HELP! Baby met gebruiksaanwijzing ; -)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Prettykitty, 30 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik heb al eerder een bericht geopend, over dat mijn zoontje niet toegeeft aan zijn slaap. Dit ging inmiddels iets beter, maar helaas nu niet meer.

Mijn zoontje is nu 3 maanden en 1 week oud.

Hij slaapt in de nacht ongeveer z'n 5 a 6 uur achter elkaar. (In de co-sleeper) dan krijgt hij een fles en slaapt hij weer z'n 2 a 3 uur.

Overdag is het echter een ramp. Echt hij wilt absoluut niet in zijn bedje (co-sleeper) of van mij part in de box slapen. Ook als ik hem er slapend neerleg is hij binnen 3 minuten wakker!

Op mijn arm sliep hij inmiddels redelijk. Maar nu is het weer echt een gevecht, en dat 5x per dag ofzo!
    Ik zie gewoon op tegen de dag en avond omdat het z'n drama is de hele dag.

Vanmiddag ben ik 1.5 uur bezig geweest met hem in slaap te krijgen, eerst in de co-sleeper. Wat als nog niet is gelukt!
    Toen was hij zo overstuur dat ik hem er echt moest uithalen en met hem moest lopen om hem stil te krijgen.

Ik leg hem in zijn co-sleeper als ik enige tekenen zie van moe zijn. (Aan oortjes zitten, oogjes wrijven, of druk doen)
    Hij doet echt alles om niet te hoeven slapen.

Hij beweegt heel druk met zijn beentjes. (Hele co-sleeper schud heen en weer)
    Hij gaat tegen het plafond liggen kletsen. (Echt extreem, geluidjes die ik nooit eerder heb gehoord komen er uit)
    Hij zoekt natuurlijk oogcontact met mij. Maar hier ga ik niet op in.

Wat ik heb geprobeerd :
    - Slapend wegleggen
    - Vanuit de draagzak slapend wegleggen.
    - Naast hem blijven liggen
    - Zazu Heartbeat knuffel aan
    - Knuffeldoekje met mijn geur over zijn hoofd
    - Wakker wegleggen en de kamer uit
    - Wachten totdat hij zijn speen accepteert. (Blijft deze er uit trekken)

Vorige week is het met toeval gelukt om hem in slaap te krijgen in de co-sleeper. Hij sliep 30 minuten, was daarna nog hartstikke moe en ging weer huilen. (Of eigenlijk krijsen/gillen)

Laten huilen werkt dus niet. Hij gaat echt keihard krijsen waardoor hij gaat zweten, zijn voeding omhoog komt (heeft verborgen reflux) en zowat stikt. Zo druk maakt hij zich!
    Tranen, rood worden etc.

- Voor de nacht weet hij heel goed hoe het gaat. Ik verschoon hem, doe zijn slaapzak aan, geef hem een fles, daarna op mijn borst om te boeren en zijn voeding te laten zakken (20 a 20 min) dan gaat hij zijn bedje in en slaapt hij meestal. Als hij wakker is gaat hij als nog slapen!
    (Hij slaapt zonder speen)

Op mijn arm slapen :
    De enige optie is dan op mijn arm laten slapen. Maar ook dat vind hij op dit moment echt niet leuk. Als ik hem neerleg om hem te laten slapen begint hij al te huilen, hysterisch alsof ik hem iets aandoe.

Hij wilt gewoon pertinent niet slapen. Al is hij zeker wel moe!
    Hij gaat soms ook kletsen, me aaien over me gezicht, natuurlijk keihard huilen.
    Speen wilt hij soms, soms niet.
    Het enige wat helpt is hem heen en weer wiegen en sttttttt tegen hem zeggen.
    Soms gaat dit wel twee uur lang zo door.
    En soms slaapt hij wel snel, maar als ik hem zo neerleg begint hij standaard gewoon te huilen.

Ik ben echt ten einde raad. Ik zit er echt een beetje doorheen, en zou hem bijna 5 dagen naar een GO of kdv brengen en fulltime gaan werken. (Terwijl ik een thuisblijfmama ben)

Hij zit nu in een sprongetje (welke 40 dagen duurt ofzo) maar dat maakt geen verschil. Want slapen in zijn box of co-sleeper doet hij nooit.

Het is trouwens een heel onsamenhangend verhaal.
    Volgens mij vergeet ik de helft. Maar ik heb op dit moment geen orde in mijn hoofd om na te gaan of er nog iets mist in het verhaal.

