbelpaard, loopauto, auto voor buiten, glijbaan, blokken, duplo, magnetisch tekenbord, keukentje, gereedschapskist, tuinsetje (hark/schep/emmer/gieter etc.).

Dochter is dol op auto's. Zoon interesseert het geen klap.

Dochter roept verliefd ''poppie'' bij alle Duplo poppetjes en zo knuffelt ze ook met haar beker :roflmao:
    Maar zoon is dan weer degene met knuffels in z'n bed.

Als ik dus puur naar onze eigen situatie kijk denk ik dat bovenstaande, dikgedrukte zinnen (iig. tot nu toe) niet helemaal correct zijn.

Edit: op de psz duikt mn zoontje altijd het keukentje in, net als twee andere jongetjes. De meisjes zie ik daar nooit (en dat is niet vanwege de 3 jongetjes die er spelen)!
    Mn dochtertje dook eerst ook die hoek in maar heeft nu ook de rest van de ruimte ontdekt en speelt nu met de auto's :)

16. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.701
    13.900
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Echt? Ik vraag me nu af of ons meningsverschil komt doordat onze kinderen nog erg jong zijn (3,5 en 1,5) en nog geen flauw benul hebben van dit soort gedoe, of omdat onze kinderen en het buurmeisje zo makkelijk zijn, maar van de week hadden we dus een speelafspraak bij het buurmeisje thuis en er werd gezamenlijk met van alles gespeeld hoor: dokterssetje, dieren, poppenhuis, stickers..
    Ook vrijwel alle dingen die ik in m'n post hierboven heb genoemd, zijn i.m.o. prima geschikt voor beide geslachten om mee te spelen.

Denk echt dat het verschilt dat jouw kindjes en vriendinnetje ouder zijn en zich dus (nog) meer bewust van verschillen zijn, dat het daarom stroever verliep dan dat het hier doet.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.701
    13.900
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Tenzij het gaat zoals Miesje van Rijn uit onderstaande link als idee oppert: gewoon en/en. Dus en genderneutraal speelgoed, maar ook alles aan blijven bieden in roze en blauw.

Overigens is het als je het mij vraagt onzin dat roze voor meisjes zou moeten zijn en blauw voor jongens, maar dat is een ander verhaal ;)

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.701
    13.900
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Welnee joh, niet doen. Gewoon naast je neerleggen die hap.
    Dat die twee van mij nou (nog) allerlei speelgoed pakken, wil nog niet zeggen dat ik de illusie heb dat dat ook zo blijft als ze eenmaal op de basisschool zitten. Vroeg of laat zal toch wel door vriendjes/vriendinnetjes gezegd gaan worden: dat is stom want dat is voor jongens/meisjes.. en dat onze kinderen zichzelf dan met die termen gaan identificeren. Is volgens mij een heel natuurlijke reactie die altijd zal blijven bestaan (in ieder geval voorlopig). Bij de een in meer mate dan bij de ander.

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.701
    13.900
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Echt nooit last van gehad, zowel niet met serviessetjes als met poppenkleding dat je dat niet in neutrale kleuren zou kunnen krijgen.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind het domweg onzin om dit vanuit de overheid te moeten regelen! Daar ben je als ouder gewoon vanzelf bij.
    Die gender neutrale beweging wordt steeds groter. Neutrale wc's, neutrale babies, neutrale alles! Dat vind ik gewoon ronduit vervelend worden.

En daarnaast als je het "erbij" gaat presenteren maar de rest blijft bestaan, was is dan het idee erachter? Dat maakt dan doch niets uit.

Whoopy en DQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina