En laten we wel wezen: er zit nu eenmaal verschil in wat mannen en vrouwen leuk vinden. Dat kun je wel zo krampachtig proberen te sturen tijdens de kindertijd ( in dit geval dus ontkennen dat er verschil is...) maar ik heb nog nooit gehoord van een mannen breiclubje en over het algemeen zie je vrouwen ook niet in grote getalen meedoen aan een viswedstrijd of voor hun lol een hengeltje uitgooien. Uitzonderingen daargelaten.
Ik zie dat jouw kinderen ook net een paar jaar jonger zijn dan de mijne. Blijkbaar is er dus al het een en ander aan het veranderen op dat gebied. Fijn! Toen onze oudste 2 werd waren er in de hele intertoys (ja ja, die goeie oude tijd) welgeteld 0 serviesjes te vinden die niet roze waren, terwijl er echt meerdere setjes lagen. Gelukkig is het via Bol wel gevonden.
Ik snap waarom je zo'n aversie hebt bij het woord "genderneutraal" als je denkt dat het betekent dat jongens meer 'meisjesachtig' moeten worden en meisjes meer 'jongensachtig'. In jouw beleving betekent het woord "genderneutraal" dat kinderen / volwassenen iets anders moeten worden dan ze moeten zijn. Volgens mij is dat niet de betekenis. Volgens mij betekent het juist dat je minder gaat sturen. Stoere jongens blijven stoere jongens. Dus als jouw zoon het type 'stoer, sterk en mannelijk' is, kan hij dat gewoon blijven / worden. En zorgzame meisjes blijven zorgzame meisjes. Maar er komt daarnaast meer ruimte voor stoere meisjes en zorgzame jongens om zichzelf te zijn. Zodat niemand meer in een bepaalde richting wordt geduwd. Dat is nu door manipulatie en onbewuste beïnvloeding echt nog wel het geval!
Toen ik kind was had ik een wit Jip en Janneke serviesje en mijn zus een wit serviesje van Mickey mouse
Er is ook veel verander qua speelgoed sinds de jaren 80. Toen was alles vaak rood, geel, groen, blauw, wit. Er was minder nadruk op jongens en meisjes speelgoed. Dit is later gekomen omdat fabrikanten dan meer geld kinnen verdienen omdat je inderdaad voor je kindje van het andere geslacht weer iets nieuws gaat aanschaffen. Verder helemaal eens met @tupp wat betreft de betekenis van genderneutraal.
Ik vind het trouwens heel irritant met kleding kopen! Ik zocht een vest voor een meisje bij de Hema, ik weet niet of het voor een meisje of jongen is.
https://www.buzzfeed.com/lyapalater/reasons-why-girls-and-boys-should-definitely-have-differe-1?utm_source=dynamic&utm_campaign=bffbbuzzfeed&ref=bffbbuzzfeed&fbclid=IwAR37Tblu4YZxAqtqgqlrVdqopzFpq85r5O0VkQ_5R943YxGVjgZIptxQUag
Je koopt toch gewoon wat jij (of je kind) leuk vindt? Het is gewoon bedoeld voor kinderen, niet specifiek voor jongens of meisje.
Hoe ouder een kind hoe meer pasvorm er toe doet. En dan zit er best veel verschil in een ‘meisjes’kledingstuk of een ‘jongens’kledingstuk.
Ja had ik pas ook een keer met een trui, beetje dubieus dus maar niet genomen. Voor de rest is alles redelijk gescheiden en overduidelijk voor de meiden met alle jurkjes en rokjes.
Ja meiden valt echt veel smaller, het is gewoon vrouwelijker, mijn oudste dochter draagt veel sweaters maar ze gaat echt niet in een jongens sweater lopen want dat vindt ze hobbezakken.