(In de draagzak slaapt hij redelijk. Maar ik kan ook niet 5x per dag een uur of twee rondjes lopen. Hij is 7 kg en mijn rug kan dat echt niet aan!):cry:

Misschien herkent iemand het? Tips? Ik ben bang dat ik hem verpest ookal kan ik er echt niks aandoen, Ik wil hem zo graag in zijn bedje laten slapen (of box ook goed) ook omdat hij al dingen herkent zoals wanneer hij de nacht in gaat.
    Ik weet dat kindjes normaliter tot z' 6 maanden niet verwend kunnen worden, maar omdat hij zo ontzettend slim is en dingen al zo goed herkent vraag ik me echt af wat ik in hemelsnaam moet doen..
    :(

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn jongste was ook zo’n baby met gebruiksaanwijzing: Ik heb het boek baby in een droomritme aangeschaft, dat heeft ons echt gered :) misschien kun je de tips uit haar boek proberen?

Sterkte! Ik weet hoe slopend het kan zijn!

Prettykitty vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    KDV hier heeft een aparte babygroep die hebben werkelijk waar alles wel gehad. De indrukken van kindjes om ze heen is vaak zo uitputtend dat ze toch ff gaan slapen. Heeft je kdv of go toevallig een schommelwiegje (soort wagenbak met een constructie met een veer er aan die gaat deinen als ze gaan trappelen) of wippertje met zo'n motortje? Dat werkt vaak top met die onrustige kindjes. Die van ons was ook een onruststoker en dat hielp bij fantastisch. Daarnaast, als wij wachtten op die vermoeidheidssignalen was t ook een gevecht, ik keek hier naar de oogjes. Wallen onder die oogjes, beetje witjes gezicht dan zsm naar bed.

Prettykitty vindt dit leuk.
  4. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    @Mississippi Bedankt voor de tip! Ik ga eens opzoek naar het boek.

@Vero0504 Ik heb zelf zn wippertje, met natuurgeluiden. Meneer vind het af en toe wel leuk, maar wordt er niet slaperig van.

Volgens mij (kan ook juist te moe zijn, maar dat is het volgens mij niet) komen zijn vermoeidheidssignalen juist wat te vroeg en als ik er direct op in haak is het helemaal bal.
    Als ik even wacht wil hij nog wel eens in slaap vallen op mijn arm.

Eigenlijk wil ik hem niet naar een kdv brengen, maar dit gaat al sinds zijn geboorte zo.
    Ik moet gewoon in twee etappes douchen als mijn vriend avonddienst heeft. (Als hij in de box ligt te spelen snel mijn haren wassen bij de wasbak) en in de avond snel mijn lichaam onder de douche terwijl hij bij mij zit in zijn wipper.

Ik heb geluk als ik op een dag mijn koffie warm kan drinken, en ik alleen naar de wc kan.
    (Het is een luxe als ik ook nog een broodje kan eten)

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Laten huilen zou ik sowieso niet doen omdat hij ook een fijne associatie met slapen moet krijgen.
    Heb je ook geprobeerd hem in zijn eigen kamertje te leggen?
    Mijn zoontje sliep daar aanzienlijk beter dan bij ons op de kamer.
    Toen ik een ritme in de overdag slaapjes begon te zien heb ik eens geprobeerd om hem in zijn eigen kamertje te leggen en hij sliep toen 30 minuten. Dat was al een ‘winst’ want meneer sliep alleen op mij en nergens anders overdag.
    Hij sliep dan dus kort in zijn kamertje en sliep de rest van zijn slaapje weer op mij.
    Uiteindelijk hem in bed gaan leggen en zelf gaan rommelen in de buurt van zijn kamer...was doen, stofzuigen, opruimen en ik ben elke keer zodra hij ook maar een kick gaf zijn speentje aan gaan geven of een aai over zijn bolletje gaan geven. Huilde hij, wat misschien 2x voorkwam, dan haalde ik hem eruit, mede omdat ik wilde dat hij niet het idee zou krijgen dat slapen iets is wat naar is en waarbij hij zich alleen moeten voelen of wat dan ook.
    Slapen moet ontspannen zijn en wat belangrijk is is voorspelbaarheid als ze zo klein zijn.
    Hij moet (door een bepaald ritueeltje en/of gezette tijden) weten wat er gaat gebeuren zodat hij zich daarop kan voorbereiden.
    Sommige kindjes doen het beter op een strak ritme.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Heb je hem al wel eens slapen op z'n buik weggelegd? Of sowieso op z'n buikje gelegd om te slapen? Heb je inbakeren geprobeerd? Heb je een vast voorspelbaar ritme op de dag. Dus niet op de klok, maar de volgorde van de handelingen altijd hetzelfde. Dus wakker worden, verschonen, flesje, even op schoot uitbuiken, nog even spelen en als hij moe wordt op bed leggen.
    Is de slaapkamer donker? Hier slapen beide kinderen niet in een lichte kinderen en hebben dus allebei een verduisterd rolgordijn.
    En verder is het slapen in eigen bed hier bij beide kinderen een kwestie van volhouden geweest. Niet erin leggen en laten huilen natuurlijk, maar wel bij elk slaapje opnieuw proberen, in hele kleine stapjes opbouwen en daarvoor gaf ik ons steeds een half uur. Lukte het dan niet, dan nam ik ze weer bij me en probeerde het het volgende slaapje weer. Bij allebei ging het na een week echt beter. Dus een week al je afspraken e.d. skippen en je echt volledig richten op het slapen en ontwikkelen van een (slaap)ritme. Wat hierbij ook hielp voor ons (merkte ik ook pas bij dochter, weet ook niet of het bij onze zoon ook had gewerkt) was elke dag op dezelfde tijd beginnen. Als onze dochter voor 8.00 niet zelf wakker was, dan maakte ik haar wakker en kreeg ze haar eerste flesje en vanuit daar bouwde ik de dag verder op. Met 3 maanden was dat om 8/12/16/20 een flesje en van 10.00-12.00, 14.00-16.00 en 17.30-19.00 slapen ongeveer. Natuurlijk sliep ze wel eens korter, ging eerder of later slapen of een enkele keer sliep ze langer, maar dit was bij benadering. Rond 20.00/20.30 kreeg ze haar laatste fles en dan ging ze de nacht in, kwam dan rond 4.00/5.00 nog een keer, kreeg dan een wat kleinere fles zodat haar buikje niet te vol zat voor de ochtendfles en sliep dan nog even verder.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Overigens kwamen die slaapjes van 2 uurtjes hier natuurlijk niet van de 1 op andere dag hé. Onze dochter ging rond de 10 weken goed in d'r bedje slapen, viel dan zelf in d'r bedje in slaap, maar de eerste tijd was het steeds na 30-45 minuten naar boven om te proberen haar weer in slaap te krijgen, soms lukte dat en soms niet dan ging ze gewoon weer mee naar beneden. En na 2-3 weken had ze het opeens door en sliep ze het grootste gedeelte van de slaapjes gewoon zelf meerdere slaapcyclussen achter elkaar.

8. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    #8 Mythique, 31 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2018
    Mijn zoon slaapt overdag (nog steeds!!! o_O Ik wil er vanaf) in de wagenbak. In z'n eigen bed was het ook elke keer huilen en in de wagen gaat hij gelijk slapen.

9. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Onze meid sliep de eerste 12 weken overdag ook bijna niet in haar bed. Als het eens lukte na lange tijd proberen dan was het hooguit 25min. Pas bij iets van 4 maanden werd het 45min en dat 4 of 5x.

In de draagzak was hier de oplossing of wandelen met de wagen. Daarin sliep ze meestal 1.5u en dat dan 3x of 2x lang en 2x kort. Voordeel was dat ik met de draagzak na 20min lopen op de bank onderuit ging zitten en ze verder sliep en dat ik de wandelwagen naast een bankje buiten parkeerde en daar ging zitten.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    De bak in z'n ledikantje zetten? Zodat hij went aan de andere omgeving, maar nog wel in z'n vertrouwde wagenbak ligt. En als dat goed gaat over naar z'n eigen bedje.

Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    @ts: ze hebben allemaal een gebruiksaanwijzing overigens en heb je t net door dan komt er een windows update genaamd 'sprongetje' en ben je weer aan t zoeken. De basis, waar je nu aan t zoeken naar bent is het moeilijkst overigens, heb je die eenmaal dan wordt de rest een stuk makkelijker.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Wat hier werkte (maar ik begon er pas met tien maanden mee) was hem (veel) eerder op bed leggen. Als hij in zijn ogen wreef was ik al te laat. Heel strak ritme, hij leek vaak totaal niet moe als in hem klokslag tien uur in bed legde maar toch sliep hij veel sneller dan wanneer ik hem moe in bed legde. Het zorgde er bij ons voor dat hij überhaupt eindelijk ging slapen overdag. Maar hij was toen dus wel ouder.

Lieneke2016 vindt dit leuk.
  13. Lieneke2016

Lieneke2016 Niet meer actief

Wat al eerder werd gezegd merkte ik ook. Kinderen van die leeftijd zijn eigenlijk maar 1,5 uur achter elkaar wakker. Dus ik haalde mijn zoontje uit bed als hij wakker werd. Gaf hem een flesje en liet hem even spelen of knuffelde met hem en zorgde dat hij na 1,5 uur of in bed, of de wagen lag als ik weg was. Ook al zag hij er niet moe uit, het zorgde ervoor dat hij niet oververmoeid in zijn bedje ging en daardoor slecht of kort sliep. Soms helpt het ook als ze de tijd die ze wakker zijn niet te veel prikkels te verwerken krijgen. Als de box vol speelgoed ligt, de tv of de radio de hele tijd aanstaat of het heel druk is in de woonkamer of slaapkamer.

Bij mij liep dat natuurlijk ook af en toe helemaal in het honderd en liep ik met een overstuur kindje, maar het hielp me wel om snel weer het ritme te vinden

Heel veel succes met je kindje! Hopelijk gaat het snel beter. :):thumup:

14. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Onze zoon heeft de eerste 5 a 6 maanden ook amper geslapen overdag. Idd ook niet slapen in bed of in de box. Hij wilde alleen in de wandelwagen slapen ik heb wat af gewandeld! Toen hij begon met rollen ging hij ook ineens beter slapen en langer overdag! In de nacht sliep hij wel goed, ook vanaf begin af aan een duidelijk ritme! In de maxi cosi sliep hij trouwens ook goed dus ik had iig een reden om op stap te gaan
    Hopelijk word het snel beter, ik weet hoe slopend het is.

15. roosjuh007

roosjuh007 Bekend lid

20 sep 2014
    956
    181
    43
    Alsof ik het verhaal van ons eigen zoontje lees (nu 3,5). ik deed ook 1,5 uur erover om hem in slaap te krijgen. wat hielp bij ons was de puckababy inbakerslaapzak, niet bij het inslapen maar áls hij daarin in slaap viel dan sliep hij ineens 2 a 3 uur lang.. ivm de reflux van jouw kindje zou je het wiegje misschien iets schuin kunnen zetten zodat de voeding beter zakt ipv omhoog komt. inmiddels weet ik ook dat dat circadiaanse ritme echt klopt bij babies (slaapcycli dud ook wakker-cycli van 3 kwartier). dus hij is ws 1,5 wakker en dan echt weer op bed leggen volgens ritueel. Het zal vast niet ineens een slaapmuts worden maar het wordt wel beter.. toen onze zoon een keer ziek werd met koorts ging hij ineens beter slapen, hij had de kracht niet om te vechten tegen zijn slaap en vanaf dat punt werd het toevalligerwijs beter. soms komt er zomaar een keerpunt die je niet verwacht. na 3 mnd krijg je als het goed is ook meer heekenbaar ritme nu het ‘pasgeborene’ er een beetje af is. Loeizwaar is het he, maar je doet het hartstikke goed. Het ene kind is nu eenmaal een makkelijke slaapmuts en de ander... niet. Mijn zoon is nog steeds geen slaapmuts maar het is prima te doen nu..

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    De meeste tips zijn gebaseerd op te wegleggen van je baby. Mijn baby laat zich niet foppen met inbakerzakjes, schommelwiegje, gemotoriseerde wippertjes, gedragen T-shirt, schuine bedjes, buikligging of whatever. Hij wil een warm, lief lijf om tegenaan te slapen. Omdat hij dat tot in het binnenste van zijn ziel nodig heeft. Mijn oudste was zo en ik heb er alles aan gedaan om het te proberen op te lossen. Niets werkte, maar toch ging het geleidelijk steeds beter. Hij liet mij los op zijn eigen tempo. En is nu een heel empatisch, gevoelig ventje.

Nu we plakbaby 2 in ons midden hebben voelde ik regelmatig de strijd opnieuw. Want ik wil ook gewoon een wegleg baby soms. In het begin lukte dat maar vanaf de laatste dag van de kraamhulp ineens niet meer. Bevestiging voor mezelf: het ligt dus niet aan ons!
    Ik heb dat gedraag de eerste maanden met regelmaat lastig gevonden. Zeker omdat ze nog zoveel slapen (en ik dus hele dagen droeg en wiebelde want stilzitten werd hij wakker van). Het is ook heel intens, zon alles vragende baby tegen je lijf, tussen jou en de rest van de wereld in. Toen voelde het als een beperking, maar langzaam werd het juist de oplossing en zelfs ‘vrijheid’!
    Waarom? Omdat als ik maar constant dat bedje blijf proberen, mijn leven zich plaatsvind in en rondom de slaapkamer. Daar word ik knettergek van en erg gefrustreerd. Precies zoals ik in jou topic lees. RRR schema’s zoals die van Stephanie Lampe helpen dan ook niet. Accepteren dat het voorlopig even niet lukt wel, helpt wel! Dus doet zl slaapjes terwijl ik bij het aanrecht al wiebelend de was op vouw, naar de supermarkt loop, mijn oudste van school haal, eten voorbereid, stofzuig, winkel in de stad, broodje eet met mijn lief. Er was een periode dat ik moest blijven bewegen, maar nu kan ik in zijn diepe slaap gewoon zitten.

En het is best handig, want nu slaapt hij dus oooveral. Ik hoef geen rekening te houden met uitjes, want de zak gaat gewoon mee.
    Mijn lijf went ook aan zijn gewicht en ik heb daarnaast geïnvesteerd in een goede drager (tula). Die zit als een huis en daardoor voelt dragen niet als lichamelijke belasting.

Jaloers op mensen die hun baby’s weg kunnen leggen blijf ik altijd. En ik zie dragen als ‘de beste oplossing’ en niet als ‘way of life’, maar ik weet nu dat deze periode steeds een beetje minder intens wordt.
    Mijn baby is nu 6 maanden en slaapt soms in de kinderwagen, in de avond in de cosleeper en doet ook slaapjes aan de borst terwijl ik lig te chillen (zoals nu). Ook slaapt hij overdag nog maar 2/3 keer. Dat maakt het allemaal wat minder zwaar.

Doe wat werkt meid, ook al strookt dat niet altijd met hoe de maatschappij denkt of met je eigen verwachtingen. Jou baby’tje laat eigenlijk heel puur natuurlijk gedrag zien.

https://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/
    https://kiind.nl/logica-van-het-dragen/

Saskia1984 en Blijdorp vinden dit leuk.
  17. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier sliep dochter tot 5 maanden het liefst in de draagzak en heel soms in de wandelwagen.

Nu met bijna 6 maanden slaapt ze boven in bedje, wandelwagen en maxicosi. We merkten de overgang omdat ze steeds moeilijker in de draagzak in slaap viel en toen boven gaan proberen , we liggen er even naast en binnen 5 minuten slaapt ze.

Hier was ze eerder nog niet aan toe want keihard huilen in bedje /wandelwagen maar een week maakt al veel verschil op deze leeftijd en nu lukt het helemaal zelf zonder te huilen.

Voor Nu zou ik eerst inzetten op voorkomen oververmoeidheid en bijslapen. Daarna weer inzetten op een goed ritueel en de standaard slaapjes.

Hier is ze nu 1 uur en 30 tot 1 uur en 45 minuten wakker. Tot een week terug max 1 uur en 30 minuten en dan slapen.

18. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ach weet je, ik heb 3 wegleg baby’s gehad. Maar zeker de oudste sliep dus echt alleen in een bed. Hoefde geen bed thuis te zijn, mocht ook een campingbedje bij iemand anders zijn. Maar zeker niet in een buggy.
    Dus je ziet maar, elk type baby heeft zo zijn voor- en nadelen.

19. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Dat is ook zo. Een beetje meebewegen met hoe het nu eenmaal gaat, maakt het makkelijker.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Herkenbaar. Mijn jongste is nu 8 maanden en stoeit ook heel erg met haar dutjes overdag. Een tijdlang ging het goed en sliep ze mooi 2,5 a 3 uur tussen de middag en in de namiddag dan nog een powernap. Maar de laatste tijd wil ze dat niet meer.

Ik voed haar meestal in slaap, laat haar dan boeren (ze is dan dus weer wakker) en dan leg ik haar op haar buik in haar bed. Als het goed gaat, slaapt ze dan. Als het niet goed gaat, begint ze eerst te friemelen en te jengelen en dan te huilen. Ik haal haar er dan uit, en probeer het nog een keer, maar meestal is ze dan gewoon klaarwakker. Dan maar weer naar beneden.

Ze slaapt overigens wel in de wandelwagen, maar dat zijn korte dutjes.

Ze is nu naar de creche en ik ben echt zo benieuwd hoe ze daar gaat slapen...

Deel Deze Pagina